به گزارش اقتصاد بازار به نقل از خبرنگار فولاد، در این همایش که با حضور رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو برگزار شد، پروژۀ بهینه‌سازی و تولید تختال مناسب گرید API X60MS جهت خطوط انتقال نفت خام‌ ترش گوره به جاسک از شرکت فولاد مبارکه و پروژۀ کاهش مصرف الکترود گرافیتی از فولاد هرمزگان به‌عنوان پروژه‌های برتر در زمینۀ بهره‌وری سال ۹۸ انتخاب گردید و با اهدای لوح تقدیر از این شرکت‌ها تجلیل شد.

باید سطح بهره‌وری در مجموعه‌های معدن و صنایع معدنی ارتقا یابد

خداداد غریب‌پور، رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو، در آیین هفتمین دورۀ جایزۀ ملی بهره‌وری معادن و صنایع معدنی افزود: به‌منظور افزایش رقابت‌پذیری بین بنگاه‌ها باید سطح بهره‌وری در مجموعه‌های معدن و صنایع معدنی ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه تحقیقات ما باید مبتنی‌بر نیازهای بهره‌وری سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه باشد گفت: در این دوره، شرکت‌های برگزیده شرکت‌هایی بودند که در یک فرایند زمانی سه تا چهارساله، موفق به دریافت تندیس شدند. این جریان بدون تردید انتهای روشنی دارد، چراکه حالت فرایند دارد و مبتنی بر آموزش است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: فرایند ارزیابی‌های ایمیدرو مبتنی بر بازخورد و اصلاح است.

وی با اشاره به رشد تعداد شرکت‌کنندگان در جایزۀ بهره‌وری سالانه تصریح کرد: طبق آمار میزان رضایت شرکت‌ها از نحوۀ ارزیابی‌ها در این دوره ۸۶٫۶ درصد بوده و به‌دنبال آنیم که این میزان رضایت با رفع مشکلات به ۱۰۰ درصد برسد.

غریب‌پور در تشریح دو سیاست جدید ایمیدرو برای دورۀ بعدی جایزۀ بهره‌وری گفت: استفاده از فرصت‌های «بهبود» شناسایی‌شده در فرایند ارزیابی جایزۀ بهره‌وری به‌منظور تهیۀ فهرست اولویت‌های پژوهشی و همچنین الزام شرکت‌های تابعۀ ایمیدرو برای حضور در فرایند ارزیابی بهره‌وری از سیاست‌های ایمیدرو برای دورۀ بعدی این همایش خواهد بود.

رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: کشور راهی جز    پرهیز    از   اعمال سلیقه و تبدیل بهره‌وری به یک جریان مستمر ندارد.

پروژۀ خط انتقال نفت خام ‌ترش گوره به جاسک یکی از استراتژیک‌ترین پروژه‌های کشور

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در این خصوص گفت: تأکیدات مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بر اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، همواره به‌عنوان محور اصلی راهبردهای شرکت فولاد مبارکه مدنظر قرار گرفته است. از این رو توسعۀ سبد محصولات و تولید محصولات ویژه به‌منظورکاهش وابستگی به واردات و رفع نیازهای مشتریان داخلی از استراتژی‌های اصلی این شرکت در سال‌های اخیر بوده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه خاطرنشان کرد: پروژۀ خط انتقال نفت خام‌ ترش گوره به جاسک از استان بوشهر به استان هرمزگان به طول ۱۱۰۰ کیلومتر یکی از استراتژیک‌ترین پروژه‌های کشورمان است. در این پروژه از لوله‌هایی با گرید API X60MS استفاده می‌شود که قبل از تولید آن در سال ۹۸، باید از خارج کشور تأمین می‌شد که علاوه بر مصارف ارزی، با توجه به تحریم‌ها، تأمین آن با چالش‌های بسیاری مواجه بود؛ اما با تلاش و همت کارشناسان داخلی در شرکت فولاد مبارکه و همکاری و تعامل شرکت‌های مهندسی و توسعۀ نفت، فولاد اکسین و لوله‌سازی اهواز، کلیه مراحل طراحی تا تولید با موفقیت طی شد؛ به‌طوری‌که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون بیش از ۴۳۰ هزار تن از این محصول تولید و تحویل داده شده است.

