اقتصاد بازار: عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با انتقاد از عملکرد جزیره ای ارگان های دولتی در استان اصفهان، گفت: امروز کارخانه ها به انبار بزرگ محصولات خود تبدیل شده اند.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار رضا چینی با بیان اینکه از دولت یازدهم انتظار برنامه ریزی های کوتاه و بلند مدت برای صنعت و تولید داشتیم، اظهار داشت: متاسفانه این دولت نیز درگیر مشکلات روزمره خود شد و امروز امکان پیش بینی پارامترهای لازم در حوزه صنعت وجود ندارد و تولیدکنندگان مجبورند لحظه ای تصمیم بگیرند.
وی بزرگ بودن بدنه دولت را یکی از معضلات اصلی کشور دانست و افزود: درواقع دولت ها به حدی درگیر مسایل داخلی خود می شوند که توانشان برای رسیدگی به سایر معضلات کاهش می باید.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: دولت در کشور ما در مقایسه با کشورهای پیشرفته حجم بسیار بزرگتری دارد و برای حل بسیاری از چالش های اقتصادی ابتدا باید این موضوع رفع شود.
وی بیان داشت: انتظار ما این بود که رییس دفتر رییس جمهور و معاون اول رئیس جمهور، با توجه به آشنایی که با حوزه تولید دارند، امکان حضور بخش خصوصی در بدنه دولت را فراهم کنند اما این قضیه تحقق نیافت.
چینی با بیان اینکه دولت وعده داده بود که مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی به نرخ ارز اضافه شود، گفت: با وجود اینکه معدل تورم داخلی حدود 15 درصد و تورم خارجی نزدیک به یک درصد بود، شاهد افزایش نرخ ارز نبودیم.
وی تصریح کرد: قبول داریم که عده ای از تولیدکنندگان مواد اولیه خود را وارد می کنند اما باید به ارزش افزوده صنایع و معادن توجه شود.
چینی ادامه داد: اکنون از کاهش نرخ تورم و قیمت نفت و جبران هزینه ها با مالیات، به عنوان افتخار این سال ها یاد می شود اما آیا درست است که شرایط رکود را در نظر نگیریم و تورم را کاهش و مالیات را افزایش بدهیم؟
وی بیان داشت: سال هاست با رکود، تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری کارگران، مشکلات بانکی و تامین نقدینگی و ... روبروییم به طوری که امروز کارخانه ها به انبار بزرگ محصولات خود تبدیل شده اند.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه وضعیت حال و هوای صنایع اصفهان هم مانند هوای استان خوب نیست، گفت: تعدادی از مشکلات به دولت قبل مربوط است که در حال حاضر بروز پیدا کرده است.
به گفته وی، از جمله این مشکلات، واگذاری های اصل 44 بود که واحدهای فعال به اشخاصی واگذار شد که آنها را به تعطیلی کشاندند.
چینی با انتقاد از عملکرد جزیره ای ارگان های دولتی در استان اصفهان، گفت: اکنون شرایط به گونه ای است که برخی ارگان ها آیین نامه های داخلی خود را نه مطابق قانون مصوب مجلس بلکه براساس صلاحدید خود تنظیم می کنند و فعالان اقتصادی مجبورند از طریق شورای گفت و گو و با صرف وقت و انرژی زیاد مساله را حل کنند.
وی با تاکید بر اینکه کارآفرینان در شرایط سخت کنونی واحدهای خود را زنده نگه داشته اند، افزود: آنها دریافتند که دولت به دلیل مشکلات بسیاری که با آن درگیر است توان کمک زیادی ندارد بنابراین باید خودشان برای بقا و رشد خود تلاش کنند.