رشد ۱۱.۷ درصدی

تولید در مجتمع فولاد سبا

مدیر مجتمع فولاد سبا گفت: خوشبختانه علیرغم تحریم های ناعادلانه، با تلاش، همدلی و همراهی کلیۀ همکاران و ذینفعان در مجتمع فولاد سبا موفق به افزایش میزان تولید شدیم و افتخار دیگری را در مجموعۀ فولاد کشور به ثبت رساندیم.
مصطفی عطایی پور اضافه کرد: در سال رونق تولید با همت، تلاش و همدلی کارکنان مجتمع فولاد سبا توانستیم به تولید یک میلیون و ۲۳۹ هزار تن کلاف گرم دست یابیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۷ درصد رشد داشته است. وی افزود: حدود ۸۰ درصد از این میزان با ضخامت ورق ۲ میلیمتر و کیفیت مطلوب تولید شده است که یکی از محصولات پرکاربرد درصنعت تولید لوله و پروفیل کشور به شمار میرود. عطایی پور تاکید کرد: علیرغم محدودیت های فراوان در تأمین مواد اولیه، قطعات و متریال مصرفی، از جمله دلایل اصلی افزایش تولید میتوان به تلاش و کوشش کارکنان، بهره گیری از تجارب ارزشمند گذشته و افزایش سرعت در خطوط مختلف ازجمله فولادسازی، ریخته گری و نورد گرم و کاهش توقفات اضطراری در این واحدها اشاره کرد.
گفتنی است آهن اسفنجی کیفی تولیدشده در واحد آهن سازی مجتمع فولاد سبا نیز تأثیر بسزایی در افزایش تولید داشته است.
در خصوص برنامه های سال جدید این واحد باید گفت در صورت تأمین مواد اولیۀ موردنیاز و اجرای پروژه های طرح توسعه، چابکی و سرعت در تعمیرات نواحی، برطرف کردن توقفات غیرضروری و افزایش انگیزۀ همکاران، قطعا توانایی رسیدن به ظرفیت اسمی تعیینشده و تحقق شعار جهش تولید سال را خواهیم داشت. ضمنا همزمان با تولید، در حال آماده سازی فعالیت های نوسازی اتوماسیون نورد گرم و ریخته گری قدیمی و نصب قفسۀ هفتم نورد گرم سبا هستیم و در آینده شاهد نصب و به کارگیری این تجهیزات در تولید خواهیم بود.

تحقق ۱۰۰درصدی

اهداف ناحیۀ نورد سرد

کارکنان پرتلاش نورد سرد فولادمبارکه نیز با عنایت به راهبرد رونق تولید که از سوی مقام معظم رهبری در دستور کار قرا گرفت، تحریم ها را به فرصت تبدیل کردند. مدیر ناحیۀ نورد سرد با بیان این مطلب ادامه داد: دستیابی به تندیس سیمین جایزۀ ملی کیفیت محصول قلع اندود برای اولین بار در کشور؛ تولید محصول جدید لوازم خانگی رنگی به میزان ۲ هزار و ۶۳۲ تن که برای تحقق آن اقدام به بهینه سازی کوره کوتینگ کابین و ایجاد hmi در دستگاه اعمال فیلم، بهینه سازی و تغییر شبکۀ اتوماسیون کوره رنگی و تغییر در سیستم کروماته رنگی نمودیم؛ اضافه کردن تجهیز اعمال فیلم برای استفاده در محصولات لوازم خانگی رنگی که نمونۀ مشابه آن تنها در خط رنگی و ساخت شرکت هافمن آلمان بوده است؛ ثبت رکوردهای پیاپی در واحدهای نورد دو و پنج قفسهای تولید گریدهای ویژه (لوازم خانگی، MB) و گرید های سخت (CORTEN، SPEC، تسمه) در خط تاندم میل؛ تولید کلاف های جوشدار در خط تاندم به منظور افزایش ظرفیت زنجیرۀ تولید؛ کاهش مصرف غلتک کاری (میزان سنگزنی غلتک) در تاندممیل از ۵/۱۴ به ۴/۸۹ میلیمتر بر کیلوتن؛ مجموعه این موارد بخشی از موفقیت های این واحد در سال گذشته بوده است.
بهزاد بهادرانی اضافه کرد: در ابتدای سال جدید نیز کارکنان ناحیۀ نورد سرد با توجه به راهبرد جهش تولید، با عزم راسخ خود بر آن شدند تا همچنان روند موفقیت آمیز خود را ادامه دهند. وی تاکید کرد: در مجموع، خطوط نورد ناحیۀ نورد سرد شرکت فولاد مبارکه توانستند با افزایش ۲ درصدی تولید کلاف خام، تولید سال قبل را که یک میلیون و ۵۵۶ هزار تن بود، ۳۰ هزار تن افزایش دهند و به تولید کل یک میلیون و ۵۸۶ هزار تن دست یابند. برخی از برنامه های این واحد که در سال جاری به یاری خداوند و با حمایت مدیریت ارشد سازمان و معاونان مربوطه انجام خواهند شد، عبارتند از: افزایش ۵ درصدی آماده به کاری واحد اسیدشویی ۱؛ نصب و راه اندازی هد جدید لیزر فیبری بهجای سیستم فعلی در ماشین جوش لیزری اسیدشویی شمارۀ ۲؛ اجرای طرح بزرگ تعویض سیستم اعمال نیرو در تاندم میل؛ تعویض رمپ ورودی خط شستوشو و حذف یک نقطه بسیار پرخطر در خط، ایجاد سیستم اتوماسیون سطح ۲ برای بازپخت شمارۀ ۳ و ...

