وجود بیش از 9 هزار واحد صنعتی در استان اصفهان باعث شده تا این استان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور پس از تهران محسوب شده و صنعت، مهم‌ترین بخش از اقتصاد استان اصفهان را به خود اختصاص دهد. وجود صنایع متنوع و عمدتاً بالادستی در استان باعث شده تا معضلات و چالش‌های زیادی نیز در حوزه اقتصاد، محیط زیست، اجتماع و حتی سیاست اصفهان به وجود آید. مهاجرت‌های گسترده از استان‌های هم‌جوار، آلودگی، تغییر ترکیب شغلی جامعه از صنفی به کارگری و مهم‌تر از همه، تأثیرپذیری بالای وضعیت اقتصادی استان از نوسانات اقتصادی از جمله این چالش‌ها بوده است و باعث شده تا اقتصاد استان اصفهان بیش از هر بخشی به نبض صنعت وابسته شده و از آن تأثیر پذیرد.

 

رفع چالش‌های صنعت در استان اصفهان همیشه در صدر اولویت‌ها و مطالبات جامعه و به نوعی‌ام المسائل استان محسوب شده است و همه دستگاه‌ها، تشکل‌ها و نهادهای مرتبط با این موضوع، همواره سنگینی وظایف این حوزه را به طور کامل لمس کرده‌اند و در نهادی همچون اتاق بازرگانی نیز، عمده چالش‌ها و مشکلات به حوزه صنعت اختصاص داشته و اتاق اصفهان همواره تحت فشار صنعتگران و تولیدکنندگان برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار بوده است.
به همین دلیل، کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان، یکی از پر چالش ترین و حساس‌ترین کمیسیون صنایع در کل کشور بوده و عملکرد آن، معیار بسیار مهمی برای جلب رضایت اعضای اتاق و فعالان اقتصادی استان اصفهان است. عملکردی که برخی آن را ناکافی دانسته و معتقدند بر حد و اندازه‌های صنایع اصفهان در آن کار نشده است و البته گروهی دیگر نیز با برون‌زا توصیف کردن مشکلات صنعت معتقدند، حل این مشکلات کلان از توان کمیسیون صنایع یا اتاق بازرگانی خارج بوده و نمی‌توان عدم حل آن‌ها را شاخص مناسبی برای ارزیابی عملکرد کمیسیون صنایع اتاق اصفهان قلمداد کرد.

 

اساس کارمان بر نظم بود
بهرام سبحانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان، معتقد است که فعالیت‌های این کمیسیون در چهار سال گذشته به صورت کاملاً منظم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های قبلی پیش رفته است؛ به گفته وی، هر ماه جلسات این کمیسیون با حضور مسؤولان مرتبط برگزار شده و تمرکز نیز بر رفع چالش‌های اصلی صنایع و بهبود محیط کسب‌وکار بوده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار" نوسان" اظهار کرد: این کمیسیون از 30 عضو تشکیل شده و 13 کمیته نیز ذیل آن، در حال فعالیت هستند.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: در جلسات این کمیسیون، طبیعتاً چالش‌ها و مشکلات صنایع مورد بررسی قرار می‌گیرد که مشکلات صنایع با تأمین اجتماعی، وزارت دارایی، سازمان صمت، شهرک‌های صنعتی در صدر مطالبات آن‌ها قرار داشته و کمیسیون نیز برای رفع آن‌ها، تلاش کرده با دعوت مسؤولان مربوطه در جلسات، قدمی بردارد.
رئیس انجمن فولادسازان کشور ادامه داد: اگر مشکلات مطروحه در استان قابل حل بود که در این جلسات به آن رسیدگی می‌شود و اگر حل آن‌ها نیاز به اقدامات ملی بود، کمیسیون مراتب مربوطه را طی می‌کرد و خروجی جلسات را از طریق اتاق ایران یا شورای گفت‌وگو مورد پیگیری قرار می‌داد. به گفته سبحانی، انجام پژوهش‌ها و پروژه‌های مطالعاتی در حوزه مشکلات صنعت نیز دیگر اقدامی بود که کمیسیون صنایع در این دوره در دستور کار قرار داد و نتایج آن از طریق اتاق ایران به مسؤولان کشوری ارسال شد که یکی از نمونه‌های موفق آن، بررسی آثار واقعی سازی نرخ ارز بر صنایع بود. وی دعوت از صاحب‌نظران حوزه کسب‌وکار و اساتید دانشگاه در جلسات کمیسیون صنایع نیز یاد کرد و افزود: در این دوره تلاش شد تا از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه کسب‌وکار در جلسات کمیسیون دعوت شود و نظرات آن‌ها با صاحبان صنعت به اشتراک گذاشته شود.
سبحانی دستاورد شاخص کمیسیون صنایع اتاق اصفهان را طرح پیشنهادی در خصوص عدم مراجعه سازمان تأمین اجتماعی به دفاتر 10 ساله شرکت‌ها دانست و در این خصوص اظهار داشت: این پیشنهاد با پیگیری‌های صورت گرفته به عنوان دستورالعملی به امضای معاون اول رئیس‌جمهور رسید و بر اساس آن، اختلاف بسیاری از شرکت‌ها با سازمان تأمین اجتماعی بر سر جرائم حاصل از رجوع این سازمان به دفاتر سال‌های قبل شرکت‌ها رفع شد و حجم زیادی از جرائم آن‌ها مورد بخشودگی قرار گرفت.

