مه دود با سطح فوق‌العاده پایین افق دید در شهر، عاملی که باعث شده تا بسیاری از مردم برای اطلاع رسمی از «واقعیت غلظت ذرات آلاینده» به سامانه محیط زیست مراجعه کنند تا از میزان (عدد) شاخص آگاه شوند. در این بین باید سهمی مجزا از این آلودگی را برای صنایع مختلف در نظر گرفت. حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، توسعۀ پایدار را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اصول مدیریتی این شرکت عنوان کرده و معتقد است، در گروه فولاد مبارکه اختصاص هرگونه بودجه در زمینۀ محیط‌زیست به معنی واقعی سرمایه‌گذاری است؛ به همین دلیل در کنار کوره‌های قوس الکتریکی، کارخانه‌های احیا مستقیم و سایر واحدهای این شرکت پیشرفته‌ترین سیستم‌های تصفیه را دارند. بنابراین از ابتدای دوران ساخت شرکت فولاد مبارکه و هم‌زمان با اجرای طرح‌های توسعۀ این شرکت، همواره توجه به محیط‌زیست و سرمایه‌گذاری و ایجاد سازوکارهای مناسب در این زمینه در دستور کار بوده و هست.

رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این ارتباط می گوید: این تصور که فولاد صنعتی آلاینده است، دیدگاهی مربوط به نیم قرن گذشته است. محسن ستاری  تاکید دارد: نماد توسعه صنعتی کشورها در ابتدا این بود که صنایعی با دودکش های بلند داشته باشند و دود از آن خارج شود. این نشان می داد که صنعت، یک صنعت فعال است و جامعه نیز جامعه مدرن می باشد. صنایع فولادی در ابتدا کنترل های لازم را نداشتند و حتی این آلودگی مظهر فعالیتشان بود. اما به تدریج با افزایش دامنه آگاهی ها و نیز افزایش تکنولوژی هایی که در خدمت محیط زیست و صنعت بود و نیز تغییر رویکرد مدیران و طراحان واحدهای فولادی و نیز به روزرسانی آنها می توان گفت صنایع فولادی امروز بسیار پاک باشند.

صنایع فولادی

صنایع دوستدار محیط زیست

ستاری توضیح می دهد: با رویکرد دیگر می توان گفت صنایع فولادی صنایع دوستدار محیط زیست هستند چراکه ضایعات و قراضه های فلزی که موجب آلودگی محیط زیست شود را می توان جمع آوری کرده و بازیافت نمود. لذا می توان اینگونه گفت که قراضه و فولاد و همین طور محصولات فولادی ازجمله معدود صنایعی هستند که قابلیت صد درصد بازیافت و استفاده مجدد را دارند. رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: امروزه صنایع فولادی در عین حال که پتانسیل آلایندگی را دارند، می توانند صنعتی پاک و به دور از آلودگی باشند و این مسئله تنها به رویکرد مدیران آن سازمان ها و ملاحظات زیست محیطی آنها بستگی دارد. وی افزود: چنانچه امروزه صنعت فولاد را صنعتی آلاینده بدانیم بی انصافی است و صنایع فولادی از تکنولوژی های دوستدار محیط زیست را به خدمت گرفته است.

ستاری به اقدامات فولاد مبارکه در این حوزه اشاره کرده  و ادامه می دهد: فولاد مبارکه ازجمله معدود شرکت هایی بوده که از همان ابتدای تاسیس، ارزیابی اثرات زیست محیطی فعالیت های خود را در منطقه با کمک تیم دانشگاهی و سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار داده و بر همان مبنا زیرساخت های لازم را برای کنترل آلایندگی ها، تصفیه پساب ها و مدیریت پسماندهای خود در نظر داشته است. فولاد مبارکه متناسب با افزایش ظرفیت های خود که در واقع نیاز استراتژیک کشور بوده، ملاحظات زیست محیطی را نیز دیده و متناسب با آن سیستم های کنترل آلایندگی را ارتقا داده و ظرف سالیان اخیر به لحاظ کمبود منابع آبی و دغدغه ای که جامعه اطراف از بحث مسائل آب و مصرف آن در صنعت فولاد داشته، طرح های جامعی را با بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب ها داشته است.

جايگاه شرکت

به عنوان صنعت پاک  و متعالي
‌اين شرکت بر اساس ارزيابي فني  و بازرسيهاي مکررو سرزده  سازمان حفاظت محيط زيست  به عنوان تنها مرجع قانوني و ذي صلاح کشور در امر نظارت بر حسن عملکرد زيست محيطي  سازمان ها و صنايع  کشور، دوست دار محیط زیست معرفي گرديده  است. همچنین به منظور حمايت  و مشارکت در فرايند بهبود و ارتقاء محيط زيست منطقه  اين  شرکت موافقت خود را در تامين مالي  طرح  احداث  سيستم هدايت وجمع آوري پسابها و همچنين ايجاد واحد هاي  تصفيه پساب شهرهاي مبارکه ، کرکوند و.... اعلام کرد که اين خود نمودي بازر از تحقق مسئوليت  اجتماعي شرکت و حرکت به سمت اقتصاد سبز در شرکت فولاد مبارکه ميباشد.

فضاي سبز و پوشش گياهي
يكي از اقدامات ارزنده شركت فولاد مباركه ايجاد،گسترش و نگهداري از 1600 هكتار(2/5 برابر حداقل ميزان توصيه شده ) از انواع گياهان، متناسب با شرايط آب و هوائي منطقه می باشد. همچنین آبياري بيش از 75% از فضاي سبز مذكور از طريق پسابهاي تصفيه شده صورت مي‌گيرد كه 1200 هكتار آن به صورت آبياري قطره اي مي‌باشد.
در این خصوص مطالعات و تحقيقات کاربردي زيست محيطي نیز صورت گرفته است که مهمترین آنها طرح تحقيقات گونه شناسي  گياهي است. اين طرح که  باکاشت  72گونه مختلف از انواع درخت و درختچه صورت گرفت و در حين آن  ميزان رشد و پايداري درختان تحت بررسي قرارگرفت  که  با هدف انتخاب درختان مناسب منطقه و مطالعه  اثر رژيمهاي آبياري و اثرات احتمالي فعاليتهاي شرکت بر روي آنها انجام پذيرفت. برنامه اجرايي توسعه فضاي سبز شرکت بر اساس نتایج آن طراحي و اجرا گرديده است.

پذیریش

در مقیاس جهانی

محسن ستاری تاکید دارد: سعی ما این است که در مقیاس جهانی یک سازمان مورد پذیرش جامعه بین المللی قرار بگیریم چراکه محصولات فولاد مبارکه در ۳۰ نقطه جهان و ازجمله اروپا عرضه می شود و لازمه کار ما این است که فرآیند تولیداتمان یک فرآیند پایدار و متوازن با حفظ محیط زیست باشد. براین مبنا، بر روی کاهش ضایعات دفعی در حال کار هستیم و ضایعات ویژه خود را با نظارت سازمان محیط زیست کاملا امحاء کردیم . رئیس محیط زیست شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه صرفه جویی در مصارف انرژی و آب و حرکت به سمت پسماند صفر از راهبردهای اصلی فولاد مبارکه است، با ارائه توضیحاتی درباره دستاوردهای زیست محیطی فولاد مبارکه تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه در حوزۀ محیط زیست بر سه محور صرفه جویی در مصارف انرژی، جمع آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب های شهری در صنعت و همچنین کاهش تولید ضایعات و حرکت به سمت پسماند صفر متمرکز شده است.