اقتصاد بازار: فيلترهاي Dv/dt Plus VPL که براي جلوگيري از سوختن موتورهاي خطوط اصلاح شماره 3 و4 در ناحيه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان به کار گرفته شده اند با موفقيت در مدار توليد نصب شدند.
محمدرضا عطايي کارشناس برق واحد خطوط نهايي ناحيه نورد سرد با اعلام اين خبرگفت: پس از يک ماه از زمان راه اندازي خطوط اصلاح 3 و 4 بروز اتصالي در پيشاني کلاف موتورهاي خط، باعث توقف خطوط و کاهش توليد محصول ميگرديد که به منظور رفع اين مشکل، تيمي متشکل از واحدهاي دفتر فني تعميرات و تعميرات تخصصي نورد سرد تشکيل و با انجام تست و اندازيگيري ولتاژِ دو سر کلاف هاي موتور به وسيله دستگاه مخصوص، نتايج ارزنده اي حاصل گرديد.
وي ادامه داد: موتورهاي متصل به درايوهاي PWM(مدولاسيون پهناي پالس)معمولاً در معرض تنش هاي اضافي ناشي از ولتاژهاي پالسي با پيشاني تند هستند که در اثر سير روي کابل و برخورد با موتور با موج برگشتي جمع شده و دامنه ولتاژ بيش از حد نامي، ايجاد ميکنند که باعث تنش زياد در ورودي سيم پيچهاي استاتور و بويژه روي دورهاي اوليه ميشوند و با ايجاد جريانهاي خزشي به مرور زمان و در مدت کمي باعث سوختن سيم پيچها ميشوند، طول کابل نسبتاً زياد بين موتور و درايو از عوامل ديگر تشديد مشکل ميباشد که در خطوط اصلاح 3 و 4 طول کابلهاي 120 تا 160 متر، در محدوده طول کابل هاي طولاني قرار ميگيرند ضمن اينکه سرعت زياد سوئيچينگ ( ton ) نيز از عوامل ديگر تشديد مشکل بود.
عطايي افزود: با توجه به موارد مذکور، نصب فيلترهاي Dv / dt Plus VPL ضروري به نظر ميرسيد، اين فيلترها از دو قسمت راکتور Dv/dt به همراه (VPL (Voltage Peak Limiter که وظيفه آن حذف پيکهاي ولتاژ و برگرداندن اين انرژي به سمت لينک DC درايو ميباشد تشکيل شده است.

کارشناس تعميرات برق خطوط نهايي نورد سرد، صرفه جويي اقتصادي حاصل از اجراي اين پروزه را حدود 2 ميليارد و970 ميليون ريال در سال بيان کرد و در خصوص مزاياي اجراي اين پروژه گفت: جلوگيري از سوختن موتورهاي اصلي خطوط اصلاح 3 و 4 ، کاهش توقفات خط توليد، افزايش عمر مفيد کارکرد موتورها و دستيابي به روش شناسايي موتور معيوب بدون باز کردن تخته کلمپ موتور و فقط بوسيله درايو از مهمترين دستاوردهاي اجراي اين پروژه بود.