اقتصاد بازار: رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه نرخ ارز باید واقعی و تک‌نرخی شود، گفت: بخش خصوصی برای رونق تولید، بسته پیشنهادی به دولت ارایه می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار بهرام سبحانی در آخرین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان در سال 95، تصریح کرد: اتاق بازرگانی پل ارتباطی تولیدکنندگان و بازرگانان با سه قوه است و مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی را به‌صورت دسته‌بندی به مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم سازی ارایه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه نقش اتاق بازرگانی بیشتر مشورتی است، افزود: در سال جاری اتاق بازرگانی اصفهان بر موضوع مالیات تمرکز ویژه‌ای داشت و با برگزاری جلسات متعدد از هیات نمایندگان گرفته تا شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی سطح استانی و کشوری در تمام نشست‌ها به این موضوع تاکید داشته است.
رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان واقعی شدن نرخ ارز را عامل موثر در تصمیم‌گیری صنعتگران برای سال‌های آینده دانست و گفت: تولیدکننده نمی‌تواند در هاله ای از ابهام تصمیم‌گیری کند زیرا نرخ ارز مهم‌ترین مولفه برای فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی است.
وی تاکید کرد: همه اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدند که نرخ ارز باید واقعی و تک‌نرخی باشد.
سبحانی همچنین خواستار اجرای صحیح مالیات بر ارزش‌افزوده شد و گفت: دریافت مالیات از مصرف‌کننده نهایی باعث به جریان بودن چرخش مالیات می‌شود و فشاری بر تولیدکننده وارد نمی کند ولی متاسفانه در شرایط کنونی فقط تولیدکننده موظف به پرداخت این مالیات است.
وی تجمیع واحدهای کوچک و متوسط و تشکیل واحدهای بزرگ تولیدی را عامل موثر در پایین آمدن هزینه‌های جانبی دانست و گفت: در تمام دنیا واحد تولیدی فولاد زیر 5 میلیون تن صرفه اقتصادی ندارد ولی در ایران واحدهای کوچک متعدد فولادسازی تشکیل‌شده است.
نایب رییس کمیسیون صنایع در این جلسه با اشاره به فعالیت کمیسیون در سال 95 گفت: مطالبه گری بخش خصوصی در اقتصاد همچنان باید ادامه داشته باشد تا بتوان شاهد اقتصادی مبتنی بر بخش خصوصی بود.
مجتبی ملااحمدی واقعی شدن نرخ ارز را یکی از خواست‌های اصلی صنعتگران استان اصفهان برشمرد و افزود: پس از برگزاری همایش ارز در اتاق اصفهان پیشنهادات کارشناسان و فعالان اقتصادی به شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی استان ارایه و به تصویب رسید.
سیدحسن موسوی مسئول کمیته ساخت تجهیزات و ماشین و ماشین آلات کمیسیون در این جلسه گفت: مسایل بانکی یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی تولیدکنندگان استان است که با توجه به قوانین موجود از جمله رفع موانع تولید، بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و شورای گفتگو می‌توان اقداماتی در این زمینه صورت داد.
مسئول کمیته خدمات فنی مهندسی و پیمانکاری کمیسیون در این جلسه گفت: توجه زیرساختی به فعالین حوزه خدمات فنی مهندسی و پیمانکاری در قالب تجزیه‌ و تحلیل بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، شرایط عمومی پیمان، تهیه قراردادهای تیپ، سازوکار رتبه‌بندی پیمانکاران و مشاوران و ارایه نقطه نظرات اصلاحی به سازمان‌های مربوطه تحقق خواهد یافت.
مهدی مسایلی افزود: رکود، تغییرات نرخ ارز و تحریم‌ها بسیار بر کسب‌وکار پیمانکاران تاثیر نامطلوب گذاشته است و کمیته خدمات فنی مهندسی و پیمانکاری یکی از محورهای توجه خود را بر این رسته قرار داده است تا باشد که نتایج مثبتی رخ دهد.
ابراهیم حبیب الهی مسوول کمیته طلا و فلزات گران‌بهای کمیسیون در این جلسه تشکیل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، نقره و فلزات گران‌بهای استان اصفهان را گامی ارزشمند در توسعه تولید و صادرات این بخش برشمرد و گفت: حضور در نمایشگاه تخصصی طلا و جواهرات ایتالیا و برگزاری نشست بررسی مسایل و مشکلات صادرات طلا از برنامه‌های این کمیته در سال آینده است.
هادی پور مسئول کمیته صنایع غذایی کمیسیون در این جلسه با انتقاد از موانع متعدد پیش روی تولیدکنندگان گفت: در شرایطی که یک تولیدکننده ایرانی هرساله هزینه قیمت تمام‌شده‌اش 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد چگونه می‌تواند با رقیب خارجی که سالانه 3 درصد هزینه‌هایش افزایش می‌یابد رقابت کند.
مظفر چلمقانی مسئول کمیته نساجی کمیسیون در این جلسه تشکیل تشکل صادراتی نساجی استان اصفهان را اقدامی موثر در صادرات محصولات نساجی استان اصفهان برشمرد و گفت: این تشکل به‌زودی فعالیت خود را در اتاق بازرگانی اصفهان آغاز می‌کند.