محمدجواد بگی با اشاره به آنکه صادرات کشورمان بیشتر به بازار های همسایه مانند عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس محدود گردیده؛ تاکید دارد که تجار ما معمولآ فراتر از این بازار ها فعالیت چنداني انجام نداده اند. مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، به مشکلات تولید هم می پردازد و اعتقاد دارد که تولید کنندگان ایرانی نمی توانند از لحاظ قیمت تمام شده و کیفیت با سایر رقبا در بازار های جهانی رقابت کنند و به ناچار به سمت رکود و تعطیلی واحد ها پیش رفته اند. گفت وگوی ما را با او می خوانید؛

نوسان: بسیاری محور توسعه اصفهان را در توسعه صنایع دانش بنیان قلمداد می کنند. نحوه حمایت شرکت شهرکهای صنعتی از شرکتهای دانش بنیان چگونه بوده است؟
ما از دو بعد از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم. یک بعد زیرساختی است که ما شهرك فنآوری را با مساحت 600 هکتار در دستور کار داریم که فاز اول آن به مساحت 60 هکتار به بهره برداری رسیده و از 11 قرارداد منعقد شده با شرکتهاي دانش بنیان متقاضی، دو شرکت به مرحله بهره برداری رسیده اند. شرکت شهرک ها 50 درصد هزینه تمام شده را به عنوان مشوق برای واحدهای فنآور در نظر گرفته که اگر این شرکت ها بتوانند در مدت تعیین شده به بهره برداری برسند 50 درصد هزینه تمام شده را از این شرکت ها دریافت نمی کنیم. موضوع دوم این است که برای شرکت های دانش بنیان و فنآور 30 خدمت مشاوره رایگان در مرکز خدمات کسب و کار شهرک فنآوری ارائه می کنیم که به متقاضیان، خدمات رایگانی در حوزه های امور مالیاتي، بیمه، انعقاد قرارداد، بازار یابی، صادرات و تکنولوژی تولید ارائه می دهند. ما باید به شرکت های دانش بنیان به عنوان مجموعه هایی که می توانند تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را رقم بزنند نگاه کنیم و از آنها حمایت کنیم.

نوسان: فعالان اقتصادی تنها راه نچات کشور از شرایط رکود فعلی را توجه ویژه به مقوله صادرات می دانند. در این راستا چه اقداماتی مد نظرتان بوده است؟
رویکرد کلی شرکت ما حمایت از شرکت های صادرات محور است. با شناسایی و طبقه بندی خوشه های صنعتی به صورت هم افزا، خدماتی به آنها ارائه می دهیم که تمامی شرکت ها بتوانند از امکانات و بازار مشترکی که چند واحد پیدا کرده اند استفاده نمایند. برای نمونه درخصوص گلاب کاشان برند سازی انجام دادیم که تحت عنوان برند "گلاب کاشان " همه شرکت های تولید کننده گلاب بتوانند از امکانات و تشکیلاتی که در زمینه های مختلف اعم از بازار یابی، تبلیغات ، بسته بندی و حتی تصفیه خانه مشترک بهره ببرند.

نوسان: اگر بخواهید بطور کلی گزارش از وضعیت خوشه هاي صنعتي استان ارائه کنید چه موارد حایز اهمیت هستند؟
بسیاری از خوشه ها مانند گلاب و عرقيات و اسانس كاشان، كفش اصفهان، نساجي دهق، گز اصفهان، پوشاك خورزوق، محصولات لبني گلپايگان، ابزار و ماشين هاي كشاورزي اصفهان، فرش دستباف نايين، قطعات لاستيكي خودرو آنالوجه و فرش دستباف كاشان خوشه هاي صنعتي امكان سنجي شده ما هستند. خوشه محصولات لبني گلپايگان خوشه هاي كسب وكار در حال توسعه و خوشه هاي كسب وكار سنگ اصفهان، طلاي اصفهان، فرش ماشيني كاشان وآران وبيدگل، آجراصفهان، محصولات پلاستيكي اصفهان وخوشه هاي نساجي(باند وگاز و برزنت بافي كردآباد، حوله بافي آدريان خميني شهرو ملحفه بافي درچه)، نساجي دهق، كفش اصفهان، گلاب، عرقيات و اسانس كاشان، خوشه هاي كسب وكار به بهره برداري رسيده ما هستند که آمار صادرات شهركها و نواحي صنعتي در نه ماهه اول سال 96 را به مبلغ 126.450.000 دلار رسانده اند.

