حکمرانی در صنعت برق نزول پیدا کرده و در گام نخست باید این اعتماد از دست رفته مجددا به صنعت برق بازگردد. این را معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پنل تخصصی سرمایه‌گذاری صنایع معدنی و فولادی در صنعت برق اظهار کرد و افزود: چند برابر شدن یک شبه هزینه برق صنایع فولادی نیز از جمله اقداماتی است که توسط وزارت نیرو صورت گرفت. عباس اکبری محمدی اضافه کرد: شرایط فعلی یک فرصت برای ماست که با تمرکز روی کار و تولید برق، مشکل را برای بلند مدت حل کنیم. البته باید مباحث برق و محیط زیست و گاز را به صورت مشخص و در کنار هم قرار دهیم و بر روی آن تمرکز کنیم.

مشارکت با ذی‌نفعان

معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه ضمن اشاره به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها برای راه‌اندازی نیروگاه برق، گفت: بهتر است تفاهم‌نامه‌ میان وزارت نیرو و وزارت صمت با سرعت بیشتری به جلو رود و موارد سرمایه‌گذاری تسهیل شود؛ به این صورت که موارد مبهم برداشته شده و مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری تعیین شود. اکبری محمدی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف در گام اول بایستی دیدگاه وزارت نیرو اصلاح شود، تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، در حال حاضر  شرکت فولاد مبارکه آمادگی خود را برای احداث نیروگاهی به ظرفیت حداقل ۱۵۰۰ مگاوات اعلام کرده، اما نکته اینجاست در مذاکراتی که طی این مدت انجام دادیم، به نظر می‌رسد رویکردها به گونه‌ای است که در گذشته هم وجود داشته و باعث به وجود آمدن شرایط فعلی و بحران برق شده است. به طور مثال یکی از نیروگاه هایی که به فولاد مبارکه معرفی شده، قیمتی دوبرابر قیمت نیروگاههای جدید دارد. معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: با این طرز فکر و شرایط نمی‌توان به جلو پیش رفت؛ چراکه شرکت فولادمبارکه سهامداران بسیاری دارد که شامل صندوق‌های بازنشستگی، عموم مردم و قشر محروم جامعه است و باید این ظرفیت و شرایط اقتصادی به گونه‌ای تنظیم شود که تشویقی برای سرمایه‌گذاری در آن وجود داشته باشد. در این میان مهمترین موضوع که باید اصلاح شود، مشارکت با ذی‌نفعان است؛ چراکه در غیر این صورت و فعالیت به صورت یکطرفه، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

پیامی برای صنعت فولاد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با "نوسان" به مشکلات و محدودیت های پیش روی صنعت فولاد اشاره می کند و می گوید: در افق 1404 قرار بود به تولید 55 میلیون تن فولاد برسیم، در حالیکه امروز برای تولید 30 میلیون تن فولاد، کمبود برق داریم و این نشان می دهد با هر کمبود برق در شبکه سراسری، اولین فشار به صنعت فولاد وارد می شود، چراکه مصرف بالایی دارد و محدودیت های فولاد می تواند کمبودهای بخش خانگی را جبران کند. او می گوید: کمبود برق امسال یک پیام داشت که متناسب با صنعت فولاد، صنعت برق به عنوان تامین کننده انرژی کشور، رشد نکرده و این عقب افتادگی همچنان ادامه خواهد داشت و اثر خود را بر تولید فولاد بر جای خواهد گذاشت. مدیرعامل پیشین شرکت فولاد مبارکه اصفهان تاکید می کند: امروز برای 30 میلیون تن فولاد کمبود برق دارم و اگر بخواهیم 40 میلیون تن تولید داشته باشیم، قطعا کمبود برق محسوس تر می شود و اگر بخواهیم برق این 10 میلیون تن ظرفیت موجود را تامین کنیم حداقل نیازمند سه تا چهار سال زمان هستیم، بنابراین برای جبران این عقب ماندگی نیازمند برنامه ریزی صحیح در دولت جدید و وزارت نیرو و همچنین ارائه برنامه های تشویقی جهت سرمایه گذاری در تولید برق هستیم.

فشار زیاد بر

شرکت های فولادی

برآوردها حکایت از خسارت ۶ میلیارد دلاری صنایع فولادی در سال به دلیل قطعی برق است و تیر خلاص کمبود انرژی در کشور، بیشتر همه صنایع به چشم سیمانی ها و فولادی ها رفت. این را مدیرعامل مجتمع فولادکویر به "نوسان" می گوید و اضافه می کند: متاسفانه طی 6 ماه گذشته فشار زیادی بر روی شرکت های فولادی و تولیدکنندگان مقاطع طویل وارد شد. در ابتدای سال با مشکلات آب مواجه بودیم و بعد با مشکل برق و در آینده ای نزدیک نیز با سرمای هوا ممکن است با مشکل محدودیت گاز مواجه شویم. احمد خوروش با بیان اینکه صنعت فولاد اصفهان یکی از بزرگترین صنایع سرمایه ای و اقتصادی استان است که نقش پررنگی در اقتصاد کشور دارد، اظهار می کند: تداوم قطعی های مکرر برق و گاز و محدودیت های موجود، موجب آسیب هایی برای فولادسازان می شود که ممکن است بازارهای صادراتی خود را از دست دهند و در این شرایط به راحتی کشورهایی همچون ترکیه و ... بازارهایی که ما به سختی به آن رسیده ایم، را از ما می گیرند. مدیرعامل مجتمع فولاد کویر تاکید می کند: میزان خسارت های قطعی برق برای فولادسازان بسیار سنگین بود و البته دولت با وعده هایی که داده، سعی دارد در سال های آینده دیگر چنین مشکلاتی برای فولادسازان ایجاد نشود. او اضافه می کند: با توجه به قرار گرفتن اصفهان در مرکز کشور، تولید برق آن بیشتر از مناطق دیگر است اما متاسفانه در این مدت به صنعت فولاد و سیمان کم توجهی کرده ایم و شاهد التهاب در بازار شدیم.

بازارهای صادراتی

از دست می روند

مدیر فروش و توسعه کسب و کار شرکت "دانیلی پرشیا" با اعتقاد بر اینکه راهکارهای زیاد و متفاوتی برای جبران خسارت شرکت های فولادی وجود دارد به "نوسان" می گوید: باید میزان خسارت هر یک از واحدهای فولادی از قطعی برق به صورت جداگانه محاسبه شود. رقمی که معادل آن می توان به عنوان بخشودگی و تخفیف مالیاتی لحاظ شود و یا اینکه برای مصرف برق ماه های آینده فولادی ها معادل این خسارت، به آنها برق رایگان داده شود تا به نوعی برای جبران این ضرر و زیان از سیستم های تهاتری استفاده شود.  "نصیرالدین ضوئی" البته تاکید می کند که ضرر  و زیان قطعی برق به یک واحد فولادی تنها منجر به افت تولید نمی شود و زمانیکه یک خط تولید فولاد با ظرفیت کامل به دلیل قطعی برق متوقف می شود، هزینه راه اندازی مجدد آن خط فولادی بالاتر است و اگر محصولات صادرمحور باشند، اگر در آن بازه زمانی قیمت های صادراتی در بازارهای بین المللی بالا باشد و تولید کننده فولاد به دلیل قطعی برق نتواند محصولات خود را صادر کند، حاشیه سود قابل توجهی را از دست خواهد داد و بعد از راه اندازی مجدد آن واحد تولیدی، قیمت ها ممکن است افت کرده باشد و تولیدکننده فرصت سود آوری خوبی را در بازار صادراتی از دست می دهد.