اقتصاد بازار: روز گذشته نخستین قرارداد ریل ملی فیمابین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان امضا شد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، روز گذشته در مراسم رسمی با حضور پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران دقرارداد خرید 40 هزار تن ریل U33 منعقد شد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در این مراسم با اشاره به اینکه ذوب آهن برای رسیدن به جایگاه ارزنده خود چند سال پیش تفاهم نامه ای را برای ایجاد ریل میلی امضا کرد، اظهار داشت: امروزه با وجود مشکلات این خط تولید راه اندازی شده و خط تولید ریل کامل شده و قرار داد چهل هزار تن ریل u33 برای راه اهن منعقد شده است.
احمد صادقی با اشاره به اینکه تمام کارها انجام شده و شمش برای تولید ریل خریداری شده افزود: بخشی از آلیاژ مورد نیاز از یزد سفارش داده شده و با وجود مشکلات نقدینگی این خط آماده شده است.
وی با بیان اینکه برای اینکه تولید ریل تمام و داخلی شود نیاز به برخی اقدامات است، در حال حاضر بخش سولفور زدایی کامل شده و خط VD بسته شده و تا دو ماه آینده راه اندازی می شود.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه تا دو ماه آینده خط تولید شمش راه اندازی می شود، افزود: این خط علاوه بر تولید تیرآهن پهن بال با عرض 300 تیر آهن معمولی با عرض 500 نیز تولید می کند.
وی با تاکید بر اینکه روند کاری ذوب آهن تا امروز روندی ظرفیتی بوده است، بیان داشت: متاسفانه بخش هایی از کارخانه با استانداردها منطبق نیست و قابلیت رقابت با بازهای جهانی را ندارد.
وی با اشاره به وضعیت بحرانی فولاد در دنیا و رقابت شدید در بین تولید کنندگان افزود: کشورهای دنیا در جنگ برای کاهش تولید فولاد هستند.
به گفته صادقی در این شرایط ذوب آهن یا باید بماند و یا تعطیل شود. اما باید برای ماندن تولید اقتصادی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در این شرایط شرکت ذوب آهن عملیات اجرایی تزریق پودر ذغال در کوره بلند را در دستور کار قرار د اده که تا اوایل سال آینده این بخش راه اندازی می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان جهت ذوب آهن در راستای افزایش تولید نیست بلکه در راستای اقتصادی کردن تولیدات برای رقابت با دنیا و فروش تولیدات خود است.
وی تاکید کرد: شرکت ذوب اهن در سال جاری، هزینه های تولید و فروش خود را برابر کرده است، اما سود ندارد با این حال باید در راستای کاهش هزینه ها حرکت کنیم.
افزود: شرکت ذوب اهن در حال حاضر قراردادهایی در حجم 10 و 20 هزارتن در دستور کار خود قرار داده تا بتوانیم ظرفیت موجود تولیدات خود را بالا ببریم و حاشیه سازی را از اطراف ذوب اهن کم کنیم.