طرح جامع زنجیرۀ  فولاد  راهکاری  برای  کوتاه شدن دست دلالان

در این نشست، مجتبی رضاخواه، نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، به تلاش‌های ارزندۀ تولیدکنندگان محصول نهایی و دخالت دلالان و سوداگران در فرایند تولید محصول تا رسیدن به دست مصرف‌کننده اشاره کرد و ضمن ابراز   تأسف از دخالت دلالان بدون ایجاد ارزش افزوده در بازارو تقبیح این امر، از تلاش نمایندگان مجلس برای دستیابی تولیدکنندگان به حاشیۀ سود بیشتر و درعین‌حال حمایت از مصرف‌کنندگان واقعی خبر داد.s3.jpg

وی فرایند تدوین طرح ساماندهی زنجیرۀ فولاد را ضروری دانست و گفت: باید با اجرای طرح مذکور، زنجیرۀ فولاد به نحوی بهینه شود که در عین تأمین هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید تولیدکنندگان، کالاها با هزینۀ کمتر به دست مصرف‌کنندگان برسد.

رضاخواه با تأکید بر این‌که در این جلسه مسائل کارشناسی و خوبی مطرح شد، گفت: با دریافت نظرات کارشناسی، گام‌های خوبی در تدوین طرح جامع زنجیرۀ فولاد در مجلس شورای اسلامی برداشته می‌شود.

مازاد نیاز بازار داخل صادر شود

در همین خصوص، مصطفی طاهری نمایندۀ مردم شریف زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن عرض خداقوت به همۀ مدیران و کارکنان فولاد مبارکه گفت: در عصر حاضر هرچه در اطراف ماست، از لوازم‌خانگی گرفته تا خودرو و ساختمان، با فولاد مرتبط است و این فلز ارزشمند در همۀ کشورها یک کالای استراتژیک به شمار می‌رود.

وی در خصوص اهمیت عملکرد فولاد مبارکه در صنعت کشور گفت: در اهمیت و ارزش وجود فولاد مبارکه همین بس که اگر امروز در این اندازه تولید داخلی فولاد نداشتیم، مشکلات بسیار بزرگی دامنگیر کشورمان می‌شد و تأمین نیاز داخلی در عرصه‌های مختلف صنعت و ارزآوری موجود محقق نمی‌شد.

 وی در ادامه به طرح ساماندهی زنجیرۀ فولاد اشاره کرد و گفت: این طرح در مرحلۀ تدوین است. در جلسۀ امروز از نظرات کارشناسی مسئولان فولاد مبارکه در خصوص طرح مذکور استفاده کردیم و امیدواریم با همفکری‌های صورت‌گرفته، شاهد تدوین طرحی جامع، بدون آسیب‌های جانبی باشیم.

کل زنجیره فولاد در سامانه قابل رصد باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تأمین بازار داخل و صادرات اظهار داشت: برای صادرات در درجۀ اول باید محصولات در بورس عرضه شود. بخشی هم برای تولیدکنندگانی که نیاز ارزی دارند مستثنا گردد و سپس مازاد نیاز صادر شود. دوم اینکه کل زنجیرۀ فولاد در سامانه قابل رصد باشد. میزان عرضه براساس نیاز واقعی و نه براساس تقاضای تجار باشد. همۀ این‌ موارد باید با هم محقق گردد. صادرات برای تولیدکنندگان است و تجار نمی‌توانند استفاده کنند. سامانۀ تجارت باید کاملا در زنجیره مشخص شود و ورود و خروج و موجودی تا انتها و زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد معین باشد.

تجزیه‌وتحلیل مباحث مربوط به نحوۀ قیمت‌گذاری فولاد، شرایط پیوستن به بازارهای جهانی، نقش شورای رقابت و دیگر مسائل داخلی کشور از دیگر موضوعاتی بود که طاهری به آن‌ها اشاره کرد.

سود سرشار دلالانِ التهابِ بازار فولاد باید به خزانۀ کشور بازگردانده شود

در پایان این جلسه، پروین صالحی نمایندۀ مردم شریف شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: امروز شاهد جلسه‌ای بسیار خوب و تخصصی در حوزۀ مدیریت زنجیرۀ فولاد و کاهش التهاب بازار آن بودیم و فرصت خوبی فراهم شد تا نظرات کارشناسی مدیریت فولاد مبارکه در حوزۀ زنجیرۀ فولاد در حضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح گردد.

وی افزود: تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که در سال جهش تولید شرایطی فراهم شود تا بازار کالاهای مختلف برای مردم، بازاری آرام و متناسب با مطالبات آنان باشد. در این میان فولاد که نقشی زیرساختی در دیگر صنایع دارد، از اهمیتی دوچندان برخوردار است. بنده از همۀ کسانی که در جهت بررسی علل التهاب بازار تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدوارم با همکاری دستگاه قضا، سودهای سرشاری که از التهاب بازار، به‌ناحق عاید برخی دلالان شده به خزانۀ کشور بازگردانده شود.