طی یک ماه گذشته سهام فولادمبارکه در بازار سرمایه نوسان بسیاری را تجربه کرده، علل اصلی نوسان سهام فولاد را در چه می‌دانید؟

بازار سرمایه طی ۳ ماه گذشته شرایط خاصی را شاهد بود؛ درحالی‌که در دوران کرونا تمام بورس‌های دنیا سقوط کردند و با نوسان‌های منفی پیاپی مواجه بودند، اما بازار سرمایه در ایران مثبت شد؛ بخشی از این امر به دلیل رشد نرخ دلار و تاثیر آن بر دارایی شرکت‌ها بود و بخش دیگر این امر به دلیل هیجانات و نقدینگی ۲۵۰۰هزار میلیارد تومانی است که به هر جهتی سوق داده شود با هیجان همراه می‌شود.

در مجموع افزایش ارزش سهام پارامترهایی دارد؛ اما طی روز‌های اخیر در مجموع بازار سهام با افت و خیزهای غیر منطقی روبه رو بود و در برخی نمادها نوسان ارزش سهام از چارچوب منطقی و علمی برخوردار نیست،از این رو کاهش ارزش سهام دلیل ضعف فولاد نیست. سهام فولادمبارکه از جمله سهام باثبات و بنیادی بازار سرمایه است که خریداران آن همواره از آرامش خیال برخوردارند و جای نگرانی ویژه‌ای برای سهامداران وجود ندارد. ناگفته نماند  هر چند که ابطال پیاپی معاملات محصولات در بورس‌کالا بر روند معاملات بازار سهام بی‌تاثیر نبوده اما خوشبختانه با تغییر رویکرد وزارت صمت مبنی بر حمایت از واحدهای صنعتی و معدنی ثبات به این بازار بازگشت؛ به گونه‌ای که در پی رویکرد مثبت وزارت صمت چهارشنبه گذشته از میزان ۲۷۰ هزار تن عرضه ما فقط ۲۰ هزار تن معامله مربوط به ورق سرد ابطال شد.

در راستای حمایت وزارت صمت از واحدهای صنعتی و معدنی همچنین محدودیت صادرات برای کل زنجیره فولاد برداشته شد و اصلاح سامانه بهین یاب مورد تایید قرار گرفت و قرار است اقدامات کارشناسی آن از هفته آینده شروع شود؛ این اتفاقات، علامت مثبتی است که حاکی از حرکت بازار به سوی رفتار کارشناسی و منطقی است. این شرایط موجب می‌شود علاوه بر عرضه‌های مناسب از سوی ما، نظر دولت در زمینه قیمت منطقی ورق برای مصرف‌کننده تامین شود و همچنین مصرف‌کننده نهایی هم بتواند کالای خود را با قیمت مناسب تامین کند. نکته جالب توجه اینکه افزایش ویژه قیمت‌ها در زمانی اتفاق افتاد که معاملات ما در بورس‌کالا ابطال می‌شد و همچنین با مشکلاتی از جمله شیوع ویروس کرونا، تعطیلات نوروز وکاهش فعالیت‌های اقتصادی در ماه رمضان مواجه بودیم. بنابراین در مجموع افزایش ارزش سهام در بازار از چارچوب منطقی و کارشناسی برخوردار نبود و کاهش آن هم از هیجانات بازار پیروی می‌کرد، از این رو تنها ابطال پی در پی معاملات در بورس‌کالا بر نوسان ارزش سهام تاثیر‌گذار نبود.

 با توجه به آزاد‌سازی سهام‌عدالت که شامل بخشی از سهام مبارکه هم می‌شود چه توصیه‌ای به سهامداران تازه وارد به این سهم دارید؟

 براساس برآوردها ۱۰ میلیون نفر به سهامداران ما اضافه خواهند شد که از اقشار کم برخوردار جامعه هستند؛ در این شرایط از سهامداران درخواست می‌کنیم نسبت به عرضه سهام خود با هیجان و عجله اقدام نکنند و نسبت به ایجاد هرگونه تغییر در سهام خود اندکی صبر کنند تا وضعیت بازار بهتر شود، زیرا به علت هیجانات در بازار امکان دارد ارزش افزوده و حاشیه سود خوب خود را از دست بدهند. بهتر است دراین زمینه سهامداران از مشاوره کارگزاران و شرکت‌های سبدگردان در بورس و مشاوره‌های کارشناسی استفاده کنند. سهام شرکت‌های بزرگ نظیر مبارکه، پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از پشتوانه و ثبات برخوردارند و از هیجاناتی که به لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در بازار ایجاد می‌شوند، تاثیر زیادی نمی‌گیرند؛ از این رو با توجه به روند رو به رشد حاشیه سود این شرکت با حفظ این سهام ارزشمند در پرتفوی خود در بلند‌مدت از منافع این سهام منتفع شوند. در همین فرصت،ضمن خوشامدگویی به سهامداران جدید مبارکه، به آنها می‌گویم که یقین داشته باشند که مدیران، مهندسان و تکنسین‌ها در فولادمبارکه با تمام توان و قدرت از ثروت و سرمایه آنها حفاظت خواهند کرد.

 با توجه به آزاد شدن صادرات برای کل زنجیره فولاد، فرصت‌های فولادمبارکه برای حضور در بازارهای صادراتی را چگونه می‌بینید؟

با توجه به دارا بودن استاندارد‌های اروپا برای محصولات فولادمبارکه و همچنین عدم تولید رقبا در اروپا و برخی از کشورها به علت کرونا، پیش‌بینی می‌شود به‌رغم مشکلات ناشی از تحریم،  این شرکت بتواند صادرات خوبی را امسال تجربه کند. تمام تلاش ما حفظ سهم سال گذشته از صادرات محصولات است و در راستای حمایت از اقتصاد کشور حتی افزایش صادرات نیز در برنامه مبارکه قراردارد.

 از جمله شعارهای مطرح شده از سوی مسوولان «خلق ثروت از مواد اولیه معدنی جایگزین اقتصاد متکی به نفت» است، فولادمبارکه چه نقشی در این زمینه می‌تواند ایفا کند؟

معدن و صنایع معدنی ازجمله صنایعی است که می‌تواند در زمان کم‌رونقی بازار نفت، نقش‌آفرین باشد و بخشی از ارزهای موردنیاز دولت را برای کشور تامین کند؛ در شرایط کنونی، توانایی تامین ورق‌های فولادی موردنیاز صنایع نفت و گاز و خودروسازی در کشور وجود دارد، به‌طوری‌که این بخش از نیاز داخلی که منجر به ارزبری هم می‌شد، به‌واسطه صنایع‌داخلی تامین می‌شود.  در این میان تکمیل زنجیره ارزش ازجمله اقداماتی است که نه تنها مورد تاکید دولت در سال‌های گذشته بوده، بلکه صنایع معدنی و ازجمله فولادسازان بزرگ نیز به این سمت حرکت کرده و رکورددار اجرای طرح‌هایی شده‌اند که می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی و رونق تولید داخلی، زمینه‌ساز ارزآوری برای کشور باشد. در واقع، تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت فولاد ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند منجر به جهش تولید و رونق هرچه بیشتر صنایع معدنی کشور شود.