فیلتر تلگرام آتش ریخت به تنور داغ فیلترشکن‌ها. ماجرا به دهم اردیبهشت برمی‌گردد. زمانی که دادستان تهران دستور به فیلتر داد و کاری کرد که کاربران فرمان بچرخانند برای دورزدن فیلترها. با این حال هنوز مدت زمان زیادی نگذشته بود که سروکله پدیده‌ای به نام «تلگرام طلایی» پیدا شد. کاربران فورا آن را دانلود کردند، دورزدن فیلتر را درچند ثانیه تماشا کردند و بعد از آن برگشتیم به روال سابق؛‌ آش همان و کاسه همان. بعد از آن عبدالصمد خرم‌آبادی معاون قضائی دادستان کل کشور با انتشار مطالبی در کانال شخصی خود نوشت تلگرام و هاتگرام بطور غیرقانونی و با امکانات وزارت ارتباطات، دسترسی کاربران را به تلگرام فراهم می‌کنند. اما مسئولان وزارت ارتباطات در پاسخ به این انتقادات عنوان کردند این وزارتخانه هیچ امکاناتی در اختیار این دو نرم‌افزار قرار
نداده‌اند.
از ابردزدی در آسمان تا طبقه نهم یک ساختمان
حالا رئیس سازمان پدافند غیرعامل، سردار جلالی که پیشتر صحبت‌هایش راجع به ابردزدی تیتر رسانه‌ها شددر صحبت‌های خود بار دیگر وزارت ارتباطات را مقصر دانسته و گفته است: «درحال حاضر شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می‌توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار ‌هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است، درصورتی که می‌توانستند آنها را به سروش بدهند اما ندادند.»
مدیر سروش در تلگرام چه می‌کند؟
سردار جلالی در جای دیگر گفته‌های خود عنوان کرده بود که چرا وزارت ارتباطات کمک‌های لازم را به شبکه‌های داخلی برای بومی‌سازی نمی‌کند. این درحالی است که مدیر شبکه سروش خود در تلگرام فعالیت می‌کند! روزنامه فرهیختگان هم دیروز علت عضویت مدیر پیام‌رسان سروش را چالش سیدصالحی با اعضای یک جلسه بر سر استفاده‌کردن از تلگرام بدون فیلترشکن عنوان کرده است.
ورود وزیر
بعد از اظهارات سردار جلالی، آذری‌جهرمی فورا به ادعای رئیس سازمان پدافند غیرعامل مبنی بر قرارداشتن سرورهای تلگرام و ‌هاتگرام در طبقه نهم وزارتخانه پاسخ داد و گفت: «دزدیده‌شدن ابرها را نمی‌توان ثابت کرد اما وجود نداشتن سرورها را به راحتی می‌توان ثابت کرد. نمی‌دانم چرا بعضی‌ها با اظهارنظرهای نادرست برای نظام هزینه درست می‌کنند.» به گزارش جماران، وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما از روابط عمومی وزارتخانه خواست خبرنگاران ساعت ١٤ برای بازدید از طبقه نهم ساختمان زیرساخت در میدان امام خمینی دیدار کنند و ببینند آیا ادعای سردار جلالی صحت دارد یا نه؟ این بازدید طبق وعده ساعت ١٤ دیروز انجام شد و خبری از سرورهای مورد ادعای سردار جلالی نبود.
آیا می‌توان ثابت کرد؟
اگر همچنان بخواهیم مدعای سردار جلالی را ادامه بدهیم، می‌توانیم این امکان را مطرح کنیم که سرورها جابه‌جا شده‌اند اما قضیه اینجاست؛ اگر چنین سرورهایی در دست وزارتخانه باشند، یافتن آنها برای نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، زمان زیادی نمی‌برد و ظرف یک روز قابل ردیابی است. درنهایت اما به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از صحبت‌های دوطرف را نمی‌توان مطلقا اثبات یا انکار کرد. هرچند وزیر ارتباطات در این ماه‌ها نشان داده برای شفاف‌سازی حاضر به انجام هرکاری هست و نگاه افکار عمومی نسبت به اقدامات او مثبت است.