طرحی که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیون یورو، توان تولید داخلی را به کار خواهد گرفت تا صنایعی همچون خودروسازی، لوازم خانگی، نفت و گاز بتوانند بیش از ۹۰ درصد از نیازهای خود به ورق‌های فولادی را از داخل تامین کرده و نیاز و وابستگی به خارج از کشور نداشته باشند. این طرح اکنون به لحاظ فنی، با وجود همه پیچیدگی‌ها در مراحل پایانی راه‌اندازی به سر می‌برد و قرار است با مجوزهایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی صادر می‌شود، رسما وارد فاز اجرایی و عملیاتی شود.

با وجود  ۱۲ سال بدعهدی طرف‌های اروپایی و چالش‌های پیش‌رو برای راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ فولاد مبارکه، پس از برجام تلاش‌هایی برای انجام این پروژه صورت گرفت که با کارشکنی‌های آمریکا و تحریم‌های جدید، ملغی شد و اکنون انعقاد قرارداد نورد گرم ۲ در راستای تکمیل طرح شهید خرازی در فولاد مبارکه، یکی از دستاوردهای ارزنده ملی است که عملیات اجرایی آن، با مشارکت ۵۰ درصدی تامین‌کنندگان داخلی که البته قابل افزایش تا ۷۰ درصد نیز هست، انجام خواهد پذیرفت.

در این قرارداد شیوه‌ای نو در مشارکت‌های خارجی در پیش گرفته شده؛ به‌ طوری ‌که تامین‌کنندگان خارجی علاوه بر تامین قطعاتی که در داخل کشور توان تولید آن نیست، اصل تمام نقشه‌ها، برنامه‌ها، نرم‌افزارها، شیوه‌نامه‌ و دستورالعمل‌های اجرایی را نیز به فولاد مبارکه تحویل خواهند داد که در واقع به نوعی دانش فنی و تکنولوژی احداث خط نوردگرم توسط فولاد مبارکه خریداری می‌شود.

به گفته حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه، شرکت طرف قرارداد برای این پروژه قبلا با احداث و به بهره‌برداری رساندن ماشین ریخته‌گری شمارۀ 4 در سال 94 امتحان خود را با موفقیت پس داده و این ماشین بیش از دو سال است که با نظم خاصی در حال کار است. ضمن این‌که هیچ‌یک از دیگر کشورهای صاحب این تکنولوژی به‌دلیل تحریم‌ها حاضر نشدند با ایران و مشخصا با فولاد مبارکه در این زمینه همکاری کنند. آنگونه که از این سرمایه ملی روایت شده است، افزایش اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ۳۵۰ هزار شغل به حدود ۴۰۰ هزار شغل، تولید ورق‌های فولادی عریض جهت تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز، پوشش حداکثری ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری صنایع تکمیلی پایین‌دستی، افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر در زنجیره تولید فولاد کشور از طریق تبدیل تختال مازاد به محصولات نهایی و بی نیازی از واردات، از جمله مزایای احداث این طرح مهم و حائز اهمیت فولادی عنوان شده است.