«تولید ٢٥ خودرو غیراستاندارد متوقف شد» خبری که باعث شد ظرف مدت کوتاهی تعداد زیادی از مشتریان خودرو سفارش‌هایشان را لغو کنند و این موضوع با واکنش خودروسازان و اطلاعیه‌های متعدد خبری از سوی آنان شد. خودروسازان خبر توقف تولید برخی از خودروها را خبری سوخته دانسته و از تداوم تولید محصولاتشان خبر می‌دهند. بازار خودرو چند ماهی است حال و روز خوشی ندارد. دیروز هم تحت‌تأثیر رفتارهای هیجانی مردم قرار گرفت و برخی از مشتریانی هستند که با مراجعه به نمایندگان خودروسازان درخواست لغو قراردادهای خود را داشته و نگران این هستند که وضع پرداخت‌های آنها چه خواهد شد. این درحالی است که نمایندگی‌ها حاضر نیستند بپذیرند که خودروهایشان غیراستاندارد بوده و تنها مردم را به آرامش دعوت می‌کنند.
با این وجود‌، هادیان سخنگوی سازمان استاندارد بر صحت خبر منتشرشده پافشاری کرده و می‌گوید: در لیست اعلامی سازمان برای توقف تولید ۲۵ خودرو هیچ اشتباهی صورت نگرفته و خودروهای فاقد استانداردی که اعلام کردیم، شماره‌گذاری نخواهند شد. آن‌گونه که این مقام مسئول به «شهروند» اعلام کرده؛ خودروهایی که تا دی‌ماه ‌سال ٩٧ موفق به اخذ استانداردهای ٨٨گانه نشوند، تولید آنها متوقف شده و امکان عرضه در بازار را نخواهند داشت. هرچند که این مقام مسئول در سازمان استاندارد هدف اصلی از تدوین استانداردهای جدید را ارتقای کیفیت خودروسازی و کاهش تلفات ناشی از تردد خودروهای ایمن در خیابان‌های کشور اعلام می‌کند اما فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو معتقد است که بازار رقابتی است که می‌تواند کیفیت خودروهای داخلی را ارتقا دهد. او به «شهروند» می‌گوید: استاندارد اجباری تأثیری در بهترشدن حال صنعت خودروسازی ایران ندارد. هروقت که بازار را از حالت تک‌صدایی و دوصدایی خارج کردیم، می‌توانیم به تغییر در احوال این صنعت امید داشته باشیم.
به گفته او، مشتریان ایرانی در قسمت‌های مختلف بازار دلایل و فاکتورهای متفاوتی برای انتخاب محصولات خود دارند. مثلا در رده خودروهای داخلی ارزان‌قیمت، تقریبا حق انتخابی ندارند و تنها فاکتور قیمت و قدرت خرید است که نقش ایفا می‌کند. در رده میانی بازار که رقابت بین چینی‌ها و داخلی‌ها آغاز می‌شود، تنوع طرح، آپشن‌های خودرو، کیفیت محصول و مشخصات فنی و ارزش خودرو دست دوم می‌تواند در انتخاب مشتریان موثر باشد.
تولید ٢٥ خودرو غیراستاندارد متوقف شد
نارضایتی از کیفیت پایین برخی خودروهای داخلی از انتقادات همیشگی مشتریان و البته رسانه‌ها از خودروسازان داخلی بوده است که سرانجام این انتقادات در اواخر‌ سال گذشته باعث تدوین استانداردهای جدید برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی شد. اسفندماه ۱۳۹۵ سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد؛ براساس تفاهمنامه‌ای که بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی منعقد شده است، استانداردهای جدید به تدریج اجرایی خواهند شد. براساس زمان‌بندی صورت‌گرفته برای ارتقای استاندارد خودروهای داخلی، از ابتدای دی‌ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شد که طبق اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، اجرایی‌شدن استانداردهای جدید توقف تولید ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین در روزهای اخیر را به دنبال داشته است.
پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در این‌باره می‌گوید: با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی‌ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی از خودروهای غیراستاندارد ازجمله خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک‌کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودروهای سنگین جاده‌ای از دستورکار خودروسازان خارج شده است.
او به این نکته هم اشاره کرده که با شروع اجرای استانداردهای جدید تأیید نوع خودرو، تولید تعدادی از خودروهایی که نتوانستند الزامات استانداردهای اجباری مربوطه را رعایت کنند، خاتمه یافت و از این پس شاهد تولید این خودروها نخواهیم بود. پیرایش به این نکته هم اشاره می‌کند که گواهینامه تأیید نوع خودرو آن‌دسته از خودروسازانی که در تولید محصول خود الزامات استانداردهای جدید را رعایت نکنند، تمدید نخواهد شد.
پیرایش با اعلام اسامی این خودروهای غیراستاندارد اعلام کرده که درحال حاضر تولید ۲۵ مدل خودروی سواری و سنگین، با توجه به عدم امکان انطباق آنها با استانداردهای اجباری، متوقف شده است که خودروهای سواری MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودروهای سنگین جاده‌ای از این جمله‌اند.
