اقتصاد بازار: عضوکمیسیون اقتصادی مجلس خواستار دستور رئیس جمهور در خصوص نامه نمایندگان اصفهان در خصوص مشکلات کارخانه پلی اکریل شد و گفت: کارخانه پلی اکریل فروخته شده اما مبلغی معادل قیمت واقعی کارخانه به آن پرداخت نشده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، زهرا سعیدی با اشاره به مرتفع نشدن مشکلات شرکت پلی اکریل اصفهان، اظهار داشت: سوال اول اینجاست که چرا کار این کارخانه با سابقه به اینجا رسیده است و دولت و وزراء نباید به راحتی از کنار این مسئله عبور کنند.
نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات امروز پلی اکریل ریشه در ادوار گذشته دارد، تصریح کرد: باید اشخاصی که باعث و بانی این مشکلات بود و موجب شدند که صنعت ارزشمندی همچون پلی اکریل زیان ده و ورشکسته شود، از مردم عذرخواهی و از درگاه خداوند استغفار کنند و از سوی دستگاه های ذیربط توبیخ شوند.
وی افزود: کسی که مدیریتی را پذیرفته، اما از عهده آن برنیامده و مشکلات عدیده ای را بوجود آورده که تاوان آن را باید کارگران بپردازند، باید شناسایی و به مردم معرفی شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: زمانی که فردی مسئولیتی را می پذیرد، تنها اسم و رسم و صندلی آن را نمی پذیرد؛ بلکه باید خود را در قبال هر امضاء مسئول بداند.
نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه کارخانه پلی اکریل فروخته شده اما مبلغی معادل قیمت واقعی کارخانه به آن پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: باغی که متعلق به این شرکت بوده به نام "باغ فردوس" نیز به فروش رفته است، اما کسی درباره دلیل فروش باغ و همچنین محلی که این منابع در آنجا هزینه شده سوال نکرده است.
عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مسئله دیگر وام هایی است که این کارخانه طی سال ها گرفته و به یکباره 700 میلیارد تومان بدهی به بار آورده است.
وی تصریح کرد: نباید صنعت مادری که یک سوم صنایع نساجی کشور به آن وابسته بوده به اینجا برسد که بخواهیم به راحتی با آن خداحافظی کنیم؛ در حالیکه زمانی، کارخانه پلی اکریل اصفهان برای خود برو بیایی داشته است از این باید مقصرانی که کارخانه را به این حال و روز انداخته اند، مشخص شوند.
سعیدی با اشاره به وضعیت فعلی این کارخانه، گفت: با توجه به مشکلاتی که کارخانه با آن دست و پنجه نرم می کند، به نام بسته های حمایتی تعدادی از کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری معرفی کرده اند و در ادامه مسیر دولت باید پاسخ گوی وضعیت این کارخانه باشد.
وی ادامه داد: سوال ما این است که اگر بنا بود به قدری منابع مالی به شرکت تزریق نشود که منجر به احیای آن در مدت زمان اندک شود، چرا 20 میلیارد اول را به شرکت اختصاص دادند؟ می توان گفت که نمی دانیم چه دست هایی پشت پرده است و در تعطیلی این کارخانه چه می گذرد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همه می دانستند که با 20 میلیارد تومان این کارخانه راه نمی افتد و اگر می خواستند این مبلغ را در اختیار کارخانه قرار دهند، چرا 9 ماه است که برای پرداخت 20 میلیارد دوم تعلل می کنند؟ در حالیکه به راحتی می شود این کارخانه را احیا کرد تا برای کارخانه های دیگر مادری کند.
سعیدی مبارکه تصریح کرد: به رئیس جمهور در خصوص مشکلات کارخانه پلی اکریل پس از تذکر شفاهی، به اتفاق مجمع نمایندگان استان اصفهان نامه کتبی نوشتیم و از وی خواستیم که لطف کرده و پاسخ نمایندگان استان را بدهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در این مدت، بسیاری از کارخانه ها شرایطی مشابه پلی اکریل را داشته اند که احیا شده اند اما دولت در راه اندازی کارخانه پلی اکریل کوتاهی کرده و با وجود اینکه می دانیم نظر اولیه رئیس جمهور به راه اندازی این کارخانه بوده؛ اما تعلل برخی مسئولان کاملا مشهود است؛ از این رو انتظار داریم که در این مدت کار پلی اکریل را جدی بگیرند و در راستای رفع مشکلات این صنعت گام های اساسی بردارند.