اقتصاد بازار: مدیرکل راه آهن استان اصفهان زیرسازی و روسازی پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران به گونه ای است که می توان بعدا قطارهایی با سرعت 350 کیلومتر سیر انجام داد، گفت: اگر پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران در حوزه اختیارات بنده بود تا امروز نتیجه بهتری می گرفتم.
حسن ماسوری در گفتگو با خبرنگار اقتصاد بازار، درخصوص وضعیت پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران، اظهار داشت: در مراسمی که نوبخت معاون رئیس جمهور برای افتتاح چند پروژه راه آهن حضور داشت، اعلام کردم که قطار سریع السیر اصفهان- تهران در حوزه فعالیت بنده نیست و اگر از زمانی که من به عنوان مدیر راه آهن، وارد اصفهان شدم این مسئولیت بر عهده من بود نتیجه بهتری می گرفتم.
وی تاکید کرد: قطار سریع السیر اصفهان- تهران در حوزه معاونت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی است.
مدیرکل راه آهن استان اصفهان بیان داشت: بنده به معاون رئیس جمهور اعلام کردم که مردم اصفهان و تهران از دولت انتظار دارند این پروژه به مذاق آنها شیرین بیاید چرا که فاصله زمانی و ایمنی بالایی برای تردد بین دو استان دارد.
وی گفت: اگر رئیس جمهور و معاونین رئیس جمهور از این پروژه حمایت کنند می توان امیدوار بود که این خط به زودی افتتاح شود.
وی افزود: معاون رئیس جمهور نیز تاکید کرد که دولت به جد دنبال اجرای هر چه سریع تر پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران است تا با تقویت شرکت ساخت این طرح تا مدت سه سال آینده به بهره برداری برسد.
به گفته ماسوری، فاینانسر چینی قطار سریع السیر اصفهان- تهران آماده است و قول داده اند در مدت سه سال این طرح به طور کامل تمام شود.
وی در پاسخ به این سوال که قطارهای پرسرعت در دنیا سرعتی بالای 450 کیلومتر دارند اما قطار سریع السیر اصفهان- تهران سرعتی 250 کیلومتر دارد، گفت: سیاست گذار این موضوع من نیستم نمی توانم در این خصوص تصمیم بگیرم اما اکنون در دنیا قطارها با سرعت 480 کیلومتر سیر می کنند ما نیز باید به سمت قطارهای پرسرعت حرکت می کردیم.
مدیرکل راه آهن استان اصفهان افزود: موضوع اصلی این است که هزینه نگهداری قطارهای پرسرعت بسیار بالاست به این دلیل اقتصاد ما تاحدودی این موضوع را تحت شعاع قرار داده است.
به گفته وی، قطارهای پرسرعت یا مَگلو در دنیا، درآمد ملی ایجاد می کنند هزینه های نگهداری بالایی دارند که فعلا اقتصاد ایران جوابگوی این موضوع نیست.
ماسوری اما تاکید کرد: زیرسازی قطار پرسرعت اصفهان- تهران به گونه ای است که می توان بعدا با سرعت 350 کیلومتر نیز با ناوگان جدید بر روی آن سیر انجام داد. به این دلیل سرعت 250 کیلومتر این قطار در فاز نخست به این دلیل نیست که ما نتوانیم بر روی این خط با سرعت بالاتر سیر داشته باشیم.
وی تاکید کرد: زیرسازی و روسازی پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران به گونه ای است که می توان بعدا قطارهایی با سرعت 350 کیلومتر سیر انجام داد.
مدیرکل راه آهن استان اصفهان با اشاره به اینکه در دنیا بدون استثنا در حوزه ناوگان، بخش خصوصی وارد می شود، تاکید کرد: اگر این فرصت برای این بخش ایجاد و برای آنها توجیه اقتصادی داشته باشد یقینا ناوگانی با سرعت جدید و بالاتر را می توان بر روی این خط پیاده کرد.
وی در خصوص کشورهای وارد کننده قطار و واگن های پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران، گفت: تمرکز ما بیشتر بر کشورهای اروپایی است چرا که ایمن تر هستند اما هر دو کشور آلمان و چین در خصوص ریل و قطارهای پرسرعت خوب عمل کرده اند.
به گفته ماسوری، طی چهارسال گذشته در چین 10 هزار کیلومتر خط پرسرعت راه آهن پیاده شده که بیانگر آن است که در افق چشم انداز آنها، ریل به عنوان انتخاب نخست مطرح است.
به اعتقاد وی، در ایران نیز ما بدون استثنا باید کاری کنیم که انتخاب اول مردم برای سفر، راه آهن و قطار پرسرعت باشد.
وی با اشاره به تکیل هر چه سریع تر پیاده سازی خط قطار سریع السیر اصفهان- تهران و اجرای سیستم برقی و شبکه آن، تصریح کرد: برای ارتقا سطح خط قطار سریع السیر اصفهان- تهران در آینده مشکلی وجود ندارد.