اقتصاد بازار: استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در 11 ماه گذشته تنها 32 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در بخش کشاورزی استان جذب شده است، گفت: در بخش سرمایه گذاری خارجی نیز امسال ۶ طرح در استان با حدود 970 میلیارد دلار به تصویب رسید که بیشتر در خصوص نیروگاه های خورشیدی است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار رسول زرگرپور در جلسه ای با هیئت مدیره اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیر کل صنعت معدن و تجارت برگزار شد، اظهارداشت: راهی نداریم که توسعه استان را از طریق بخش غیردولتی دنبال کنیم و این فرایند باید از طریق اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف پیگیری شود.
وی افزود: اینکه استان اصفهان در مقایسه با دیگر استان های هم‌تراز در بخش اقتصادی چه نتایجی بدست آورده است بسیار مهم و حائز اهمیت است.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه باید عملکرد 11 ماهه گذشته مرور شود، اظهار داشت: باید مرور کنیم که طی 11 ماه گذشته چقدر تسهیلات از صندوق توسعه ملی جذب شده و این میزان در مقایسه با کل کشور و در مقایسه با استان های همتراز چقدر بوده است.
وی با بیان اینکه امروز نزدیک به یک سال و اندی از برجام گذشته است، گفت: در این مدت هیئت های سیاسی و اقتصادی زیادی به اصفهان سفر کرده اند و باید میزان سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در اصفهان و در مقایسه با دیگر استان ها مورد توجه قرار گیرد و البته ظرفیت ویژه در این رابطه مورد توجه قرار گیرد.
زرگرپور با اشاره به مبحث آلودگی هوا، گفت: براساس گزارشات حدود 30 درصد از آلودگی هوا مربوط به بخش صنعت است، باید بررسی شود بخش صنعت در این خصوص چه اقدامی انجام داده و در خصوص کاهش آلودگی ها چه فعالیتی صورت گرفته و چه نتایجی حاصل شده است.
وی افزود: میزان آب مصرفی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک داخل شهرها و شهرستان ها حدود 150 میلیون متر مکعب است با توجه به مصوبه شورای عالی آب، که آب مصرفی صنایع را تنها از پساب مجاز دانسته و با توجه به وجود کمیته آب اتاق باید بررسی شود چقدر به این هدف مهم نزدیک شده ایم.
استاندار اصفهان با بیان اینکه باید مشخص شود در سال جاری چه میزان از صندوق توسعه ملی تسهیلات ارزی و ریالی دریافت کردیم؟، اضافه کرد: آمار نشان می دهد در 11 ماه گذشته تنها 32 میلیارد تومان از این صندوق در بخش کشاورزی جذب شده و اصفهان در رده های پایین اخذ تسهیلات از این صندوق است در حالیکه در سال 91 رتبه دوم کشور به استان اصفهان اختصاص یافته بود و اگر در این خصوص مشکلی وجود دارد باید انتقال داده می شد تا پیگیری شود.
وی اظهار داشت: در بخش سرمایه گذاری خارجی نیز امسال 6 طرح در استان با حدود 970 میلیارد دلار به تصویب رسید که بیشتر در خصوص نیروگاه های خورشیدی است و در حالیکه در استان حدود 10 میلیارد دلار طرح قابل سرمایه گذاری خارجی آماده کرده ایم.
زرگرپور با بیان اینکه بعضاً مسائل بانکی و بیمه ای و مالیات و سخت گیری مدیران از جمله مشکلات بخش خصوصی عنوان می کنند؛ اظهار داشت: چرا با وجود یکسان بودن چارچوب ها همچنان استان از توسعه در خور و شایسته خود بازمانده و نسبت به دیگر استان ها ی همتراز عقب است؟ این درحالیست که در این مدت بخش دولتی فعال شده و برای پروژه هایی نظیر مترو، سالن اجلاس، سامانه دوم و مباحث آبرسانی اعتبارات خوبی جذب شده است.