اما گفته‌های این مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد در شرایطی است که اکنون برخی از خودروسازانی که اسامی خودروهای آنها غیراستاندارد اعلام شده، بلافاصله بعد از انتشار این خبر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که این خودروها تمامی تاییدیه‌های مدنظر این سازمان را دریافت کرده و نباید نامشان در فهرست خودروهای غیراستاندارد قرار می‌گرفته است.درعین ‌حال، سازمان ملی استاندارد امروز درحالی از توقف تولید چندین مدل خودرو از ابتدای دی‌ماه خبر داده است که واکنش خودروسازان نشان می‌دهد خط تولید حدود ۹۰درصد از این خودروها، پیشتر توسط خود خودروسازان متوقف شده بوده و اطلاعیه سازمان استاندارد توقف خط تولیدهایی را خبر داده که قبلا متوقف بوده‌اند.
مدیران خودرو با انتشار یک سند
خبر استاندارد را اشتباه خواند
با گذشت مدت کوتاهی از انتشار این خبر، برخی شرکت‌های خودروساز با انتشار اسنادی، توقف تولید این خودروها را تکذیب و اعلام کردند که به تولید محصولاتشان ادامه خواهند داد. شرکت مدیران خودرو طی اطلاعیه‌ای به خبر توقف تولید برخی محصولات این شرکت توسط سازمان استاندارد واکنش نشان داد و اعلام کرد: تمام خودروهای تولیدی این شرکت منطبق با استانداردهای روز کشور درحال تولید هستند.
این اطلاعیه درحالی منتشر شد که سازمان استاندارد اعلام کرده بود که خودروهای ام‌وی‌ام ٣١٥ صندوقدار و ٥٥٠ از چرخه تولید محصولات این شرکت حذف شده و دیگر تولید نمی‌شوند. از سوی دیگر در مورد خودروی تیگو٥، هم‌اکنون مدل فیس‌لیفت این خودرو از دی‌ماه ٩٥ تولید می‌شود که در لیست ارسالی به‌ اشتباه مدل قدیمی ذکر شده است، اما طبق اعلام این شرکت کلیه محصولات شرکت مدیران خودرو در دو برند ام‌وی‌ام و چری دارای کلیه استانداردهای لازم بوده و پلاک می‌گردند».
همچنین شرکت کرمان موتور اعلام کرد که خط تولید خودروهایش متوقف نشده و فقط تولید ١٠ خودرو متوقف است که خط تولید آن نیز تا چند هفته دیگر آماده و بهره‌برداری می‌شود.
سایپا موفق به اخذ تمدید مجوز
شماره‌گذاری محصولات خود شد
گروه خودروسازی سایپا نیز در واکنش به اطلاعیه سازمان استاندارد اعلام کرد: تولید سایپا ۱۴۱ از چند ‌سال پیش متوقف شده و سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانه‌سوز نیز دیگر تولید نمی‌شود. این شرکت همچنین اعلام کرد که مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ تا دی‌ماه ۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو همچنان ادامه دارد.
داریوش گل‌محمدی معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده است که این شرکت موفق به اخذ تمدید مجوز شماره‌گذاری خودروهای سراتو، چانگان ٣٥CS، ساینا دنده‌ای، تیبا صندوقدار، تیبا ٢، سایپا ١١١، سایپا ١٣١، سایپا ١٣٢، سایپا ١٥١ و آریو تا اول دی‌ماه ١٣٩٧ براساس الزامات سازمان ملی استاندارد ایران شده است.
آن‌گونه که این مقام مسئول اعلام کرده تا اول دی‌ماه ‌سال آینده مشکلی از جهت شماره‌گذاری خودروهای مذکور در چارچوب استانداردهای جاری صنعت خودرو نخواهیم داشت.
این مقام مسئول همچنین اعلام کرده که محصولات آینده سایپا قطعا استانداردهای ٨٥گانه خودرو را پاس خواهند کرد و محصولات تولیدی فعلی هم نیز تحت بررسی هستند تا در دوره جدید پایش تطابق تولید براساس استانداردهای مرجع سازمان ملی استاندارد ایران تطبیق‌پذیری آنها مدنظر قرار گیرد و در طراحی پلتفرم‌های جدید این موضوع مدنظر قرار گرفته است.
او درخصوص خودروی پراید هم اعلام کرده، همان‌طور که تا اول دی ‌سال آینده کلیه محصولات نامبرده شده گروه X١٠٠ الزامات سازمان ملی استاندارد ایران را فراهم کرده و بر این اساس تولید خواهد شد.
ایران‌خودرو دیگر قطب خودروسازی ایران هم اعلام کرد که تولید پژوپارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است. همچنین گروه خودروسازی بهمن مدعی شد که خط تولید وانت کارا و مزدا از قبل متوقف شده و درحال حاضر هیچ تولیدی روی این محصولات صورت نمی‌گیرد.
در این شرایط مشخص نیست هدف سازمان استاندارد از اعلام توقف خط تولید خودروهایی که قبلا تولیدشان متوقف شده، چه بوده و در مورد خودروهای دیگر نیز چرا با وجود توافق قبلی برای ادامه تولید آنها و درحالی‌ که توقفی در خط تولیدشان روی نداده، اطلاعیه توقف تولید صادر شده است؟

منبع: شهروند