اقتصاد بازار: رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه در سند آمایش سرزمین استان توسعه گردشگری و نرم افزار در دستور کار قرار گرفته است، گفت: موضوع اقتصاد دانش بنیان و فناوری اطلاعات و ارتباطات در افق 1404 پیشتاز فعالیت های اقتصادی کشور است.
محمد اطرج در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان نظام صنفی یارانه ای در زمینه حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار به وسیله قانون حمایت از پدیدآورندگان آن فعالیت می‌کند، بیان داشت: این سازمان در سال های گذشته فعالیت های بسیاری در حوزه اجرایی داشته است. وی با تاکید بر اینکه امنیت نخستین نیاز حوزه خدمات رایانه‌ای است، گفت: در حال حاضر تنها نهاد صنفی که رئیس آن در کشور از سوی رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، این سازمان است و این موضوع، اهمیت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را نشان می‌دهد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان به فعالیت بیش از 320 شرکت نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، شبکه‌ای و اینترنتی در این سازمان در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: این سازمان 61 عضو فروشگاهی، 89 مشاور و 74 عضو حقیقی را به خدمت گرفته است. وی با بیان اینکه برخی از این شرکت ها مجری بسیاری از پروژه‌های کشوری هستند، گفت: متاسفانه در اصفهان ازتوان این شرکت‌ها استفاده نمی‌شود رفع این مشکل نیازمند همکاری و تعامل پرقدرت در این حوزه است.
اطرج با تاکید بر اینکه اهداف و استراتژی‌های این سازمان در زمینه توسعه بازار، توانمندسازی اعضا و تمرکز بر نرم‌افزارها به عنوان یک سرویس مد نظر است، گفت: تلاش می‌کنیم که فعالیت‌های کامپیوتری خود را به سطح جامعه بکشانیم. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اتوکام اصفهان از 19 تا 23 آبان در استان اصفهان، اظهار داشت: به طور قطع در این نمایشگاه مراکز دانشگاهی و بخش دولتی در تعامل با یکدیگر حضور می یابند تا محصولات جدید خود در این حوزه را ارائه دهند. وی با تاکید بر اهمیت تیم های دانشجویی در حوزه فناوری اطلاعات، بیان داشت: در تلاشیم دانشجویان با حضور در پاویون این نمایشگاه، فعالیت‌های اقتصادی و خدمات خود را ارائه دهند همچنین در این نمایشگاه تعامل بین فعالان این صنف و خریداران ایجاد شود.
اطرج با اشاره به اینکه شاید در دوره های قبل در این نمایشگاه موفق عمل نکردیم، تصریح کرد: در شرایط پساتحریم ها علاقمندی خارجی ها برای حضور در ایران زیاد شده اما ما باید به دنبال این باشیم که کشورمان بازار فروشی برای محصولات آنها نباشد و سرمایه گذاران خارجی دانش فنی خود را به ایران وارد کنند.
اطرج با تاکید بر اینکه برای واگذاری پروژه‌های مهم نرم افزاری با بخش خصوصی تفاهم نامه ای با شرکت پست استان منعقد کردیم، افزود: مباحث تولید محتوای نرم افزار در زمینه بازی‌های رایانه‌ای، مذهبی و ... مورد توجه جدی این سازمان در این پروژه است. وی در خصوص برنامه چهارساله این سازمان در استان اصفهان، بیان داشت: توسعه اقتدار سازمانی، توسعه توان کسب و کار اعضا و تمرکز بر امر عمومی شدن فعالیت‌ها در دستور کار این سازمان قرار دارد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان همچنین تشکیل اتاق فکر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در اصفهان خبر داد و تصریح کرد: این اتاق فکر طی سال‌های اخیر بر اساس تفکرات استانداران فعالیت می‌کرد، اما اکنون در نظر داریم این مجموعه توسط بخش خصوصی هدایت شود. وی همچنین از برگزاری همایش بازی‌های رایانه‌ای اصفهان در بهمن ماه امسال با همکاری دانشگاه اصفهان برای حضور پررنگ بخش خصوصی در این حوزه خبر داد.
