اقتصاد بازار: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعتقاد براینکه رئیس جمهور باید شخصا به مساله پلی اکریل ورود کند، گفت: واحدهای بسیاری در سطح استان همانند پلی اکریل با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند اما مشکل این واحد اکنون حادتر از بقیه است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار حسینعلی حاجی دلیگانی پیرامون مشکلات کارخانه پلی اکریل، اظهار داشت: پیرامون این موضوع روز گذشته در حاشیه مجلس جلسه ای با حضور نمایندگان استان و تعدادی از استان های دیگر برگزار و قرار شد در نامه ای به رئیس جمهور مسائل به صراحت منتقل شود.
وی تاکید کرد: رئیس جمهور باید شخصا نسبت به این مساله ورود پیدا کند نگاه کمک کننده ای برای حل مشکل پلی اکریل در روزهای پایانی سال داشته باشد.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به اینکه مشکل پلی اکریل موضوعی استانی و حتی ملی است، تصریح کرد: پلی اکریل یکی از واحدهای منحصر به فرد در زمینه تولید مواد مورد نیاز ریسندگی است و خوراک واحدهای زیردستی بسیاری از این مجموعه تامین می شود از سوی دیگر کارگران بسیاری در پلی اپریل طی سال های گذشته با پرداخت حق بیمه مشغول فعالیت بوده اند.
به گفته وی، واحدهای بسیاری در سطح استان همانند پلی اکریل با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند اما مشکل این واحد اکنون حادتر از بقیه است.
حاجی دلیگانی تصریح کرد: مشکلات پلی اکریل زنگ خطری برای مسئولان است تا متوجه شوند که حال صنایع کشور و استان اصفهان این روزها خوب نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: باید دید آنچه در نامه هیات اجرایی پلی اکریل مطرح شده بسته حمایتی بوده یا نامه خداحافظی. در این خصوص قرار است جلسه ای با وزیر صنعت داشته باشیم.
زهرا سعیدی در خصوص انحلال 4 شرکت زیر مجموعه پلی اکریل که چند روز پیش اعلام شد، تاکید کرد: اکنون تنها مساله مهم کارگران پلی اکریل هستند. متاسفانه حدود 9 بیشتر است که کارگران پلی اکریل هیچ حقوقی دریافت نکرده اند و هنوز مشخص نیست دستور شورای تامین مبنی بر خداحافظی کارگران بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پلی اکریل به سرنوشت ارج دچار می شود یا خیر، گفت: ورشکستگی معنایی به غیر از این ندارد.
پلی اکریل ایران دارای سابقه 40 ساله در صنعت نساجی کشور که مدتی است با برخی مسائل و مشکلات کارگری و مدیریتی روبرو شده است.
این شرکت در سال 53 با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی از بانک های تخصصی ایرانی و شرکت "دوپان دونمورس" آمریکا تاسیس شد و در سال 57 به بهره برداری رسید.
مهمترین تولیدات شرکت پلی اکریل ایران، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پلی استر است و تولیدات آن بعنوان مواد اولیه در شرکت های نساجی و تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد.
متاسفانه کارگران پلی اکریل اصفهان طی ماه های گذشته به دلیل عدم پرداخت حقوق های خود، مشکلات معیشتی و نبود امنیت شغلی تجمعات بسیاری مقابل استانداری اصفهان، فرمانداری مبارکه و دفتر مرکزی این شرکت واقع در خیابان آبشار اصفهان و دفتر امام جمعه اصفهان داشتند.
دامنه اعتراضات کارگری پلی اکریل طی چند سال گذشته و به خصوص امسال تا جایی پیش رفت که اواخر شهریور امسال بود که با پیگیری استاندار اصفهان و بمنظور رفع مشکلات و معضلات کارخانه ی پلی اکریل، اعضای هیات اجرایی جدید این کارخانه با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت مشخص و کار خود را رسما آغاز کردند.
زرگرپور در آن زمان اعلام کرد که در دیدار با رئیس جمهور مشکلات کارخانه پلی اکریل مطرح و ایشان نیز بر حل معضلات و مشکلات کارخانه که به عنوان یک برند برای کشور مطرح است تاکید کرد.
به گفته استاندار اصفهان، مشکلات پلی اکریل از سه سال پیش تاکنون در شوراهای مختلف استان مطرح است و در کارگروهی سه نفره مشکلات این کارخانه بررسی شد و استفاده از قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه های کشور برای رفع مشکلات این مجموعه به عنوان راهکار به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شد.
وی تاکید کرد: مسائل کارگری و پرداخت حقوق به کارگران این کارخانه برای مدیریت استان بسیار مهم و حیاتی است.
به گفته زرگرپور، برای مدیریت استان در بخش اقتصادی، آغاز بکار مجدد پلی اکریل و رفع مشکلات این مجموعه در اولویت اول قرار دارد بخصوص که در سال اقتصاد مقاومتی قرار داریم و پلی اکریل از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئول هیأت حمایت از صنایع نیز در آن زمان اعلام کرد که با توجه به پیشنهاد استاندار اصفهان و در چارچوب قانون "حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیل کارخانه های کشور" کارخانه پلی اکریل شرایطی را پیدا کرد که بتواند توسط ۵ تن از منتخبین دولت اداره شود.
رجبعلی صادقی با بیان اینکه آقایان بزرگی، کاویان، حاج صادقی و پورسیدی با حکم وزیر صنعت معدن و تجارت بعنوان هیات اجرایی جدید کارخانه پلی اکریل رسما کار خود را آغاز خواهند کرد، افزود: امیدواریم که با حمایت استاندار اصفهان و ترکیب جدید هرچه سریعتر کارخانه به شرایط خوب خود برسد.