اقتصادبازار: خبرگزاری رویترز طی گزارشی اعلام کرد سرمایه گذاری در بخش فولاد ایران طی سال های گذشته به حدی بوده است که این کشور را از یک وارد کننده مطلق به یک مدعی صادرات تبدیل کرده است تولید فولاد ایران تا 10 سال دیگر سه برابر و سالانه به 55 میلیون تن می‌رسد.
در حالی که شرکت‌های بزرگ تولید فولاد جهان در حال بستن کمربندهای خود برای ورود به بازار ایران هستند، شرایط تولید فولاد در ایران به گونه ای است که به نظر می رسد کشور بیش از اینکه به واردات فولاد فکر کند به رقابت در بازار بین المللی این صنعت می اندیشد. بر اساس این گزارش، ایران قصد دارد تا سال 2025 تولید فولاد خود را با حدود 3 برابر افزایش به 55 میلیون تن سالانه برساند، اما این مسئله علی رغم بد بودن برای شرکت های صادر کننده فولاد به ایران می تواند فرصت خوبی برای صادرات فنآوری از سوی این شرکت ها به کشور باشد.
در حال حاضر شرکت های بزرگ فولاد جهان مانند پوسکو کره جنوبی و شرکت فلزات سامیتومو و فولاد نیپون ژاپن به دلیل کاهش بازار خود در چین به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای فولاد در جهان، در حال جستجو برای بازارهای جدید بوده و در حال آماده شدن برای حضور در بازار ایران هستند.
بنا به اعلام انجمن فولاد جهانی، در دوران تحریم ها ایران سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت فولاد خود داشته و توانسته است تولید این محصول را با 60 درصد افزایش نسبت به سال 2007 به 16.3 میلیون تن سالانه در سال 2014 برساند.
این گزارش به نقل از رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، بهادر احرامیان، تأکید می کند که ایران در سال های پیش از تحریم ها گذشته سالانه 10 تا 12 میلیون تن فولاد وارد می کرد اما با اطمینان می توان اعلام کرد که سطح واردات ایران دیگر به این حجم نخواهد بازگشت.
بنا به آمار موسسه فولاد جهانی و سازمان آمار فولاد بین المللی، ایران در سال های گذشته بزرگ ترین وارد کننده فولاد در خاورمیانه بود به گونه ای که ارزش واردات فولاد به ایران بر اساس قیمت کنونی این فلز، در سال 2007 حدود 7 میلیارد دلار بوده است اما سال گذشته واردات این محصول به 4.5 میلیون تن کاهش یافت.
بنا به گفته منابع آگاه ایران به عنوان یک قطب خودروسازی در منطقه در سال گذشته حدود 17.3 میلیون تن فولاد مصرف کرده است که این میزان حدود یک سوم فولاد مصرف شده در کل خاورمیانه بوده است.