اطرج در ادامه با تاکید بر اینکه دولت یازدهم دومین محور از 3 محور توسعه کشور را فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام کرده است، تصریح کرد: با نهایی‌شدن سند آمایش سرزمین استان اصفهان، با تغییر نگاه‌ها و رویکرد مسئولان توجهات باید از صنایع کلان و سنگین، به صنایع های تک و سبز و حوزه فناوری اطلاعات معطوف شود.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اصفهان در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص اینکه چرا فولاد و صنایع مختلف به عنوان مزیت های استان معرفی می شود اما در این بخش از حوزه فناوری اطلاعات حرفی به میان نمی آیند، گفت: در این خصوص استاندار اصفهان باید پاسخگو باشد چرا که در سند آمایش سرزمین استان مسیر راه مشخص شده است و اگر این سند را قبول داشته باشیم باید از پراکنده گویی دوری کنیم. وی تصریح کرد: فنآوری ارتباطات و اطلاعات صنعتی سبز و پاک محسوب می‌شود و در سند آمایش سرزمین استان توسعه گردشگری و نرم افزار در دستور کار قرار گرفته است. وی تاکید کرد: نگاه به توسعه دولت الکترونیک در استان اصفهان بسیار با اهمیت است که متأسفانه این دیدگاه هنوز اتفاق نیفتاده و ما باید زمینه ارتقای جایگاه دولت الکترونیک را در استان فراهم کنیم.
اطرج در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص تجاری‌سازی پروژه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در حوزه فناوری اطلاعات، بیان داشت: هم اکنون شاهد مفقودشدن حلقه واسط دانشگاه و صنعت هستیم که باید با برنامه ریزی مناسب و تعامل با دانشگاه ها این حلقه مفقوده دوباره برقرار شود. وی گفت: در این خصوص با 4 دانشگاه اصفهان برای حضور در نمایشگاه اتوکام وارد مذاکره شده ایم و در تلاشیم پایان‌نامه‌های مورد نیاز صنعت را از طریق بخش خصوصی، تامین کنیم و دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌های اصفهان نیز با همین رویکرد ایجاد می‌شوند.
اطرج تصریح کرد: باید دیدگاه‌های اقتصادی در افراد فعال حوزه های فناوری اطلاعات ایجاد شود و اعتماد دولت نیز به شرکت‌های بومی داخلی افزایش یابد. وی همچنین گفت: یکی از موارد اتاق فکر ICT استان استخراج آمار دقیق این صنعت و درج اطلاعات گردش مالی آن است.
نائب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان نیز در این نشست گفت: این نظام صنفی تحت حمایت از حقوق نرم افزاران رایانه ای سال 79 مصوب و تشکلات سازمان صنفی آن تبیین شد و اساسنامه آن مبنای فعالیت سازمان قرار گرفته است. مهدی پی سیار با بیان اینکه فعالیت این مجموعه برای اقتدار سازمانی و حمایت از حقوق اعضا مشخص شده است، افزود: در این راستا برای حفظ اقتدار سازمانی تشکیل شورای انتظامی استان و شورای انتظامی کل فراهم شده و در این زمینه از بروز جرائم مختلف جلوگیری می‌شود. وی با اشاره به اینکه شورای انتظامی بدوی شامل 3 تا 5 نفر هستند، بیان داشت: استان اصفهان در این خصوص رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. وی تاکید کرد: این شورا در کاهش اختلافات فی مابین فعالان این صنف و مصرف کنندگان نقش موثری دارد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه اصفهان نیز با اشاره به اینکه این سازمان صلاحیت افراد را برای فعالیت‌های صنفی مشخص کرده است، اظهار داشت: سازمان نظام صنفی رایانه ای نرم‌افزارهای قابل ارائه برای جامعه را برای ثبت در شورای عالی انفورماتیک مطرح می‌کنند.
منیژه سلطان الکتابی با تاکید بر اینکه باید نرم‌افزارها در شورای عالی انفورماتیک به ثبت برسد، گفت: شرکت‌های مختلفی در زمینه استفاده از آنها اقدامات موثری صورت دهند. وی با انتقاد بر اینکه بحث خدمات پس از فروش نرم افزار در کشور همانند سخت افزار مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: حداقل 50 درصد فعالیت رایانه مربوط به حوزه نرم افزار است.