نوسان: مشوق هایی هم برای برای صادرکنندگان خود داشته اید؟
ما تا پنجاه درصد از هزینه های هیات های تجاری برای بازاریابی را پرداخت می کنیم و براي حضور در نمایشگاه های خارجی تا سقف 5 میلیون تومان را برای هر نفر را تقبل می کنیم. در زمینه آموزش های تخصصی نیز تسهیلاتی برای مدیران بازاریابی، فروش و صادرات شرکت ها در نظر گرفته ایم و تا سقف 85 درصد از هزینه دوره های آموزشی آنها را پرداخت می کنیم. همچنین اگر شرکتی برای ارتقای کیفیت تولید و صادرات بخواهد با شرکت خارجی که صاحب لایسنس است، قرارداد منعقد کند، شرکت شهرک ها هزینه های مهندسین مشاور معتبری که برای آن شرکت پروپزال تهیه می کنند را تا سقف 10میلیون تومان تقبل و پرداخت می کند.

نوسان: اما براساس آمار جایگاه صادراتی استان اصفهان در چند سال گذشته روند نزولی داشته است. واقعا دلیل این امر چیست
در برخی مواقع تولید کنندگان و صادر کنندگان اصفهانی محصولاتشان را از استان های مرزی صادر و آن استان ها را مبادی صادراتی ابراز می کنند که معمولآ این میزان صادرات در آمار صادراتی استان ما محسوب نمی شود. از طرف دیگر ما برای ظرفیت ها و پتانسیل های صادراتی استان برندسازی و بازاریابی خوبی نداشته ایم. به اعتقاد من معاونت توسعه بازرگانی و تجارت سازمان صنعت و معدن حتمآ باید روی پتانسیل های تولیدی استان چه در حوزه تولید کالا و چه خدمات فنی و مهندسی برنامه ریزی مدون و دقیقی انجام دهد تا این صنایع تقویت شوند و زمینه ورود به بازار های جهانی فراهم گردد. بی تردید استان اصفهان به عنوان استانی فرا صنعتی با قدمتی بیش از یک صد سال سابقه حضور صنعت در استان و 9160 واحد تولیدی و 70 شهرک صنعتی و 12 هزار هکتار زمین قابل واگذاری باید بتواند جایگاه خود را در سطح کشور و جهان پیدا کند که برای تحقق آن باید مسئولین و بخش خصوصی همت کنند و بسترهای لازم را فراهم نمایند .

نوسان: بسیاری از واحدها مشکل تامین نقدینگی را به عنوان بزرگترین چالش خود مطرح می کنند. برای ورود این واحدها به بازار سرمایه برایتامین مالی شرکت ها چه تمهیداتی مد نظر دارید؟
شرایط کلی کشور به گونه ای است که سرمایه گذاری در بانک ها بیشتر به صرفه است و بدیهی است درچنین شرایطی بسیاری از وجوه و نقدینگی های مردم به سمت بانک ها که ریسک کمی دارد هدایت می شوند. بنابراین در صورتی که دولت بخواهد از بورس و بازار سرمایه به عنوان یکی از راه های تامین مالی شرکت ها حمایت کند باید در سیاست های مالی و پولی تجدید نظر نمايد و سیاست هایی را در پیش گیرد که سرمایه گذاران برای ورود به بازار پر ریسک بورس و فرابورس تشویق شوند. از سوی دیگر، سعی کرده ایم تا شرکت هایی که امکان ورود به فرابورس را دارند شناسایی
کنیم و به آن ها راهنمایی و مشاوره بدهیم تا بتوانند برای ورود به بازار فرا بورس آماده شوند؛ اما متاسفانه چون سیاست های اقتصادی در کشور ثبات چندانی ندارد و ریسک سرمایه گذاری در چنین شرکت هایی که اکثرآ شرکت های کوچک و متوسط هستند، زیاد است به همین دلیل مردم از سهام این شرکت ها خیلی استقبال نمي كنند و در تامین مالی آنها مشارکت نمی نمايند .