مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در این نشست سالیانه با بیان اینکه شرکت پالایش نفت اصفهان در صنعت  فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای فعالیت می کند، گفت: در حال حاضر 10 شرکت پالایشی کشور در این حوزه فعالیت دارند و براساس گزارش عملکرد شرکت های پالایشی در سال 97، شرکت پالایش نفت اصفهان ازنظر تولید محصولات نفت گاز در جایگاه نخست، از نظر دریافت خوراک نفت خام و میعانات گازی و همچنین تولید گاز مایع در جایگاه دوم، در تولید نفت سفید و نفت کوره در جایگاه سوم و در تولید بنزین در مقام پنجم قرار دارد. مرتضی ابراهیمی با اشاره به وضعیت خوب پروژه های پالایشگاه اصفهان طی یک سال گذشته، تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است نداشتن حادثه در شرکت است و خوشبختانه در سال 97 هیچ گونه حادثه ناتوان کننده نداشته ایم و این یکی از مزیت های بزرگ ما در سال 97 است.

وی با بیان اینکه تعمیرات اساسی پالایشگاه اصفهان طبق هرسال انجام شد، اما در این دوره مزیت هایی نسبت به گذشته داشت، اظهار کرد: یکی از بزرگترین کارهای شرکت پالایش نفت اصفهان که برای نخستین بار در کشور صورت گرفت، دست بردن در واحدهای آیزوماکس بود که تاثیر بسزایی در سوددهی پالایشگاه داشت. همچنین با توجه به اینکه قرار بود واحد تقطیر راه اندازی شود، با ذخیره سازی تمام آیزومایکس مازاد و بدون کم کردن ظرفیت، این واحد در مدار قرار گرفت که موجب سود چندین میلیارد تومانی این شرکت شد.

وی افزود: ظرفیت آیزوماکس شرکت پالایش نفت اصفهان 25 هزار و 800 بشکه است که با اقدامات صورت گرفته در سال 97 موجب کاهش دو درصدی هزینه تولید شد که باتوجه به گردش مالی پالایشگاه، رقم بزرگی است. وی با بیان اینکه در سال 97 حدود 5 پروژه در پالایشگاه اصفهان راه اندازی شد، گفت: در زمان راه اندازی پالایشگاه اصفهان سه پیش فرض درنظر گرفته شد. یکی تامین آب از محل زاینده رود در حدود 1100 مترمکعب در ساعت برای ظرفیت تولید 200 هزار بشکه بود که حتی نصف این میزان آب را مصرف می کردیم. پیش فرض دوم ظرفیت پالایشگاه بود که از 200 هزار بشکه اکنون به 360 هزار بشکه افزایش یافته است و پیش فرض سوم کیفیت فراورده ها بود که در زمان راه اندازی پالایشگاه بحث بنزین و درصد اکتان آن بااهمیت بود.

پروژه تصفیه خانه

پساب شاهین شهر تعریف شد

ابراهیمی با اشاره به خشکی رودخانه زاینده رود و تعریف پروژه هایی برای رفع مشکل آب این مجموعه بزرگ تولیدی، اظهار کرد: به همین منظور پروژه تصفیه خانه پساب شاهین شهر تعریف شد، همچنین درراستاي مصرف بهينه آب، خط انتقال، ايستگاه پمپاژ و  تصفيه خانه پساب شهري در شركت پالايش نفت اصفهان در مدت 24 ماه و با هزینه ای بالغ بر يكصد ميليارد تومان در محل شركت پالايش نفت اصفهان احداث شد.

