اقتصاد بازار: مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه امروز قرارداد خرید چهل هزار تن ریل ملی امضا شد، گفت: توسعه کشور بدون توسعه راه آهن امکان پذیر نیست و در برنامه ششم توسعه بر این مهم تاکید شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، محسن پورسید آقایی پیش از ظهر امروز در مراسم قرارداد خرید ریل ملی با اشاره به اینکه راه آهن در دولت یازدهم توجه ویژه شده است، اظهار داشت: امروز راه آهن در صدد مسایل توسعه کشور است.
وی با بیان اینکه دو بند از چهل بند سیاست های اقتصاد مقاومتی مربوط به راه آهن است افزود: در برنامه ششم توسعه برای راهآهن باید مزیت ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه هفته گذشته لاریجانی رییس مجلس به کمسیون تلفیق و عمران ابلاغ کرد که در برنامه ششم توسعه مسیر روشنی برای توسعه راه اهن داشته باشیم ادامه داد، توسعه کشور بدون توسعه راه آهن امکان پذیر نیست چراکه در هیچ یک از کشورهای توسعه یافته و بلوک های اقتصادی دنیا، توسعه بدون راه اهن محقق نمیشود.
وی افزود: توسعه راه اهن در یک کشور لازمه توسعه صنعتی و همه جانبه است.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه امکان توسعه فولاد بدون راه اهن وجود ندارد بیان داشت: متاسفانه فولاد طی سال های گذشته برنامه های توسعه خود را بدون توجه به راه اهن تدوین کرده و این ایراد بزرگ این صنعت است.
وی با اشاره به اینکه در توسعه راه آهن در بخش توسعه خطوط و توسعه فیزیکی آن مجهز به تمام امکانات و تکنولوژی ها را داریم، گفت: تنها نقطه ضعف توسعه راه اهن کشور در بخش ریل است که بدلیل وابستگی به واردات در شرایط دشوار تحریم ها با مشکلاتی در واردات مواجه بودیم، اما خوشبختانه ذوب اهن در بخش تولید ریل این همت را کرد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه سال های سال بخش تولید ریل بین ذوب اهن و راه اهن مطرح بود افزود: در دوره سعدمحمدی مدیرعامل قبلی این تصمیم گرفته شد که خط تولید ریل خریداری و در شرکت اضافه و راه اندازی شود.
وی افزود در این مسیر راه آهن جمهوری اسلامی ایران کمک های لازم از جمله کمک های مالی را انجام داد تا این کارخانه به تولید برسد و راه اهن بتواند ریل خود را از داخل تامین کند.
وی با بیان اینکه خط تولید ریل ملی نصب و تولید آزمایشی آن انجام شده است، اضافه کرد: امروز شاهد خط تولید ریل هستیم به این دلیل اولین قرارداد خرید برای تولید چهل هزارتن ریل u33 امضا می شود و اطمینان دارم این ریل با کیفیت مناسب و استانداردهای بین المللی تولید خواهد شد.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه همت دولت در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و صنایع و معادن استفاده از تولید داخل کشور است گفت: متاسفانه در دورانی که کشور از ارتباطات قوی و پول و ارز کافی برخوردار بود از توسعه صنعت در کشور غفلت شد اما در دولت یازدهم با وجود تمام مشکلات مالی چه در بخش فولاد و راه اهن به سمت توسعه صنعت در حرکت هستیم.
وی تصریح کرد: در دوران کم پولی و رکود کشور راه اهن و ذوب اهن به دنبال تقویت صنعت د اخلی پیش رفتند.
وی بیان داشت: اعلام می کنم با تحویل قرارداد اول کارهای مقدماتی برای خرید صدهزارتن ریل UIC60 را تا پایان امسال امضا کنیم.