مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه امروز صنعت سنگ کشور با مشکل فروش و بازرگانی مواجه است، گفت: چالش های سنگ در داخل فرصت خوبی برای این صنعت در راستای جذب بازارهای صادراتی است.

اسداله کشاورز در همایش سنگ و چالش های صادراتی که به بهانه برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ اصفهان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از کارخانجات سنگ کشور از تکنوژی بالایی برخوردار هستند، اظهار داشت: با این وجود صنعت سنگ با چالش هایی از جمله مسکن و مخالفت ارگان هایی همچون منابع طبیعی و معدنی مواجه است اما با تلاش های وزارتخانه به تعاملاتی بین معدنکاران و ارگان های دولتی دست یافته ایم.

به گفته وی، این اقدامات در راستای نامگذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال" صورت گرفته و امیدواریم چالش های سنگ را برطرف کنیم.

مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعتقاد بر اینکه چالش های سنگ در داخل فرصت خوبی برای این صنعت در راستای جذب بازارهای صادراتی است، تصریح کرد: ایران با توجه به ذخایر متنوع و گسترده سنگ های تزیینی، می تواند طرح های نو سنگ های تزیینی را با مطالعات جدید شناسایی کند.

وی با انتقاد بر اینکه متاسفانه دامنه اکتشافات معدنی در ایران، سطح الارضی است، تاکید کرد: ما هنوز در عمق معادن نمیدانیم چه فرصت هایی نهفته است و نیازمند مطالعات جدید هستیم.

کشاورز با اشاره به استقبال از سنگ های ورقه ای، بیان داشت: از این فرصت ها می توان استفاده بهینه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه رکود شدیدی گریبانگیر صنعت سنگ و سنگبری های کشور شده است، افزود: ٥٠ درصد هرگونه فعالیت اقتصادی به مارکتینگ آن برمی گردد اما امروز صنعت سنگ کشور با مشکل فروش و بازرگانی مواجه است.

مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اصفهان قطب صنعت سنگ کشور است، گفت: با توجه به تنوع و رنگ های سنگ ایتالیایی، این کشور نیز قطب صنعت سنگ جهان است.

وی با بیان اینکه ایتالیایی ها و اروپاییان در حوزه سنگ تنوع طلب هستند، تصریح کرد: با توجه به سنگ ها و ذخایر سنگی کشور، با شناسایی گونه های جدید و مناسب آن می توان به فراوری خوبی دست یابیم.

به گفته کشاورز، با آموزش های لازم می توان به بازارهای صادراتی مناسب دست یابیم.

وی با تاکید بر جای خالی اتحادیه صادرکنندگان سنگ در کشور، تصریح کرد: ایران خوشبختانه مشکلی در ذخیره، تنوع رنگ و فراوری سنگ ندارد اما با اتحاد و همبستگی می توان به موفقیت در این صنعت دست یابیم.

مدیرکل امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در پایان بر تعامل با ارگان های مختلف از جمله محیط زیست برای استخراج سنگ های زیرزمینی در مناطق حفاظت شده تاکید کرد.