غلامرضا سلیمی افزود: شرکت فولاد مبارکه همواره در تیررس تحریم‌های ظالمانه قرار داشته و در سال گذشته هم دو مرتبه تحریم شد و نیاز بود که رویکرد تکیه بر توانمندی داخلی را تقویت کند؛ اقدامی که نتایج آن خودش را در تولید محصولات و گریدهای فولادی جدید نشان داد.

 

تولید گریدهای فولادی متنوع و استراتژیک

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه با عزم فولادمردان خود گریدهای مختلف فولادی را تولید کرده و با تجهیز ماشین آلات و ارتقای دانش و اراده کارکنانش به سمت تولید محصولات مورد نیاز داخلی گام برداشت.

وی با تأکید بر عزم و توانمندی فولادمردان در تولید تختال API مخصوص انتقال نفت خام، اذعان داشت: تا سال گذشته، لوله‌های مورد نیاز برای انتقال نفت خام به کشور وارد می‌شدند و این دغدغه در شرکت فولاد مبارکه وجود داشت که چرا نباید این محصول در داخل کشور تولید شود تا مانع از خروج ارز شویم؟ نهایتاً این دغدغه با یک کار تیمی در سطح ملی به سرانجام رسید و شرکت فولاد مبارکه توانست با انسجام مدیریتی، تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت خام از گوره به جاسک را برای نخستین بار در کشور تولید کند. وی تأکید کرد: اگرچه در سال‌های گذشته، تولید تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت ترش مطرح شده بود اما امکان آن فراهم نبود تا این که در سال گذشته سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور یعنی انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت فولاد مبارکه به درستی بنیان گذاشته شد و پس از آزمایشات لازم به تولید انبوه 400 هزار تن تختال مورد نیاز این پروژه ملی دست یافتیم.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه بیان داشت: این بستر علمی در شرکت فولاد مبارکه برای تولید تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت ترش سبک و سنگین فراهم شد و امروز قادر هستیم انواع و اقسام گریدهای مورد نیاز فولادی انتقال نفت یا API را تولید کنیم.

ایران در جمع

کشورهای تولیدکننده API

وی با اشاره به ویژگی‌های تختال API تولیدشده در شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نفت خام خاصیت خورندگی دارد و تختال مورد نیاز بایستی از استانداردهای لازم برخوردار باشد؛ تولید این گونه گریدهای فولادی در انحصار چند کشور است و اکنون ایران با همت شرکت فولاد مبارکه در زمره این کشورها قرار دارد. سلیمی به عناصر آلیاژی و عملیات تولید این تختال‌ها اشاره کرد و یادآور شد: عناصر آلیاژی به کاررفته در تختال‌های API متنوع است و با کنترل عناصر آلیاژی و ترکیب‌های شیمیایی این گرید فولادی تولید می‌شود و شرکت فولاد مبارکه با مجهز بودن به پلنت گاززدایی امکان تولید این گریدهای فولادی را دارد؛ این گرید فولادی هم در ترکیب شیمیایی و هم عملیات تولید، گرید ویژه‌ای است و شرایط خاص و زمان‌بندی‌شده برای تولید آن مورد نیاز است، پس از آن سیکل خنک‌کاری متفاوتی نیازمند است که بایستی مدیریت شود.

دستاوردهای طلایی

در مسیر تولید

سلیمی در ادامه به دستاوردهای شرکت فولاد مبارکه پرداخت و اذعان داشت: سال جهش تولید، سال طلایی شرکت فولاد مبارکه بود چراکه به رکوردهای متعددی در تولید از نظر کمی و کیفی دست یافتیم؛ در سال گذشته از رکورد تولید 7 میلیون تن فولاد عبور کردیم و این مهم برای شرکتی که تأمین‌کننده نیمی از فولاد کشور است، دستاورد ارزنده‌ای محسوب می‌شود؛ همچنین در سال گذشته گروه فولاد مبارکه توانست به تولید 10 میلیون تن فولاد خام دست یابد که این دستاوردها را باید به تنوع محصولات به ویژه در فولادهای نهایی ضمیمه کرد. وی ادامه داد: در سال جهش تولید، برای نخستین بار، شرکت فولاد مبارکه توانست به تولید تختال‌هایی با ضخامت 250 میلی‌متر دست یابد که بسیار مسرت‌بخش بود؛ تولید تختال 300 میلی‌متر هم از دیگر دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بود به‌ویژه زمانی که تولید این محصول در دنیا ویژه و انحصاری است.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: کاربرد این تختال‌ها در صنایع گاز و کشتی‌سازی است و منجر به بهبود کیفیت و کمیت در صنایع پایین‌دستی می شود؛ «پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» هم در شرکت فولاد مبارکه طوفانی بود چراکه توانستیم به دستاورد تولید تختال با عرض 2 متر برای نخستین بار در کشور دست یابیم که این محصول هم در صنایع نفتی و کشتی‌سازی استراتژیک و مهم است.

به مسئولیت‌های

اجتماعی ایمان داریم

وی به مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت هم پرداخت و افزود: یکی از رسالت‌های شرکت فولاد مبارکه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است و ما به این مسئله ایمان داریم که نمونه بارز آن خود را در روزهای فوق بحرانی کرونا و با تأمین بیش از 18 هزار تن اکسیژن رایگان در مراکز درمانگر نیمی از کشور نشان داد.