سیروس موتمن درباره عبور صنعت فولاد از تحریم‌ها معتقد است:‌ تحریم‌های که به کشور ما تحمیل شده، در دو بخش بر کشور تاثیرگذار بوده است. بخشی از آن در رابطه با محدودیت‌های تجهیزات و قطعات مورد نیاز و کالاهای مصرفی مورد نیاز خط تولید است و بخش دیگر در رابطه با محدودیت‌های صادرات فولاد است.

 

در تامین تجهیزات

موفق بوده ایم

موتمن در ادامه با اشاره به تامین تجهیزات در دوران تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها، مربوط به سال گذشته و امسال نمی‌شود؛ ما سال‌های طولانی است که در تحریم‌ها به سر می‌بریم و این دوران به عنوان یک فرصت برای ما تلقی شده است.  

وی با بیان این موضوع که صنعت فولاد از دهه ۵۰ شمسی در ایران آغاز شده است، عنوان کرد: نزدیک به نیم قرن از سابقه فولاد در کشورمان می‌گذرد و طی این مدت ما قادر شده‌ایم که در زمینه طراحی، مهندسی، ساخت و اجرای کارخانه‌های فولادی به خوبی پیشرفت داشته باشیم تا بتوانیم سهم قابل توجهی از نیازهای تولید فولاد را عهده‌دار شویم.

این فعال حوزه فولاد در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه صنعت فولاد کشور طی دهه‌های گذشته و در دوران تحریم‌ها انجام گرفته است. در حال حاضر نیز، با توجه به تحریم‌های یک سال و نیم گذشته در ردیف دهم تولید فولاد قرار گرفته‌ایم و این نشان‌دهنده این موضوع است که ما در دوران اوج تحریم‌ها قادر به تامین تجهیزات مورد نیاز خود بوده ایم.

موتمن، ادامه داد: در دهه ۵۰ زمانی که قصد داشتیم ذوب آهن را راه‌اندازی کنیم از افرادی که استخدام می‌شدند، می‌پرسیدیم که ذوب آهن چکار می‌کند؟؛ و آنها با سادگی عنوان می‌کردند که از بالا سنگ می‌ریزند و از پایین پیکان بیرون می‌آید. اما زمانی که فولاد مبارکه راه افتاد، در نمایشگاهی، فولاد مبارکه یک پیکان در غرفه خود گذاشت تا تحقق این امر را نشان دهد.

این پیشکسوت حوزه فولاد ادامه داد:‌ این قابلیت‌ها در درون کشور ما وجود دارد. این موضوع که تحریم‌ها تبدیل به فرصت شده است، واقعا شعار نیست. در همین دوران ما سازندگان ساخت داخل را به‌وجود آوردیم. شرکت‌هایی چون ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان خالق پیمانکاران ساخت داخل بودند و تا به امروز نیز قادر هستیم، قطعات سنگین و تکنولوژیک را در کشور بسازیم و نیاز خط تولید را پاسخگو باشیم.

موتمن در ادامه تاکید کرد:‌ سال گذشته همین تولیدی که داشتیم مرهون پشتیبانی خدماتی بود که قادر شدیم از عهده آن برآییم. باید به این نکته توجه داشت که خط تولید، خط تولید دائم نیست. این خط باید به صورت مداوم ترمیم و بازسازی و به‌روز شود. فناوری نو جایگزین فناوری‌های قدیمی شود تا تولید چه به لحاظ فنی و چه اقتصادی پاسخگو باشد. از این رو معتقدم در در زمینه تامین تجهیزات صنعت فولاد تاکنون بسیار موفق عمل کرده و به تدریج تجهیزات خود را جایگزین تجهیزات خارجی نموده ایم.

صادرات در عبور

از تحریم‌ها

این فعال حوزه فولاد در ادامه با اشاره به این موضوع که تحریم‌ها محدودیت‌هایی را نیز برای صادرات کشور ایجاد کرده است، عنوان کرد:‌ موضوع قابل توجه در صنعت فولاد این است که اگر ما بتوانیم محصولات فولادی را با نه به عنوان محصولات میانی و خام، بلکه تولید محصولات نهایی با ارزش‌افزوده بیشتر تولید کنیم، هم در کشور بیشتر قابل مصرف است و هم برای صادرات برای کشورهای همسایه ارزش بیشتری را برای ما به همراه خواهد داشت. موتمن ادامه داد: کشورهای همسایه ما در حال ساخت و ساز هستند و از آنجا که در منطقه با تحریم‌های آمریکا روبه‌رو نیستیم، این کشورها می‌تواند فرصت مناسبی برای صادرات محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بیشتر برای ایران باشد.

 وی در ادامه یادآور شد: کشورهای همسایه درگیر جنگ‌های متوالی بودند و در دوران بازسازی قرار دارند و اگر بتوانیم محصولات نیمه نهایی را به محصولات نهایی تبدیل و صادر کنیم، قادر خواهیم بود تا به میزان قابل توجهی صادرات به کشورهای دیگر مدیرت کنیم و کشورهای اطراف خود را چه از بابت مواد و چه از حیث محصولات فولادی تامین کنیم و صادرات خود را رونق دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد کنسرسیوم صادراتی تا چه اندازه می‌تواند در عبور از تحریم‌ها و یافتن بازارهای صادراتی در دوران تحریم‌‌ها به ما کمک کند، عنوان کرد:‌ در بازارهای منطقه در زمینه فولاد، کشورهایی مانند چین و ترکیه رقیب ما هستند، برای صادرات، دولتهای آنها امکانات و تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار داده است. دولت‌های این کشورها برای صادرکنندگان از یک سو تسهیلات و از سوی دیگر مشوق‌های صادراتی نیز در اختیار آنها قرار داده اند. از این رو در زمینه صادرات فولاد در منطقه پیشگام شده‌اند. این کارشناس فولاد در ادامه خاطرنشان کرد:‌ در کشور ما نیز مراکز صادراتی وجود دارد که متولی صادرات هستند. اما دولت باید بیش از پیش برای صادرکنندگان مشوق‌های صادراتی در نظر بگیرد.

موتمن در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ رسید که ۲۰ میلیون تن آن به صادرات اختصاص یابد. جدا از محدودیت‌های تحریمی، یک سری امکانات برای صادرات باید در نظر گرفت تا صادرات ما رونق بگیرد. این در حالی است که برخی قوانین ما به صورت تحریم‌های داخلی عمل می‌کنند. اما باید مشوق‌های لازم به صادرکنندگان داده شود تا بتوان با کشوری مانند چین رقابت کنند. وی در پایان تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی صادرات است و باید در این زمینه پیش‌قدم باشد تا صادرکنندگان از تنگاهای صادراتی خارج شوند.