در صورت دستیابی به تولیدات این طرح، علاوه بر اشتغال 50 هزار نفر به صورت غیرمستقیم، باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی ویژه نفت و گاز، تولید ورق‌های فولادی عریض جهت تولید لوله‌های انتقال آب؛ تولید ورق‌های استحکام بالا با وزن کمتر جهت تولید خودروهایی سبک وزن با مصرف سوخت پایین‌تر و ایمنی بالاتر، تولید ورق‌های فولادی ویژه شاسی خودروها و ماشین‌های سنگین؛ تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر جهت مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل؛ جلوگیری از عرضه تختال مازاد کشور بدون ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص ملی؛ ایجاد بازار بین‌المللی و فرصت صادرات ورق گرم نوردیده شده با اتکا به اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر برای توسعه صادرات غیر نفتی؛ تنوع بخشیدن به سبد محصولات فولاد مبارکه با توجه به تقاضای روزافزون صنایع داخلی و خارجی خواهد شد.

مدیرعامل فولادمبارکه با تاکید بر لزوم اجرای این طرح معتقد است: تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢ باعث بی‌نیازی کشور از واردات ورق‌های فولادی بخش خودرو، لوازم‌خانگی و نفت و گاز خواهد شد. حمیدرضا عظیمیان اضافه کرد: تولید ورق‌های استحکام بالا با وزن کمتر برای تولید خودروهایی سبک وزن با مصرف سوخت پایین‌تر و ایمنی بالاتر، تولید ورق‌های فولادی ویژه شاسی خودروها و ماشین‌های سنگین، تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر و استحکام بیشتر برای مصارف ساختمانی و صنایع لوله و پروفیل را از مزایای این طرح است.

دستاورد ارزنده ملی

در دوران پساتحریم

وی تصریح کرد: پس از ۱۲ سال بدعهدی طرف‌های اروپایی و چالش‌های پیش‌رو برای تکمیل طرح شهید خرازی نورد گرم ٢، پس از برجام نیز تلاش‌هایی برای انجام این پروژه انجام شد که با کارشکنی‌های آمریکا و تحریم‌های جدید همه آنها ملغی شد، اما هم اکنون قرارداد نورد گرم ۲ در راستای تکمیل طرح شهید خرازی در فولادمبارکه، با چین منعقد شده که یکی از دستاوردهای ارزنده ملی در دوران پساتحریم خواهد بود و به‌زودی اجرایی می‌شود. عظیمیان تصریح کرد: با توجه به افزایش نیاز بازار داخلی و خارجی به ورق‌های فولادی، خط نورد گرم فعلی فولادمبارکه جوابگوی نیاز صنایع پایین‌دستی نیست، چراکه ظرفیت تولید کوره‌ها در (واحد اصلی) فولادمبارکه ۷ میلیون تن و ظرفیت نورد گرم با تمام ظرفیت‌های بهبودیافته در سال‌های اخیر حداکثر ۵ میلیون تن در سال است که نسبت به ظرفیت نهایی فولادسازی ۲ میلیون تن کسری دارد و برای نورد این ۲ میلیون تن اضافه، باید فکری می‌شد. خط جدید نورد گرم ۲ فولادمبارکه در راستای تکمیل طرح شهید خرازی، تدبیری بود که برای حل این مشکل اندیشیده شد.