وی همچنین به طراحی، ساخت و نصب پست 33/230 کيلوولت و احداث خط انتقال فشارقوی در شرکت پالایش اصفهان اشاره کرد و گفت: گروه مهندسی پالایشگاه موفق شد با مذاکرات طولانی مدت با شرکت توانیر، به میزان ۶۰ مگاوات برق از را خریداری کند. جهت اتصال باس بار ۲۳۰ کیلوولت اصلی نیروگاه شهید منتظری با دو انشعاب برای پالایشگاه خریدار برف خریداری شده، نیاز به احداث خط انتقال و پست برق فشار قوی است. به این منظور پالایشگاه با شرکت موننکو ایران جهت انجام خدمات مهندسی، مشاوره و طراحی تفصیلی پست فشارقوی KV33/230 کيلوولت و خط انتقال فشار قوی KV230 و تهیه اسناد مناقصه پروژه به عنوان مشاور قرارداد منعقد کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اهداف این پروژه، اظهار کرد: به منظور تأمین برق مورد نیاز واحدهای عملیاتی جدید پالایشگاه در بخش شمالی و جنوبی، با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شد در صورتی که بتوان از شرکت برق منطقه ای اصفهان از محل کامل ایمن و قابل اطمینان برق مورد نیاز را تامین کرد از لحاظ اقتصادی نسبت به احداث نیروگاه داخلی کاملا به صرفه خواهد بود. وی همچنین با بیان اینکه در سال 97 واحد تقطیر و گاز مايع شماره 3 شركت پالایش نفت اصفهان و چند طرح مهم زیست‌محیطی این شرکت به بهره‌برداری رسيد، گفت: ظرفیت کلی شركت پالايش نفت اصفهان، به طور متوسط  375 هزار بشکه در روز است که با راه‌اندازی واحد تقطیر شماره 3،  این ظرفیت در 3 واحد تقطير، توزیع شده و در نتيجه موجب کاهش بار ترافیکی خوراک در آنها شده است. ابراهیمی افزود: با راه اندازي اين واحد، ظرفيت هر كدام از واحدهاي تقطير 1و2 ، به 120 هزار بشكه در روز كاهش مي يابد و  همچنين ظرفيت واحد تقطير شماره 3 روزانه 120 هزار بشكه خواهد بود.

بهبود عملکرد

شركت پالايش نفت اصفهان

وی ادامه داد: با راه اندازي واحد تقطير شماره 3 واحدهاي كاهش گرانروي موجود از مدار عملياتي نفت خام خارج شده و در مدار عملياتي اصلي قرار گرفت که اين تغييرات موجب كاهش ميزان توليد نفت كوره و به جاي آن افزايش تولید محصولات با ارزشی همچون بنزين، نفت سفيد، سوخت هواپيما و گازوئيل شده است.

وی با تاکید بر اینکه هدف راه‌اندازی این واحد بهبود عملکرد شركت پالايش نفت اصفهان است، البته ظرفیت پالایشی افزايش نخواهد یافت، گفت: با راه‌اندازی این واحد، ظرفیت کلی پالایشگاه از 375 هزار به روزانه 360 هزار بشکه كاهش مي يابد و در سال جاری پالایشگاه اصفهان بین 800 تا 900 میلیارد تومان سودآوری خواهد داشت.

وی در ادامه در خصوص کیفیت فرآورده های تولیدی پالایشگاه، از جمله بنزین، تاکید کرد: کیفیت این فراورده به شدت زیرنظر و ارزیابی می شود و خوشبختانه تاامروز مشکل نداشته ایم. در سال 94 تمام بنزین تولیدی پالایشگاه یورو4 شد و امروز بخش زیادی از بنزین تولید پالایشگاه یورو5 است. به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان، تا امسال بالغ بر 900 میلیارد تومان واحد بنزین سازی سودداشته است و تغییرات واحدهای بنزین سازی به طور قطع درسوددهی پالایشگاه نقش داشته است.

