مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به وجود بیش از 1600 هکتار فضای سبز در فولاد مبارکه که بیش از 95 درصد آن به روش قطرهای آبیاری می شود، تصریح کرد: برای حفظ و توسعه این میزان فضای سبز با سرمایه گذاری های قابل توجه و پروژه های متعددی که انجام شده است، تلاش شده آب موردنیاز این میزان فضای سبز را از محل تصفیه و بازچرخانی پساب انسانی و صنعتی کارخانه و بدون هیچ برداشت آب اضافی از زاینده رود تأمین کنیم.  مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: با توجه به اینکه در تابلوی اهداف سالانه شرکت، رعایت دستورالعملهای زیست محیطی یکی از ارکان و اهداف ثابت شرکت است، همواره سرمایه گذاری های قابل توجهی برای انجام پژوهش ها و اجرای پروژه های متنوع تر در این زمینه انجام شده و می شود.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه در راستای تحقق اهداف کلان خود در حوزۀ محیط زیست و همگام با توسعه کمی و کیفی تولیدات خود، توسعه و به روزرسانی زیرساختها و تجهیزات کنترل کنندۀ آلاینده ها را نیز سرلوحه اقدامات قرار داده است . در این خصوص طراحی و احداث غبارگیرهای ثانویه واحد فولادسازی، غبارگیرهای سرند واحدهای ا کساید و پروداکت و نصب و اجرای سیستم مهپاش شارژ ه وپرهای واحد احیا مستقیم در ناحیه آهن سازی به همراه سایر غبارگیرهای نصب شده در مسیر نوار نقاله ها بخشی از فعالیتهای یک دهه اخیر فولاد مبارکه در جهت کنترل آلاینده ها بوده که رقمی بالغ بر 300 میلیارد تومان را شامل می شود. همچنین برای طراحی و نصب سایت مدرن مدیریت پسماند و احداث ال گونها و بسترهایی لجن خشک کن در تصفیه خانه صفائیه رقمی بالغ بر 50 میلیارد تومان اختصاص یافته است. علاوه بر این جهت توسعه تصفیه خانه های پساب با هدف بازچرخانی و استفاده مجدد پساب ها در فرایند تولید و به خصوص طرح استفاده از پساب شهری تا کنون رقمی بالغ بر 450 میلیارد تومان هزینه شده است.  

نگهداری از فضای سبز

وی با تأ کید بر اینکه این شرکت به منظور نگهداری از فضای سبز خود که بالغ بر 50 درصد از کل سطح سایت شرکت فولاد مبارکه را دربرمی گیرد، و برای نگهداری و تعمیرات سیستمهای دفع و کنترل آلاینده سالانه رقمی بالغ بر 50 میلیارد تومان هزینه صرف کرده است، گفت: نصب و راه اندازی سیستمهای پایش آنلاین بر روی کلیه خروجیهای شرکت فولاد مبارکه در بخش دودکشها و تصفیه خانه ها اکنون رقمی بالغ بر 20 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. این شرکت هم اکنون طرحهای احداث دریاچه سوم ذخیره پساب همراه با نصب سیستم تصفیه تکمیلی پساب شهری را با هزینه ای بالغ بر 60 میلیارد تومان در دست اقدام دارد. علاوه براین احداث سیلوهای ذخیرۀ ریزدانه مواد معدنی و رفع برخی از اشکالات در راهبری سیستمهای دفع آلاینده را باهدف بهبود شاخصهای زیست محیطی خود با هزینه ای بالغ بر 30 میلیارد تومان پیش بینی و در دستور کار داشته است. طرحهای فرآوری سرباره به عنوان محصول جانبی فرایند تولید و با هدف ایجاد ارزش افزوده برای محصولات شرکت یکی دیگر از اقداماتی است که با کمک مرا کز علمی و پژوهشی کشور با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان در دست اقدام است. این شرکت با مشارکت شرکتهای مهندسی داخلی فرایند فروش و صادرات سرباره را نیز به موازات فعالیتهای علمی و تحقیقاتی خود در این زمینه دنبال کرده است.

افزایش بی رویه قیمتها

به نفع هیچکس نیست

مهندس عظیمیان با ابراز ناخرسندی از افزایش بی رویه قیمــــت انواع محصولات فولادی در کشور، گفت: افزایـــــش بی رویه قیمتها به نفع هیچکس نیست. فولاد مبارکه مطلقا موافق افزایش بی رویه قیمتها نیست. ازآنجا که این شرکت صنعت ساز است، سود خود را در گردش چرخ سایر صنایع بالادست و پایین دست خود و رونق اقتصادی هرچه بیشتر کشور می داند، نه در افزایش بی رویه قیمتها؛ و این امر بدون شک در سایه آرامش ایجاد می شود. وی از برگزاری جلسات متعدد در این خصوص خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با پیشنهادها و تمهیدات وزارت صمت و انجمن فولاد کشور، به زودی شاهد ایجاد آرامش در بازار باشیم.  وی در خصوص نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی در کشور گفت: در حال حاضر کشف قیمت از طریق بورس انجام می شود. براساس آخرین هماهنگی ها میان وزارت صمت، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و فولادسازان کشور، شرایط به گونه ای شد که وزارت صمت پیشنهاد اصلاحی خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کند و در آنجا موضوع مچینگ، قیمت گذاری و حقوق مشتریان خرد مد نظر قرار گیرد تا با در نظر گرفتن همه موارد، بازار به آرامش لازم برسد . وی در تشریح تمهیدات وزارت صمت برای تأمین سنگ آهن موردنیاز فولادسازان در سال 1399 گفت: با پیگیریهای همه فولادسازان قرار بر این شده که تا پایان سال جاری، وزارت صمت با معادن به گونهای برنامه ریزی و هماهنگی کنند که سنگ آهن و کنسانتره موردنیاز فولادسازان در سال پیش رو تأمین گردد. به همین منظور شرکت فولادتکنیک به عنوان مشاور طرح، این پیشنهاد را آماده کرده است.  

فولادمبارکه

پرچم دار بومی سازی

وی درخصوص چگونگی وضعیت تولید فولاد مبارکه در سال 1398 خاطرنشان کرد: این شرکت در سال 1398 با محدودیتهای متعددی ازجمله کنسانتره و انرژی مواجه بود، اما با تلاش جمعی مدیریت و کارکنان و با اتکا به برخی ظرفیتهای موجود توانست در بسیاری از خطوط تولید به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد. بااینحال، به دلیل نبود منابع کافی سنگ آهن حدود 9 تا 10 درصد برنامه تولید خود را از دست داد. امیدواریم با تمهیداتی که وزارت صمت در دستور کار دارد سال آینده شاهد بروز چنین شرایطی برای فولادسازها نباشیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به استراتژی فولاد مبارکه برای تولید محصولات خاص اظهار داشت: فولاد مبارکه به نوعی پرچم دار بومی سازی تجهیزات موردنیاز خطوط تولید صنعت فولاد و انجام پژوهش برای تولید محصولات جدیدی است که امکان تولید آنها در شرکت وجود نداشته است. ازاینرو با سرمایه گذاریهای قابل توجه و همکاریهای گستردهای که با شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها و مرا کز تحقیقاتی کشور دارد تلاش کرده است نیاز صنایع پایین دست به انواع ورقهای خاص را تأمین کند؛ تاجاییکه در سال جاری موفق شد بخشی از ورقهای موردنیاز صنایع نفت و گاز و خودروسازان کشور را تأمین کند، محصولاتی که تا کنون عمدتا وارداتی بوده اند.