مدیرعامل فولادمبارکه افزود: با توجه به نفت‌خیز بودن ایران و نیاز بسیار زیاد صنعت نفت به لوله‌های انتقال نفت و گاز که عمدتا از نوع ترش (همراه با گوگرد بالا) است امکان تولید رول ورق برای ساخت لوله‌های با اقطار بزرگ و ضخامت زیاد وجود نداشت، نیاز صنایع نفت به تولید گریدهای جدید فولادی از قبیل API X۷۰ است که صرفا با راه‌اندازی این خط جدید مقدور خواهد بود. به گفته وی، همچنین ضخامت تولیدی نورد فعلی از ۵/ ۱ تا ۱۶ میلی‌متر است که پاسخگوی نیاز کشور به کلاف ورق، جهت استفاده در حوزه نفت، گاز و آب به محصولات با ضخامت بالاتر نیست و خط جدید، کلاف فولادی با ضخامت ۲/ ۱ تا ۴/ ۲۵ میلی‌متر و عرض تا ۲ هزار میلی‌متر را تولید می‌کند و این نیاز را پوشش خواهد داد. عظیمیان تصریح کرد: نیاز گسترده صنعت خودرو به ورق‌های خاص با استحکام بالای سبک DP۱۱۸۰، برای استفاده در بدنه خودروها، باعث سبک‌سازی و استحکام بخشیدن به بدنه خودرو و در نتیجه کاهش آلودگی، ایمنی بالا و صرفه‌جویی هزینه‌های سوخت آن می‌شود که با راه‌اندازی این خط مرتفع خواهد شد.  به گفته وی، از سوی دیگر با توجه به‌وجود ظرفیت تولید ورق برای صنایع لوازم‌خانگی با عرض بالا در واحد نورد سرد فولادمبارکه، این ظرفیت در خط نورد گرم ایجاد نشده است که خط نورد گرم ۲ برای صنایع لوازم‌خانگی نیز بسیار مصرف خواهد داشت. عظیمیان با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده، گفت: عملیات اجرایی این طرح با مشارکت ۵۴ درصدی تامین‌کنندگان داخلی و مابقی با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در بخش‌هایی که توان داخلی برای تامین آن وجود ندارد انجام خواهد شد. مدیرعامل فولادمبارکه با تاکید بر اینکه تمامی هزینه‌های این طرح از منابع داخلی شرکت فولادمبارکه خواهد بود، افزود: در این قرارداد عنوان شده برخی هزینه‌ها به‌صورت تحویل کالا به طرف خارجی باشد. درحال‌حاضر از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده شده و برای اجرای آن نیز وزارت‌صمت حمایت خود را اعلام کرده است. ما از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در اجرای این طرح همراهی کنند.

فولادمبارکه؛ یک

شرکت فرآیند محور است

وی با بیان اینکه تمامی مسوولان بر اصل اجرای این قرارداد مهم تاکید دارند، خاطرنشان کرد طرف چینی مجوزها را از دولت خود دریافت کرده و ما نیز امیدوار به دریافت این مجوزها هستیم. عظیمیان گفت: همزمان با انقلاب اسلامی، ساخت شرکت فولادمبارکه آغاز شد. این شرکت هم‌اکنون ۵/ ۱۰ میلیون تن در سال تولید می‌کند که این میزان معادل ۵۰ درصد از تولید فولاد کشور است. وی با بیان اینکه تحریم‌ها شرایط را برای صادرات سخت کرده، افزود: شرکت فولادمبارکه از ابتدای راه‌اندازی ۸ میلیارد دلار صادرات داشته که تمامی این محصولات طبق استانداردهای جهانی بوده است.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه با اشاره به رشد تولید فولاد در ایران تصریح کرد: سال ۵۷ ایران با تولید یک‌میلیون تن فولاد و واردات ۴ میلیون تن در جایگاه ۳۵ دنیا بود، این درحالی است که ایران با تولید ۲۵ میلیون تن به رتبه ۱۰ ارتقا یافته و ۸ میلیون تن در سال نیز فولاد صادر می‌شود. عظیمیان با بیان اینکه شرکت فولادمبارکه تمامی استانداردهای محیط‌زیستی را رعایت می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود آب، هزینه‌های زیادی برای بازچرخانی و کاهش مصرف آب انجام شده طوری‌که با وجود ۵/ ۲ برابر شدن تولید،‌ مصرف آب در سال ۹۸ نسبت به ابتدای بهره‌برداری تغییر نکرده است. همچنین مسائل زیست‌محیطی به‌طور آنلاین توسط سازمان محیط‌زیست پایش می‌شود. وی تاکید کرد: شرکت فولادمبارکه یک شرکت فرآیند محور است و شبانه‌روزی فعالیت می‌کند. در هر لحظه ۳ هزارتن مواد مذاب درحال ‌حرکت است. شرکت فولادمبارکه تنها شرکتی است که زیر یک سقف ۸ کوره قوس کار می‌کند و ۲۵ هزار نیرو به‌طور مستقیم در این شرکت مشغول به‌کار هستند.