اقتصاد بازار: رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: یکپارچه سازی تشکل های معدنی و توسعه بازار مواد معدنی دو رویکرد مهم کمیسیون در سال 96 است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار احمد خوروش در دهمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی، تصریح کرد: کمیسیون معادن در دومین سال فعالیت خود تلاش دارد که علاوه بر حل مسایل و مشکلات معدن کاران به دنبال ایجاد هم افزایی بین تشکل های متعدد این بخش است.
وی با اشاره به اینکه معدن کاران در شرایط سخت و دشوار به فعالیت تولیدی و اکتشافی می پردازند، افزود: بخش معدن بخش اصلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است و ایجاد کمیسیون ویژه معادن نشان از توجه ویژه به این بخش است.
خوروش استفاده از ظرفیت های قانونی برای حل مسایل و مشکلات بخش معدن استان را از مهمترین برنامه های کمیسیون برشمرد و گفت: شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی از جمله این ظرفیت هاست که کمیسیون در حال جمع آوری مسایل و راهکارهای حل آن برای ارایه در این شوراست.
دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: کمیسیون در سال 95 همواره تلاش کرده که ظرفیت های معدنی در کنار یکدیگر تجمیع و توانمند شوند.
شهریار شعبانی حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی تخصصی معدن به ویژه سنگ را از فعالیت های این کمیسیون در سال 95 برشمرد و گفت: برگزاری پاویون سنگ اصفهان در نمایشگاه تخصصی سنگ ورونا ایتالیا از جمله برنامه های سال 96 کمیسیون است .
شعبانی از برگزاری نشست های تخصصی با مسوولین معدنی، اداره کل منابع طبیعی، اداره کل حفاظت از محیط زیست و سایر سازمان و نهادهای مرتبط با بخش معدن در سال جاری خبر داد و گفت: حضور معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون و همایش همدلی و همچنین مدیر ایمیدرو باعث انتقال مسایل و مشکلات معدن کاران استان اصفهان به مسئولین کشوری شد.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در این جلسه گفت: استان اصفهان در بخش فراوری معدن یک گام از همه استان ها پیش است.
بیژن طاهری وجود 2 هزار واحد فرآوری سنگ در استان اصفهان را ظرفیت ارزشمند برای توسعه صنایع معدنی کشور برشمرد و گفت: کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان همواره در پیوند واحدهای معدنی با دانشگاه ها بویژه دانشکده معدن نقش مهمی ایفا کرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در این جلسه از آمادگی این دانشگاه برای ارتباط با معدن کاران خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی به عنوان حلقه ارتباطی صنعت و دانشگاه می تواند نقش مهمی در ایجاد ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه داشته باشد.
سعید سلطانی با اشاره به موضوع خام فروش مواد معدنی گفت: رشته های معدن دانشگاه های استان می توانند نقش مهمی در ایجاد محصولات معدنی با ارزش افزوده ایفا کنند و این مهم نیاز به برقراری ارتباط دو طرف معدن کاران و دانشگاه هاست.
وی پیشنهاد برگزاری نشست های آموزشی با همکاری دانشگاه برای معدن کاران را در سال آینده ارایه داد و گفت: تولید محصولات جدید فلزی و غیر فلزی از کانی ها از جمله تیتانیوم، گل حفاری و یا سنگ های تزیینی با دورریز کمتر از جمله زمینه های همکاری دانشگاه ها و معدن کاران می تواند باشد.
علیرضا دهشید مسئول کمیته کانی‌های غیرفلزی کمیسیون در این جلسه خواستار ایجاد تفکر کارآفرینی در بین استادان و دانشجویان دانشگاه شد و گفت: حضور استادان دانشگاه دانشجویان در واحدهای معدنی می ‌تواند تنوع و کیفیت محصولات معدنی را افزایش دهد.