 

فضای کسب‌وکار در اولویت اتاق بود
مصطفی رناسی نیز عملکرد اتاق در حوزه صنعت را در ظرف خود، قابل قبول ارزیابی کرده و در گفت وگو با خبرنگار " نوسان" اظهار می‌کند: اتاق سعی کرده تمرکز خود را بر مسائل اولویت‌دار صنعت نظیر ارز، مالیات، تأمین اجتماعی و بوروکراسی عظیم دولتی بگذارد و البته تمرکز اصلی اتاق در یک کلام بر بهبود فضای کسب‌وکار بوده است. وی در ادامه افزود: شرایط صنعت، شرایط سختی است و مشکلات هم طیف متنوعی را شامل می‌شود که درون‌زا و برون‌زا هستند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: اتاق برای این مشکلات ابزارهایی داشته که سعی کرده از آن‌ها نهایت بهره را بگیرد؛ شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و ستاد تسهیل، دو ابزاری بوده که اتاق تلاش کرده به وسیله آن، مشکلات صنایع را دنبال کند. رناسی ادامه داد: اما بعضاً برخی مشکلات آن قدر حاد هستند که با پیگیری اتاق نیز حل نمی‌شوند و رفع آن‌ها نیاز به تصمیماتی فراتر از محیط اتاق دارد. وی یادآور شد: اگر گره‌ای نباشد، نیازی هم به گره باز کن نیست؛ در حقیقت وظیفه اصلی اتاق، آموزش اعضا، ارائه راهکارهای کارشناسی، مشاوره به دستگاه‌ها در تصمیمات کلان اقتصادی و ایجاد ارتباط بین‌المللی است اما مشکلات فضای کسب‌وکار به قدری زیاد است که باعث شده اتاق از رسالت اصلی خود دور شود و به روزمرگی برسد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان متذکر شد: با این حال تلاش‌های زیادی در زمینه رفع مشکلات صنایع استان اصفهان صورت گرفته و اغلب وقت اتاق بازرگانی نیز به رفع این مشکلات صرف شده و در کنار آن تلاش کردیم که آموزش اعضا و ارائه مشاوره‌های تخصصی را همچنان به عنوان یک اولویت حفظ کنیم. برگزاری جلسات آموزشی، سمینارها، دعوت از اساتید کشوری و ارائه محتواهای آموزشی در حوزه موانع و چالش‌های کسب‌وکار نیز بر همین اساس صورت گرفته است.
رناسی در پایان به عملکرد اتاق بازرگانی در حوزه صنعت نمره قبولی داد و خاطرنشان کرد: برخی مشکلات، ساختاری بوده و با بهبود کلی فضای کسب‌وکار می‌توان آن‌ها را حل کرد که این کار نیازمند هماهنگی کلیه دستگاه‌ها، اخذ تصمیمات کلان و البته زمان است.

منبع: هفته نامه نوسان