اقتصاد بازار: مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان به قول از مؤسسه جهاني آهن و فولاد گفت: اين انجمن سال جاري را براي فولادسازان به گرداب مرگ تشبيه نموده و متذکر شده است به لحاظ قيمت و هزينه هاي تمام شده چنانچه فولاد سازان بتوانند اين دو مؤلفه را متناسب با هم بالانس نمايند ميتوان عبور از اين پيچ سخت و روزهاي بهتري را براي آنها متصور بود.
مديرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: در شرايطي که اوضاع کنوني فولاد در جهان شرايط بحراني را سپري ميکند و به نظر ميرسد اين بحران تا اواسط سال آينده با همين شدت ادامه يابد، خوشبختانه فولاد مبارکه توانسته است با همت و تلاش کارکنان خود و توليد محصولات کيفي و صادرات آن به بازارهاي جهاني همچنان خود را در شرايط رقابتي حفظ کند.
سبحاني افزود: روند ارتقاءمقوله ايمني طي سنوات اخير در فولاد مبارکه در بحث ضريب تکرار و ضريب شدت حوادث از شرايط خوبي برخوردار گرديده اما هنوز جاي کار داريم و مي طلبد که با اتخاذ تدابير مناسب، ضريب تکرار و شدت حوادث را بهبود دهيم . بديهي است بهترين حالت وقتي است که حوادث جزئي و کلي شرکت به صفر برسد.
شاخص هاي کيفي محصول در شش ماه اول سال 94
وی در اين رابطه گفت: در ناحيه فولادسازي و ريخته گري مداوم شاخص ما طبق برنامه توليد تختال بدون عيب 89 درصد بوده که در عملکرد واقعي به 90.8 درصد رسيده ايم . همچنين در نورد سرد و توليد محصولات پوشش دار مطابق با سفارش شاخص ما 91.3 درصد بوده که عملکرد واقعي اين بخش نيز به 92.3 درصد رسيده است.
عملکرد توليد در نيمه اول سال جاري
مدير عامل فولاد مبارکه در ادامه به ارائه آمار توليد در نيمه اول سال 94 پرداخت و گفت : گندله سازي فولاد مبارکه طي مدت مذکور با توليد 3 ميليون و 957 هزار تن نسبت به برنامه، 3 درصد جلوتر و نسبت به مدت مشابه سال قبل نيز 2 درصد رشد داشته است.

در بخش آهن اسفنجي ميزان توليد در واحدهاي احياي مستقيم فولاد مبارکه و سبا جمعاً به3 ميليون و 788 هزار تن رسيده است که اين ميزان توليد نسبت به مدت مشابه سال قبل، 3درصد رشد را نشان ميدهد.
وي ميزان توليد تختال در فولاد مبارکه و سبا را 3 ميليون و 106 هزارتن اعلام کرد و افزود: با اين ميزان توليد در نيمه اول سال جاري يک درصد از برنامه جلوتر هستيم.
توليد محصولات گرم در فولاد مبارکه و سبا در مدت مذکور به 2 ميليون و 919 هزار تن رسيده است. در توليد محصولات سرد به 689 هزارتن رسيدهايم و در توليد محصولات پوشش دار به 178 هزار تن توليد دست يافته ايم.
سبحاني ميزان توليد محصولات کيفي فولاد مبارکه در نيمه اول سال جاري را 844 هزار تن اعلام کرد و گفت: با اين ميزان توليد 22 درصد از برنامه جلوتر و نسبت به مدت مشابه سال قبل نيز 5 درصد رشد را شاهد هستيم.دربخش حمل محصول 2 ميليون و 729 هزار تن محصول حمل گرديده است.
وي ميزان توليد آهن اسفنجي فولاد هرمزگان درنيمه نخست سال جاري را 625 هزار تن اعلام کرد و گفت :در شش ماه اول سال 94 طبق برنامه مي بايد 2 ميليون و 165 هزار تن فروش داخلي داشته باشيم که به دلايل شرايط موجود بر بازار 85 درصد برنامه محقق گرديده است .
