سیدعبدالوهاب سهل آبادی در مراسمی که با حضور رؤسای انجمن‌های کارگری و کارفرمایی و صنعتگران استان اصفهان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) با بیان اینکه هر ساله در هنگام تعیین دستمزد کارگران اختلافات زیادی بین انجمن‌های کارگری و کارفرمایی برای تعیین حقوق وجود دارد، اظهار داشت: باید توجه داشت که نظریات هر دو قشر در این میان قابل دفاع است اما شرایط اقتصادی برخی از اهداف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وی با بیان اینکه در سال گذشته و با توجه به ناتوانی در افزایش مناسب حقوق و دستمزد به دنبال راهکاری برای ایجاد امنیت اقتصادی برای خانوارهای کم درآمد اصفهان بودیم، ابراز داشت: در نهایت راه‌اندازی شرکت توسعه و عمران شهرستان اصفهان که قانون آن در سال ۸۹ مصوب شده است را در دستور کار قرار دادیم.



افزایش درآمد خانوارهای اصفهانی

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی شرکت توسعه و عمران شهرستان اصفهان افزایش درآمد خانوارهای اصفهانی از طریق عضویت در این شرکت است، تصریح کرد: برای این امر رایزنی‌های لازم را با امام جمعه اصفهان، استاندار اصفهان و دیگر مسئولان انجام داده‌ایم که حمایت تمام قد خود را از این شرکت اعلام کرده‌اند. وی با بیان اینکه اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر این شرکت تعاونی انتخاب شده است، افزود: باید پنج درصد از شهروندان اصفهان سهامدار این شرکت باشند و سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی این شرکت ۱۱۴ میلیارد تومان برآورد شده است. سهل آبادی با بیان اینکه در اصفهان سال‌هاست که برای اجرای پروژه‌های بزرگ مجبور به استفاده از افراد خارج از استان و شهر هستیم، ادامه داد: با این اقدام می‌توان شاهد اتفاقات خوبی در زمینه توسعه و عمران شهر نیز باشیم. وی تصریح کرد: سال‌هاست پروژه‌هایی مانند قطار سریع السیر اصفهان معطل مانده و از سوی دیگر نیز باید توجه داشت که اصفهان حتی یک خط هوایی بومی ندارد و اینها همه نقاط ضعفی است که باید برطرف شود. رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان با بیان اینکه از قشر پرستاران، کارگران و خبرنگاران برای ثبت نام در این شرکت دعوت کرده‌ایم، افزود: هدف ما این است که افرادی که بضاعت مالی کافی ندارند سهام دار این شرکت شوند و نمی‌خواهیم سرمایه سرمایه‌داران را افزایش دهیم.

نیاز به ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر سهامدار

همچنین رضا چینی، عضو هیئت مدیره کانون کارآفرینان استان اصفهان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در این شرکت نیاز به ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر سهامدار داریم، گفت: هر فرد باید حداقل ۱۰ سهم را خریداری کند که ارزش هر سهم یک میلیون تومان برآورد شده است. وی با بیان اینکه هدف ما از تاسیس شرکت توسعه و عمران شهرستان اصفهان ایجاد درآمد مازاد برای اقشار مختلف جامعه است، ابراز داشت: باید توجه داشت این شرکت تنها شرکتی است که دولت و سازمان‌های وابسته طبق قانون مجاز به واگذاری‌های رانتی و جذاب است و این شرکت می‌تواند با ترک تشریفات مزایده پروژه‌های عمرانی را در دست گیرد. عضو هیئت مدیره کانون کارآفرینان استان اصفهان با بیان اینکه کارفرمایان باید شرایط لازم را به اندازه توان خود برای خرید سهام از سوی کارگران صنایع فراهم کنند، گفت: در این زمینه نیز رایزنی‌هایی را با یکی از بانک‌ها برای واگذاری تسهیلات انجام داده‌ایم. وی با بیان اینکه تجربه دیگر شهرستان‌های استان نشان می‌دهد که سوددهی این شرکت بسیار خوب بوده است، افزود: در برخی از شهرستان‌های استان شاهد سوددهی ۱۰ برابر سرمایه‌ها طی دو سال بوده‌ایم. چینی زمان پذیره نویسی شرکت را دهه فجر امسال اعلام کرد و افزود: چنانچه افرادی در مرحله اول موفق به خرید سهام نشوند تا پایان سال دوم امکان خرید مجدد سهام را نخواهند داشت.

توسعه اقتصادی

برمبنای الگوهای معین

کامران کلانی، مدیرکل کار، تعاون ورفاه اجتماعی استان اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه ما به عنوان دولتمردان رسالتی برای خدمتگذاری به افراد در جامعه داریم، اظهار داشت: اینکه ما نمی‌توانیم در زمینه ارتقای سطح کیفی خانواده‌ها از نظر اقتصادی تأثیرگذار باشیم جای بررسی دارد و این موضوع سال‌هاست که مغفول واقع شده است. وی با باین اینکه توسعه اقتصادی به معنای واقعی و نه اقتصاد دولتی که نتیجه‌ای جز رانت و فساد ندارد در همه کشورها مورد توجه بوده است، ابراز داشت: اقتصاد باید بر مبنای الگوهای معین توسعه باشد و این امر با تجمیع سرمایه‌های اندک مردمی امکان پذیر است. مدیرکل کار، تعاون ورفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم شرکت‌های تعاونی در اقتصاد ۲۵ درصد باشد، ادامه داد: این در حالی است که باید توجه داشت در اقتصادی که ۷۵ درصد آن در دست دولت است می‌توان اتفاق خوبی را رقم زد؟ این امر اشکالی اساسی در ساختار است که باید اصلاح شود. وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از سال ۹۲ از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، افزود: برای این امر پنج اصل تعریف شد که اگر محقق شود اقتصاد کشور نجات پیدا می‌کند و راه اندازی این شرکت می‌تواند نمونه بارزی از تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
همچنین اصغر برشان، دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان در ادامه این مراسم راه اندازی این شرکت را در واقع ایجاد حاشیه‌ای امن برای کارگران و اقشار کم درآمد در جامعه تلقی کرد و گفت: باید این اقشار از ارزش افزوده این شرکت بهره ببرند و و لازمه این امر نیز حمایت کارآفرینان و صاحبان صنایع است. وی ادامه داد: در کشور کارگران در سود شرکت‌ها سهیم نیستند و این در حالی است که باید به این بخش توجه داشت که کارگران بتوانند پس از بازنشستگی سهامدار شرکت باشند. دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای پیشرفته بحث خوداشتغالی و کارافرینی بسیار مورد توجه است، ادامه داد: این امر باید به جای کار صرف باید مورد توجه باشد و توسعه صنایع از سخت افزاری سمت وسوی نرم افزاری پیدا کند.