وی بیان داشت: درحالی که 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به دلیل خشکسالی ها از چرخه کشت خارج شده است اما میزان تولید ثابت بلکه افزایش نیز داشته است و نمی توان گفت خشکسالی در صنعت اثر آنچنانی داشته است و اگر این تاثیر وجود دارد باید بررسی شود.
استاندار اصفهان تاکید کرد: باید برآیند همه تلاش ها و فعالیت های ما این باشد که در همه این موارد بتوانیم با استان های همتراز خودمان را مقایسه کنیم.
وی اضافه کرد: در کنار همه مسایل و مشکلات، ظرفیت ها و پتانسیل ها در این استان بسیار است و انتظار می رود در هر گزارشی از رشد و توسعه، اصفهان در رده های اول و دوم باشد.
زرگرپور با تاکید بر اینکه باید اقدامات صورت گرفته عنوان شود و مشکلات نیز بیان شود، گفت: باید بدانیم که از مدیریت استان و بخش خصوصی استان انتظارات زیادی وجود دارد و اگراصفهان در بحث سرمایه گذاری خارجی به اندازه چندین استان نباشد چه استانی این ظرفیت ها را دارد؟.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: با توجه به ظرفیت اتاق بازرگانی، بخش غیردولتی، با این ترکیب و با این پتانسیل، بایستی در بخش پایداری صنایع، حمل و نقل و توسعه ی ریلی و همچنین آب باید اقدامات بیشتری صورت می گرفت.
وی اضافه کرد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در بحث توسعه گردشگری باید ورود بیشتری پیدا می کرد.
رئیس اتاق بازرگانی نیز در این جلسه اظهار داشت: اتاق بازرگانی در این مدت فعالیت های خوبی داشته و اگر هم در مواردی اظهار نظر کرده برای حمایت از دولت و مسئولین بوده است.
عبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه در بحث سرمایه گذاری خارجی فعالیت های زیادی صورت گرفته است، گفت: مشکلاتی در زمینه ثبتی وجود دارد و اینکه نتوانستیم از صندوق توسعه ملی اعتباراتی جذب کنیم باید بررسی شود.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی نسبت به رسالت خود اقدامات زیادی را به انجام رسانده است، گفت: واحدهای تولیدی به جای اخذ وام ترجیح می دهند که با مشارکت شریک خارجی و با ورود به بازار بورس فعالیت کنند.
سهل آبادی با اشاره به اینکه در سال 94 یک میلیارد و 170 میلیون دلار صادرات انجام شده است، گفت: 65 درصد از افزایش مقدار مربوط به نفت و گازو پتروشیمی، 26 درصد مربوط به فولاد و بقیه مربوط به دیگر محصولات است و میزان صادرات امسال 6 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.
به گفته وی، هرکیلو صادرات صنایع دستی 40 دلار درآمد داشته درحالیکه برای دیگر کالاها هر سه کیلو یک دلار بفروش رفته است.
رئیس اتاق بازرگانی استان بُعد مسافت، افزایش هزینه حمل و نقل را از جمله مشکلات برشمرد و افزود: در اتاق بازرگانی استان برنامه ریزی هایی برای ایجاد بازارچه های مرزی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی تلاش می کند که اصفهان را به دیگر کشورها معرفی کند، گفت: اتاق بازرگانی اصفهان اتاقی قدرتمند است و در خصوص فعالیت جوانان و زنان علمکرد خوبی داشته است.
سهل آبادی با بیان اینکه هیچ استانداری همچون استاندار اصفهان برای رونق کسب و کار وقت نگذاشته است، گفت: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تسهیل و ... که با ریاست استاندار برگزار می شود در کشور نمونه است.
وی به اقدامات اتاق بازرگانی در بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: کمیسیون گردشگری و برند شهری در اتاق بازرگانی تشکیل شده، قرارداد مثلث طلایی گردشگری اصفهان، یزد و فارس بسته شده و بنیاد گردشگری کشور در اصفهان به زودی ایجاد می شود.