صادرات محصولات فولاد مبارکه به بازارهاي هدف
مدير عامل فولاد مبارکه در خصوص صادرات محصولات فولاد مبارکه اين چنين گفت: از نظر صادرات به دنبال هدفگذاري جسورانه صادرات 1.5 ميليون تن محصول در سال 93 و براي سال 94 نيز همين مقدار را مد نظر قراردادهايم که تا پايان شهريورماه سال جاري حدود 747 هزار تن يعني تقريباً 50 درصد برنامه محقق گرديده است که به واقع در شرايط موجود با توجه به مشکلات خاصي که در بازار داخل و صادرات وجود دارد مي توان گفت صادرکردن اين ميزان محصول عملکرد خوبي است.
وي در همين رابطه تصريح کرد: 63 درصد از اين ميزان محصول به بازارهاي اروپايي ، 29 درصد خاورميانه و 8 درصد به خاور دور صادر شده است که طبق آمار موجود، صادرات فولاد مبارکه به بازارهاي اروپايي 10 درصد رشد را نشان ميدهد.
مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان دليل رشد صادرات محصول به بازارهاي اروپايي را کيفيت بسيار خوب محصولات فولاد مبارکه اعلام کرد و گفت در اتحاديه اروپا ما به دليل همين کيفيت مطلوب محصول از جايگاه خوبي برخورداريم.
وضعيت توليد فولاد کشور
وی با اشاره به ميزان توليد فولاد خام در کشور در شش ماهه اول سال 94 تصريح کرد: به دليل شرايط موجود در بازار، اکثر توليد کنندگان داخلي نسبت به برنامه و نسبت به سال قبل خود با رشد منفي مواجه شده اند اين در حاليست که فولاد مبارکه با يک درصد رشد نسبت به برنامه ومشابه نيمه اول سال قبل توليد نموده که قابل تقدير است.
سال هاي سخت فولادسازان دنيا
سبحاني با استناد به گزارش ارايه شده از سوي مؤسسه جهاني آهن و فولاد گفت: اين انجمن سال جاري را براي فولادسازان به گرداب مرگ تشبيه نموده و متذکر شده است به لحاظ قيمت و هزينه هاي تمام شده چنانچه فولاد سازان بتوانند اين دو مؤلفه را متناسب با هم بالانس نمايند ميتوان عبور از اين پيچ سخت و روزهاي بهتري را براي آنها متصور بود.
چه بايد کرد؟
وي خاطر نشان کرد با توجه به افزايش قيمت حاملهاي انرژي در ايران شرکتهايي که نتوانند ميزان توليد و هزينه هاي خود را مديريت کنند، قطعاً به مشکلات عديده اي برخواهند خورد . بايد واقع بين بود، درآمدها کاهش يافته و هزينه ها روبه فزوني گذاشته است چنانچه هزينه ها مديريت و کنترل نگردد، قطعاً بروز مشکل براي سازمانها اجتناب ناپذير است.
مديرعامل فولاد مبارکه بخش پاياني سخنان خود را به ارائه راهکارهاي قابل دسترس براي بقاء در چرخهي توليد و کورس رقابت اختصاص داد و گفت: بايد با توليدات کيفي با ارزش افزوده بالاتر، کاهش ضايعات، مديريت و اولويت بندي هزينه ها، فروش ضايعات و اقلام مازاد، مديريت و اولويت بندي پروژه ها و تسريع در تکميل و راه اندازي پروژه ها، دست در دست هم دهيم و همچنان شرکت فولاد مبارکه را به عنوان يک بنگاه اقتصادي سودمند در کورس رقابت با ساير رقباي خارجي حفظ کنيم. يادمان باشد تک تک کارکنان مسئولند و همه ما مسافر يک کشتي بزرگ بنام فولاد مبارکه هستيم. نبايد اجازه دهيم که حرکت اين کشتي بزرگ با مخاطره مواجه شود.