 

تحقق ۹۸ درصدی

برنامۀ تولید سالانه در نورد گرم

مدیر ناحیۀ نورد گرم فولادمبارکه گفت: همکاران ناحیۀ نورد گرم با تلاش و همدلی و با افزایش بهره وری در زمینۀ تحقق اهداف سازمانی، در سال ۱۳۹۸ علاوه بر ثبت رکورد تولید ماهانه در فروردین ماه به میزان ۵۰۰هزار و ۲۷۲ تن و تحقق بیش از ۹۸درصدی برنامۀ تولید سالانه، علیرغم محدودیتهای دوماهۀ مصرف گاز و کمبود تختال، موفق شدند رکورد سالانۀ بازده کیفی محصولات گرم را نیز بهبود بخشند. همچنین کاهش قابلتوجه ضایعات در خط نورد گرم و ثبت رکورد ماهانۀ صفر ضایعات در کلافپیچهای خط نورد گرم در اسفندماه از دیگر توفیقات ناحیۀ نورد گرم در این سال است.
علی حاجیان نژاد اضافه کرد: نکتۀ قابل توجه در کنار دستیابی به این رکوردها در ناحیۀ نورد گرم، افزایش چشمگیر تولید متوسط ماهانۀ محصولات گرم ضخامت پایین از ۱۷ درصد در سال ۹۷ به ۲۵ درصد در سال ۹۸ است. وی تاکید کرد: اجرای موفقیت آمیز پروژه‌های جایگزینی درایوهای موتورهای اصلی کویلر ۳ و قفسۀ نورد F2 و همچنین پروژۀ ماشینکاری قفسه ها و نشیمن گاه رول در سکشن‌های نورد مقدماتی بدون همکاری خارجی، پروژۀ تعویض تیرکرینهای انبار تختال، پروژۀ تعویض PLC های خط کانوایر، پروژههای بومی‌سازی عرض‌سنج لیزری قبل VSB و ضخامت‌سنج نورد نهایی با منبع گاما از دیگر دستاوردهای مهم ناحیۀ نورد گرم در سال ۹۸ است. به امید آنکه شاهد موفقیتهای روزافزون این ناحیه در سال جدید نیز باشیم.

تولید بیش از ۶/۶ میلیون تن

تختال در ناحیۀ فولادسازی

مدیر ناحیۀ فولادسازی و ریخته گری مداوم  از تولید بیش از ۶/۶ میلیون تن تختال در دستور کار ناحیۀ فولادسازی و ریخته گری مداوم خبر داد.
غلامرضا سلیمی ادامه داد: سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سالهای پیش از آن، به دلیل محدودیتهای ناشی از تحریمهای ظالمانه، چالش کمبود آهن اسفنجی ناشی از شرایط بازار سنگ آهن و همچنین محدودیت شدید گاز طبیعی در فصل زمستان، از نظر شرایط تولید، سال متفاوتی بود. در این سال با توجه به شرایط بازار در حوزۀ مواد اولیه و محصول، برنامۀ تولید ۵.۶ میلیون تن در دستور کار قرار گرفت که به لطف خدا و تلاش همکارانمان، در نهایت موفق به تولید بیش از ۶.۳ میلیون تن محصول شدیم.
وی ادامه داد: برنامۀ تولید سال ۱۳۹۹ برای ناحیۀ فولادسازی بیش از ۶.۶ میلیون تن تختال پیش بینی شده است و امیدواریم با توجه به ظرفیتهای ایجادشده در ناحیه و دانش و مهارت کارکنان و نیز وجود تعلق سازمانی در ناحیه و تلاش همۀ همکاران، شاهد رکوردهای کمی و کیفی تولید در سال پیش رو باشیم.
در سال جاری نصب و بهره برداری از دو واحد جدید گاززدایی در جهت افزایش تولید محصولات ویژه و تأمین نیاز بازار داخل به این محصولات نیز در دستور کار است. افزایش ظرفیت ماشینهای ریخته گری، نصب و بهرهبرداری از کورۀ پاتیلی شمارۀ ۸، توسعۀ سالن ریخته گری و نصب جرثقیلهای ذوببر جدید از برنامه های مهم این ناحیه در سال پیش رو خواهند بود.