وی همچنین به تولید فراورده های دیگری همچون دیزل و نفت کوره در پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: انباشتگی نفت کوره یکی از معضلات پالایشگاه اصفهان بود به نحوی که حدود 12 مخزن 100 هزار بشکه‌ای برای ذخیره‌سازی نفت کوره داشتیم، همه آنها پر شده بود، از سوی دیگر از برخی مخازن دیزل نیز استفاده کردیم. ابراهیمی با تاکید بر اینکه نفت کوره یکی از معضلات پالایشگاه اصفهان است، تصریح کرد: اگر این محصول فرآوری و تبدیل نشود به طور قطع پالایشگاه تعطیلی می شود، بنابراین پروژه هایی که بر روی فرآورده و کیفیت آن متمرکز می شود موجب حیات پالایشگاه خواهد شد و در این راستا پروژه گوگردزدایی از نفت کوره را در دستور کار داریم و قرارداد این پروژه امضا شده است. وی با تاکید بر اینکه بدون اجرای این طرح‌ها پالایشگاه اصفهان می خوابد، بنابراین از سهامداران می خواهیم تا به اجرای پروژه‌ها کمک کنند و قول می دهیم سال آینده راه‌اندازی واحدهای تصفیه دیزل و پیشرفت مناسبی از واحدهای باقی مانده از طرح بهبود و بهینه سازی را اعلام کنیم. به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان، در صورت راه اندازی واحد دیزل بین 600 تا 700 میلیارد تومان سود در پالایشگاه حاصل می شود. اجرای این پروژه ها الزامی است و شرکت پالایش نفت اصفهان تا افق 1400 باید سرآمد شرکت های تولیدکننده فرآورده های نفتی کشور شود.

وی همچنین با اشاره به 20 پروژه های در دست اجرای شرکت پالایش نفت اصفهان، گفت: پروژه احداث تصفیه گازوئیل، تکمیل مخازن، یوتیلیتی و آفسایت، احداث تقطیر 3، بویلرهای جدید و واحد آب DM، مدرنیزه کردن سیستم برق پالایشگاه، خطوط ارتباطی مخازن بنزین سازی، احداث سکوهای بارگیری، احداث پست 33/230 کیلوولت، احداث ایستگاه پمپاژ و سیستم تصفیه پساب شاهین شهر، احداث یوتیلیتی پروژه های داخلی، بازسازی برج خنک کننده آب، احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز طبیعی، طرح بهبود فرایند و بهینه سازی و ... از پروژه های فعال این مجموعه است که مبلغ برآوردی این طرح ها حدود 40 هزار و 808 میلیارد ریال و 929 میلیون یورو بوده که تاکنون 15 هزار و 76 میلیارد ریال و 327 میلیون یورو آن پرداخت شده است.  

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت پالایش نفت اصفهان در بهمن ماه 96 موفق به اخذ گواهینامه استاندارد سیستم بین المللی مدیریت انرژی ISO-50001 شد و در سال 97 این گواهینامه تمدید شد، گفت: درراستای پیاده سازی استاندارد، خط مشی انرژی تدوین شده و اهداف کلان و خرد و پروژه های انرژی اولویت بندی شده شرکت تعیین شده است تا طی 5 سال، شاخص انرژی از مقدار 3043 مگاژول بر تن نفت خام به 2366 مگاژول بر تن نفت خام کاهش یابد.

ابراهیمی همچنین به گزارش عملکرد اجتماعی این شرکت در سال 97 اشاره کرد و گفت: مجموع کمک های بلاعوض پالایشگاه اصفهان در سال 97 رقم 293 هزار و 322 میلیون ریال بود که این هزینه در راستای مسئولیت های اجتماعی صرف کمک به صندوق حمایت از بخش توسعه کشاورزی استان براساس مصوبات کارگروه سازگاری مبارزه با کم آبی، کمک به بازسازی مدرسه ادب سرپل ذهاب، مساعدت در تکمیل برخی پروژه های عمرانی استان، کمک جهت آزادی زندانیان غیرعمد به ستاد دیه، خرید دستگاه تنفس مصنوعی بیمارستان گلدیس شاهین شهر، مساعدت جهت برگزاری اجلاس استانی نماز، حمایت از دومین کنگره ملی علوم و مهندسی آب و فاضلاب ایران، حمایت مالی از رویداد ایده شو شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و ... شد.