وی در پایان ضمن تشکر از تمامی همکاران که در شرایط دشوار ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های ظالمانه، با فعالیت‌های جهادگونه مانع از بروز هرگونه خلل در فرایند تولید می‌شوند و همچنین از سازمان ایمیدرو به‌عنوان یکی از متولیان اصلی سیاست‌گذاری‌های حوزۀ معدن و صنایع معدنی بابت توجه ویژه به مقولۀ بهبود بهره‌وری در شرکت‌های زیرمجموعه و برگزاری هفتمین همایش جایزۀ بهره‌وری اظهار امیدواری کرد در آینده با تلاش و همت همۀ اهالی صنعت کشور، شاهد شکوفایی و پایداری اقتصادی در تمام حوزه‌ها به‌ویژه صنعت فولاد باشیم.

ارزیابی شرکت‌های معاف از حضور در فرایند ملی تعالی سازمانی با معرفی پروژه‌های برتر

محمد ناظمی هرندی، مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی فولاد مبارکه نیز در پی کسب این افتخار تصریح کرد: در فرایندی که در سازمان ایمیدرو از سال‌های قبل طراحی و اجرا می‌شود، شرکت‌هایی که در فرایند ملی تعالی سازمانی شرکت می‌کنند از ارزیابی کلی معاف‌اند و از طریق معرفی پروژه‌های برتر خود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی افزود: از حدود ده سال پیش، سازمان ایمیدرو از شرکت‌های حوزۀ معدن و صنایع معدنی می‌خواست برنامه‌های خود را برای ارتقای بهره‌وری اعلام کنند. همچنین از شرکت‌ها درخواست می‌شد که شاخص‌های بهره‌وری خود را ارائه کنند و نشان دهند که بهبود بهره‌وری داشته‌اند یا خیر.

به گفتۀ ناظمی هرندی، در این زمینه کارگروه بهره‌وری با حضور نمایندگان شرکت‌های مختلف معدن و صنایع معدنی تشکیل شد. در این کارگروه، پیشنهادی مبنی بر ایجاد یک نگرش سیستمی مطرح شد تا با طراحی یک مدل بتوانیم به شرکت‌ها اعلام کنیم برای ارتقای بهره‌وری در حوزه‌های مختلف چه کارهایی باید انجام دهند. در نهایت نیز نتایج به‌دست‌آمده از شرکت‌ها را بررسی کنیم و ببینیم آیا این اقدامات منجر به بهبود بهره‌وری شده است یا خیر؟

مدیر تضمین کیفیت و تعالی سازمانی فولاد مبارکه افزود: اما ازآنجاکه الگوی این مدل شبیه به جایزۀ تعالی سازمانی و جایزۀ کیفیت بود، تصمیم گرفتیم شرکت‌ها دو دسته شوند. دسته اول شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکۀ اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان بودند که در جایزۀ تعالی سازمان کشوری شرکت می‌کردند؛ بنابراین لازم نبود دوباره در جایزۀ بهره‌وری ایمیدرو بررسی و ارزیابی شوند. دسته دوم نیز شرکت‌هایی بودند که در جایزۀ ملی شرکت نمی‌کردند. بنابراین مقرر شد آن دسته از شرکت‌ها که در جایزۀ تعالی سازمانی شرکت نمی‌کنند با همین الگو هرساله ارزیابی شوند.

ناظمی هرندی ادامه داد: همچنین تصمیم بر آن شد که شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه که در جایزۀ ملی شرکت می‌کنند، هرساله چند پروژۀ بهبود بهره‌وری معرفی کنند تا در کمیته‌ای بررسی شود و بهترین آن‌ها انتخاب و مورد تقدیر قرار گیرد.