اقتصاد بازار: نماینده مردم گلپایگان در مجلس گفت: امروز باکیفیت ترین بلبرینگ در گلپایگان و با قیمت رقابتی نسبت به چینی ها تولید می شود، اما متاسفانه همچنان حدود 4 میلیون دلار واردات بلبرینگ انجام می شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، علی بختیار درباره واردات قطعات خودرو برای خودروهای ساخت داخل کشور، بیان داشت: هرچند توان و ظرفیت تولید محصولات با کیفیت بالاتر و قیمت پائین تر از چینی ها را داریم، اما متاسفانه باز هم شاهد واردات قطعات بی کیفیت چینی از جمله بلبرینگ هستیم.
وی با بیان اینکه امروز باکیفیت ترین بلبرینگ در گلپایگان و با قیمت رقابتی نسبت به چینی ها تولید می شود، تصریح کرد: متاسفانه همچنان حدود 4 میلیون دلار واردات بلبرینگ انجام می شود.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با اشاره به اینکه یکی دیگر از قطعاتی که در گلپایگان با کیفیت تولید می شود "صنعت پلیمر گلپایگان" است، بیان داشت: این صنعت به عنوان یک برند شناخته شده و قابل توسعه کمی و کیفی محسوب می شود.
وی تاکید کرد: باید جلوی واردات قطعات خودرو از چین و کشورهای دیگر که قطعات غیرکیفی تولید می کنند، گرفته شود تا بتوانیم وضعیت شرکت های داخلی را با ایجاد ظرفیت بالاتر تغییر دهیم.
این نماینده مجلس با انتقاد بر اینکه در فضای موجود برخی از کارخانجات قطعه سازی کشور با 20 تا 30 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: اگر بتوانیم این ظرفیت را به 80 تا 90 درصد برسانیم، هم در جهت سودآوری شرکت ها و هم در جهت اشتغال پایدار گام موثری را برداشته ایم.
وی همچنین درباره عرضه قطعات چینی خودرو با لِیبل ایرانی در بازار، گفت: بسیاری از این قطعات چنین وضعیتی دارند و البته آنها از مبادی رسمی و از گمرکات وارد کشور می شوند و آمار ورود آنها در دسترس است.
بختیار با بیان اینکه امروز شرکت های ما به این حد از توانایی رسیده اند که با چین رقابت کنند، افزود: باید این شرکت ها را تقویت کرد و در جهت توانمندسازی آنها همانطور که دولت چین از شرکت های خود حمایت می کند، دولت ما نیز از شرکت های داخلی حمایت کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مسائلی همچون پرداخت مالیات، عوارض و بیمه کارگران مسائلی است که تولیدکننده را تحت فشار قرار می دهد در حالیکه باید این فشارها را از روی دوش تولیدکنندگان برداشت.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: در صورت کم شدن فشارها به تولیدکنندگان به مراتب هم از نظر کیفیت و هم قیمت می توانیم با چین و کشورهای دیگر رقابت کرده و به بازارهای منطقه ای و بین المللی قطعات خود را عرضه کنیم.