اقتصاد بازار: معاون ساخت و توسعه راه‌آهن از تولید ریل ملی تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: کشور هند شمش مورد نیاز تولید ریلی ملی را در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان و از محل منابع فاینانس تامین می‌کند که به این ترتیب ریل UIC۶۰ با کیفیت برای اولین‌بار در کشور تولید می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جبار علی ذاکری در خصوص ریل‌گذاری پروژه‌های ریلی در دست ساخت کشور، اظهار داشت: به دلیل وقفه در ورود ریل به کشور طی چند سال گذشته، تراکم ریل‌گذاری پروژه‌ها به سال ۹۶ می‌رسد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ریل‌گذاری بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از شبکه ریلی کشور انجام شده است، افزود: ۲۰۰ کیلیومتر راه‌آهن جدید آماده بهره‌برداری است، ضمن آن‌که ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر راه‌آهن نیز در حال ریل‌گذاری است که نیمه اول سال آینده به اتمام می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه ۴۰۰۰ کیلومتر خط‌آهن در دست اجراست، تصریح کرد: ۳۰۰۰ کیلومتر از این پروژه‌ها نیازمند ریل است.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با تاکید بر اینکه تامین ریل به عنوان یکی از الزامات پروژه‌های ریلی است،‌ گفت:‌در این راستا پروژه تولید ریل ملی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم پس از تولید ریل توسط ذوب‌آهن، خروجی محصولات در تست‌های میدانی نیاز کشور به خرید خارجی را برطرف کند.
ذاکری اواخر بهمن ماه نیز با اشاره به مذاکرات مستمر با دولت هند از تولید ریل پیشرفته ملی (UIC۶۰) بافاینانس هندی‌ها در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان خبر داد و گفت:‌ با توجه به مذاکرات انجام شده تولید ریل ملی از ۲ ماه آینده آغاز می‌شود.
ذاکری با اشاره به پیگیری‌ها برای استفاده از ریل ملی در پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل، اظهار داشت: طی چند ماه گذشته دولت و وزارت راه و شهرسازی مذاکرات مستمری را با هندی‌ها برای تامین فاینانس ریل تولیدی ذوب‌آهن انجام داده‌اند.
وی ادامه داد: بر این اساس مذاکراتی که به نتیجه رسیده، کشور هند شمش مورد نیاز تولید ریلی ملی را در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را از محل منابع فاینانس تامین می‌کند که به این ترتیب ریل UIC۶۰ با کیفیت برای اولین‌بار در کشور تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه در پروسه تولید ریل از شمش نیز دولت منابع مورد نیاز را از طریق فاینانس متقبل شده‌اند، افزود: در مرحله اول ۱۰۰ هزار تن ریل مطابق توافق بانک مرکزی هند و یکی از بانک‌های ایرانی تولید می‌شود.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت با بیان اینکه حُسن توافق با هندی‌ها در این است که بدون پرداخت نقدینگی از اعتبارات این کشور برای تولید ریلی ملی استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: کارخانه ذوب‌آهن اصفهان برای تولید ریل خودش را تجهیز کرده که امیدواریم کیفیت تولید ریلی داخلی قابل قبول باشد چراکه هنوز تولیدات داخلی تست نشده‌اند.
ذاکری انتقال فناوری تولید ریلی را یکی دیگر از مزیت‌های توافق با هندی‌ها اعلام کرد و گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده تولید ریل ملی از ۲ ماه آینده آغاز می‌شود.
وی همچنین مبلغ فاینانس تامین شده از سوی دولت هند برای تولید ریلی ملی را در مرحله اول ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.