به گزارش روابط عمومی فولاد مبارکه، کاربرد گسترده فولاد در صنایع مختلف و افزایش جمعیت باعث شده تا تقاضا برای این محصول کلیدی هر ساله افزایش یابد. بنابراین لازم است تولیدکنندگان نیز گام به گام در راستای تامین این حجم تقاضا بکوشند. این مسئله در شرایط سیاسی-اقتصادی ایران که از تحریم‌های بین‌المللی گسترده رنج می‌برد، اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر آن با توجه به حجم واردات محصولات فولادی و خروج ارز از کشور، تقویت فولادسازان داخلی قدرتمند به ویژه حمایت از طرح های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه نقش قابل توجهی در جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت.

این شرکت با بررسی تقاضای داخلی و خارجی در حوزه فولاد کوشیده تا علی‌رغم همه تحریم‌ها و دشواری‌های تولید در کشور، فرآیند توسعه‌ای پیوسته خود را به پیش برد و نقش پررنگی را در بخش‌های مختلف از جمله تولید فولاد خام (تختال) و در نهایت ورق‌های فولادی ایفا کند.

کسب رکوردها؛ پاسخی به نیاز های داخلی و صادرات

در حقیقت فولاد مبارکه با تهیه برنامه‌های تولیدی مختلف و کسب رکوردهای متعدد در تلاش است تا علاوه بر قدرت نمایی در عرصه تولید فولاد کشور، ضمن پاسخ کامل به نیازهای داخلی بخشی از تقاضای بین‌المللی را نیز تامین کند. ثبت 14 رکورد مختلف در کمتر از 75 روز پایانی سال 1399 تنها توسط ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، مهر تائیدی بر قدرت این شرکت در عرصه تولید خام است.

در همین راستا عباس محمدی، مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد درباره جزئیات رکوردهای پی در پی این بخش اظهار کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته و به ترتیب در تاریخ 30 بهمن ماه رکورد 135 ذوب روزانه، 17 اسفندماه رکورد 138 ذوب و 18 اسفندماه (کمتر از 24 ساعت نسبت به رکورد پیشین) نیز رکورد 140 ذوب در واحد فولادسازی به ثبت رساند. همچنین در مجموع رکورد تولید ماهیانه تختال در اسفندماه سال گذشته از 600 هزار تن عبور کرده و به 660 هزار تن رسید که خود رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، 18 اسفندماه 99 بیش از 31 هزار تن متریال شامل آهن اسفنجی، آهک، دولومیت و... به کوره‌های قوس الکترویکی وارد شده که رکورد دیگری در این ناحیه به شمار می‌رود.

مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: همچنین رکورد کمترین مصرف انرژی برای یکی از کوره‌ها (512 کیلووات ساعت بر تن مذاب ) در این تاریخ هم به ثبت رسیده است. این مقدار به طور متوسط 546 کیلووات ساعت بر تن مذاب برای سایر کوره‌ها بود. علاوه بر این در 24 اسفندماه 99 نیز رکورد حمل 3120 تن هات بریکت (نوعی متریال ورودی به کوره‌های قوس الکتریکی و مشابه با آهن اسفنجی) طی 24 ساعت به ثبت رسید.

محمدی ادامه داد: همچنین رکورد انتقال 1586 تن آهک در 18 اسفندماه، انتقال 991 تن دولومیت در 20 اسفندماه سال گذشته و رکورد حمل 70 سبد 50 تنی قراضه نیز در 16 بهمن ماه نیز محقق شده است.

وی اظهار کرد: فارغ از رکوردهای فوق، در 19 دی ماه سال قبل موفق به ثبت رکورد 22 ذوب با یک کوره (شماره یک) شدیم. برای درک بهتر این رکورد باید خاطرنشان کرد متوسط هر کوره تقریبا 15 ذوب است. بسیاری از فولادسازان خارجی هزینه‌های هنگفتی برای افزایش ظرفیت کوره‌ها به 21 ذوب در روز انجام می‌دهند در حالی که ما به راحتی و با برنامه‌ریزی دقیق از 21 ذوب در روز نیز فراتر رفتیم.

فولاد مبارکه برخی فولادسازان جهانی را به چالش کشیده است

همچنین مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: مجموعه فولاد مبارکه، مجموعه‌ای پویا با کارکنان با انگیزه و همچنین توانایی و همت بالا است که تحت یک سیستم مدیریتی هشیار، توانمند و خبره توانسته خود را در سطح بزرگترین فولادسازان جهان نشان دهد و حتی شاخص‌های و پارامترهای تولید فولاد آن بعضی از فولادسازان را به چالش بکشاند. این تنها در صورتی رخ می دهد که یک مجموعه توانمند باشد.

محمدی با بیان اینکه بخش فولادسازی شرکت فولاد مبارکه بر اساس تولید ماهیانه 600 هزار تن اسلب طراحی شده است، گفت: این در حالی است که در اسفندماه سال 99 از ظرفیت اسمی تولید 600 …