بیش از سه هفته است که موج رسانه ای در خصوص حضور سه روزه رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت استان اصفهان در محل خدمت خود به راه افتاده و تقریبا بیشتر رسانه های شهر به این موضوع با اختصاص تیترهای یک و دو و عکس یک، پرداخته اند. نبود سه روز کاری آقای رئیس سازمان صمت در صنعتی ترین استان کشور موضوع کم اهمیت و قابل گذشتی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد. پیگیری این موضوع نشان داد که اصحاب رسانه و به ویژه روزنامه نگاران اقتصادی نویس اصفهان چند قدم از مسئولان و نمایندگان مردم استان اصفهان جلوترند؛ چراکه عده ای از مسئولان ونمایندگان نسبت به این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند وبخشی از آنها قول پیگیری و رصد امور مربوط به سازمان صمت را دادند.

برای تنویر افکار عمومی بر آن شدیم تا بخشی از مصاحبه ها و پیگیری های خود با نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی را منتشر کنیم. سوال مشترک ما از نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی این بود: آیا می دانید رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان، صنعتی ترین استان کشور تنها سه روز در محل خدمت خود حضور دارد؟

ناهید تاج الدین: قابل قبول نیست
ما در جریان این موضوع هستیم که رئیس سازمان صمت در اصفهان مستقر نیستند و این امر برای استان اصفهان که قطب صنعت کشور است قابل قبول نیست. حضور مستمر رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت در اصفهان به ویژه در شرایط کنونی که با رکود اقتصادی روبرو هستیم و صنعتگران مشکلات بسیاری دارند، بدیهی است و باور داریم این حضور می تواند تاحدی کارگشا باشد و باری از دوش صنعتگران بر دارد و در کاهش این مشکلات نقش تاثیر گذاری ایفا کند. از رئیس این سازمان خواستیم که شرایط خود را بررسی کند و در صورت امکان به صورت تمام وقت در اصفهان مستقر باشند، در غیر این صورت برای خدمت رسانی به مردم در جایی حضور پیدا کنند که شرایط حضور دائم ایشان فراهم باشد.

حیدرعلی عابدی؛ حتما برخورد می کنیم
بررسی می کنم و اگر چنین باشد حتما برخورد خواهیم کرد. نباید اینگونه باشد که رئیس سازمان صمت به صورت پاره وقت در محل خدمت خود حضور پیدا کند و از اصحاب رسانه نیز می خواهم که اگر مدارک و مطالبی پیرامون این موضوع دارند، در اختیار من قرار دهند تا بعد از بررسی و اطمینان از این موضوع وارد عمل شوم. ما استان صنعتی کشور هستیم و قطعا نباید اینگونه باشد که رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان تنها سه روز در محل خدمت خود مستقر باشد.

محسن کوهکن: پاسخی نخواهم داد
من این موضوع را یک سوال نمی دانم و به آن به شکل جمله خبری نگاه می کنم و به تبع به آن پاسخی نخواهم داد تا اینکه از صحت و سقم آن مطلع شوم. اول باید بررسی کنم و در صورتی که این خبر صحت داشته باشم آن زمان پاسخگو خواهم بود. البته این را اضافه کنم که حتما مدیران صنعتی ترین استان کشور باید تمام وقت در محل خدمت خود مستقر باشند.اما تاکید می کنم در خصوص رئیس سازمان صمت استان اصفهان تا کسب اطلاع کافی از موضوع واطمینان از صحت و سقم این خبر پاسخی نخواهم داد.

سید محمود جواد ابطحی: نمی‌توانیم متهم کنیم
تا زمانی که گفته‌ها و شنیده‌ها در مراجع قضایی ثابت نشود ما نیز نمی‌توانیم کسی را متهم کنیم. البته صحبت‌هایی مبنی بر تغییر و تحولات مدیریتی این سازمان را ما هم شنیده‌ایم. هرچند اگر جرم احراز شود باید هم رسیدگی و هم مجازات صورت گیرد.

حمیدرضا فولادگر: منکر موضوعات نیستیم
در مورد تخلفات سازمان صمت، مسائلی به صورت غیر رسمی بیان شده که ما نه آن را رد و نه تایید می‌کنیم. البته من به این موضوع اعتقاد ندارم که اگر تخلفی می‌شود نباید آن را پیگیری کرد. اما مسائلی که در خصوص رییس این سازمان مطرح می‌شود به دو دسته مباحث مدیریتی- کارکردی و تخلفاتی تقسیم می‌شود. بالاخره هر فردی در دوره مدیریتی خود توانایی‌هایی داشته و به صورت طبیعی ممکن است سیر تغییر و تحولات مدیریتی صورت گیرد. البته وزارت صمت ممکن است در این تحولات نظر مجمع نمایندگان را نیز جویا شود.
در خصوص تخلفات رییس سازمان صمت، مسائلی به صورت کتبی و غیر رسمی بیان شده و ما منکر این موضوعات نیستیم و آن را تایید هم نمی‌کنیم؛ زیرا در جایگاه مقام قضایی قرار نداریم، اما همین مطالب را به سازمان‌های مربوطه گزارش داده ایم. البته اگر لازم باشد این مباحث به صورت رسمی از سوی نمایندگان نیز مطرح خواهد شد.
در مورد تعیین حق الجلسه کمیسیون نظارت بر اصناف و پرداخت این هزینه از سوی اتاق اصناف، نیز این موضوع قابل رسیدگی است و من تا به حال چنین چیزی را در قانون ندیده‌ام. هرچند که به لحاظ عرفی هم این موضوع اشکال دارد. البته برخی از بازرسی‌ها از سوی مدیریت همان بخش صورت می‌گیرد و این منجر به نادیده گرفتن برخی تخلفات می‌شود و موضوع مطرح شده در خصوص کمیسیون نظارت هم شبیه به همین است. در خصوص اینکه چرا مصوبات این سازمان و کمیسیون نظارت رسانه‌ای نمی‌شود، معتقدم که این سازمان باید در صورت درخواست نهادهای بازرسی، گزارش بازرسی خود را ارائه دهد و باید به رسانه‌ها نیز پاسخگو باشد.
بطور کلی، شرایط کاری ایشان - رییس سازمان صمت اصفهان- به صورتی است که وزارت صنعت درصدد تحول است؛ ما نیز خواهان این تغییر هستیم و یقینا فرد جایگزین باید بهتر از فرد قبلی باشد. هرچند که من ارزیابی دقیقی در خصوص عملکرد ایشان نسبت به دوره های قبلی و جدید ندارم، اما هر کدام از مدیران صنایع اصفهان نقاظ ضعف و قوتی داشته‌اند. اگر تخلفات محرز شود که البته در این خصوص قضاوتی ندارم، مباحث مدیریتی کنار می‌رود و باید عزل صورت گیرد.

پیگیری های ما برای گرفتن پاسخ این سوال از سایر نمایندگان اصفهان بی نتیجه ماند؛ برخی پاسخ ندادند و برخی به این سوال پاسخگو نبودند! برخی قضاوت را به بررسی های بیشتر ارجاع دادند و برخی هیچ قضاوتی نکردند! اما به هر روی به نظر می رسد که نمایندگان صنعتی ترین استان کشور موضعی منفعلانه را نسبت به این موضوع در پیش گرفته اند. در شرایطی که صنعت اصفهان در کمبود آب دست و پا می زند و واحدهای صنعتی در پیچ و خم بوروکراسی های اداری و رکود اقتصادی گرفتار آمده اند حضور و پیگیری نمایندگان مردم برای رفع این مشکلات ضروری به نظر می سد.

سمیه مسرور/ نوسان