اقتصاد بازار: قرارداد ایجاد جوینت ونچر مشترک میان رایزکو و مکاپلاست فرانسه در حالی در پاریس به امضا رسید که برای نخستین بار شرط صادرات 30 درصدی برای یک قرارداد قطعه سازی به اجرا در خواهد آمد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، این قرارداد بین حمید رضا صمدی رئیس هیات مدیره رایزکو ایران و پیر بوله مدیرعامل شرکت مکاپلاست فرانسه به امضا رسید.
در این مراسم که با حضور علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه برگزار شد، حمیدرضا صمدی، رییس هیات مدیره رایزکو گفت: قرارداد شکل گرفته میان رایزکو و مکاپلاست برای تولید قطعات موتور و قطعات تزیینی خودرو است که برای اولین بار شرط 30 درصد صادرات محصولات تولیدی در نظر گرفته شده است.
او ادامه داد: مکاپلاست یکی از قطعه سازان بزرگ فرانسه و از تامین کنندگان تک سورس برخی از قطعات این دو خودروساز است.
صمدی با بیان اینکه برای اولین بار در متن یک قرارداد قطعه سازی به صادرات حداقل 30 درصد از محصولات تولیدی اشاره شده، گفت: قراردادن این شرط خواسته ما بوده چرا که قرار نیست فعالیت ما در داخل مرزهای ایران محدود شود. نگاه ما به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، فرامرزی بوده است.
رییس هیات مدیره رایزکو در پاسخ به اینکه با این قرارداد قطعه سازان ایرانی مستقیما به زنجیره تامین رنو و پژو سیتروئن وصل خواهند شد، بیان کرد: در گردهمایی کوچکی که امروز برگزار شد، مدیران ارشد پژو و رنو حضور داشتند و بر اینکه با حضور مکاپلاست در ایران سرعت فعالیت این رو شرکت افزایش خواهد داشت، تاکید داشتند. بنابراین ما به راحتی به زنجیره تامین پژو و رنو متصل خواهیم شد.

راه توسعه قطعه سازی ایران باز شد
آهنی سفیر ایران در فرانسه نیز در این مراسم با ابراز خوشحالی از اینکه روابط ایران و فرانسه در مسیر خوبی قرار گرفته است، اظهار کرد: ما شاهد پیشرفت های خوبی در صنعت خودرو با مشارکت فرانسوی ها بودیم و می توانیم بگوییم فرانسوی ها در پسابرجام در صنعت خودروی ایران پیش رو بوده اند.
او ادامه داد: نکته ای که در قراردادهای خودرویی امضا شده میان خودروسازان ایرانی و فرانسوی مطرح بوده، موضوع عمق بخشیدن به ساخت قطعات داخل و صادرات این تولیدات بوده است.
آهنی با اشاره به ویژگی مثبت جوینت ونچر رازمکاپلاست، تصریح کرد: یکی از نقاط قوت قرارداد امروز، کمک به تولید قطعات خودرو با استاندارهای بالا در داخل کشور است. همچنین شرط صادرات 30 درصدی در این قرارداد، امکان استفاده از قطعات ساخت داخل ایران را در زنجیره تامین خودروسازان اروپایی فراهم می کند.
سفیر ایران در فرانسه تاکید کرد: در قرارداد امروز موضوع صادرات قطعات به عنوان بندی از این قرارداد در نظر گرفته شده، که بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند به افزایش کیفیت قطعات تولید داخل بی انجامد.

ایران پایگاه صادراتی مکاپلاست می شود
پیر بوله مدیرعامل شرکت مکاپلاست در مراسم امضای این قرارداد اعلام کرد: این شرکت در زمینه تولید قطعات پلاستیکی داخلی، خارجی و موتور خودرو فعالیت می کند و در تلاش هستیم تا از طریق مشارکت با طرف ایرانی حضور موثری در صنعت خودرو و قطعه سازی ایران داشته باشیم.
او با اشاره به زیرساخت های مناسب و قابل توجه صنعت قطعه سازی ایران در منطقه خاورمیانه گفت: در سال های گذشته از طریق همکاری با شرکت های پژو و رنو قطعات تولیدی این مجموعه به ایران صادر می شد، اما در شرایط فعلی و با لغو تحریم ها تلاش کرده ایم تا از طریق سرمایه گذاری مستقیم، ایران را به یکی از پایگاههای صادراتی خود تبدیل کنیم.
پیر بوله با بیان اینکه صنعت قطعه سازی ایران از منابع انسانی بسیار توانمند نسبت به دیگر کشورهای منطقه برخوردار است، افزود: با بررسی های صورت گرفته تصمیم گرفتیم از طریق همکاری با گروه رایزکو و سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید قطعات حضور گسترده ای در ایران داشته باشیم.
او گفت: بر اساس این قرارداد علاوه بر انتقال دانش فنی و تکنولوژی انحصاری ساخت، بالغ بر ٣٠ درصد از قطعات تولیدی در ایران، از طریق شبکه جهانی تامین شرکت های پژو، رنو و دیگر خودروسازان همکار با مکاپلاست به دیگر کشورها صادر خواهد شد.
این قطعه ساز فرانسوی تصریح کرد: یکی از نکات مهم این قرارداد، سرعت اجرای آن است و در سال ٢٠١٧ برنامه های تولید قطعات آغاز و همزمان هدفگذاری های صادراتی نیز دنبال خواهد شد.