رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به "نوسان" گفت:  هرچند زمان کوتاهی از شروع سال جاری گذشته است، اما شرکت فولاد مبارکه، با رکوردزنی های متعدد، در بخش های مختلف تولید، نشان داده که این مجموعه بزرگ، همواره بر مدار توسعه حرکت می کند و به طور قطع با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان و استفاده از نیروهای نخبه در صنعت فولاد کشور موفق تر از پیش عمل خواهد کرد. به گفته عبدالوهاب سهل آبادی، فولاد مبارکه از جمله شرکتهای بین المللی کشور اشت که در بسیاری از طرح های توسعه خود از توان شرکت های خارجی استفاده می کند، بنابراین با داشتن برنامه ریزی دقیق و روی آوردن به فناوری داخلی و شرکت های دانش بنیان، می تواند در بهره وری، ارائه تکنولوژی و ساخت ماشین آلات جدید و نوآور موفق تر از قبل عمل کند و به جای مهندسی معکوس در زمینه ماشین آلات، این توانایی را دارد که خود در زمره خالقین ماشین آلات صنعتی و معدنی در دنیا باشد. وی تصریح کرد: فولاد مبارکه با برنامه ریزی ویژه در افقی چند ساله و بهره گیری از نقشه راهی که مقام رهبری آن را ترسیم نمودند می تواند به لحاظ میزان تولید، نقش آفرینی در توسعه کشور، تعالی نیروی انسانی و جایگاه اساسی در تولید ناخالص ملی، نقش بی‌بدیلی در اقتصاد ایران بازی می‌کنند.

 

بخش تولید

نیازمند نوسازیست

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: تاکید مقام معظم رهبری در ارتباط با موضوع دانش بنیان این است که بخش تولید کشور علمی تر با مسائل و مشکلات خود برخورد کنند. براساس این رهنمود، ضرورت دارد تا در سال جاری؛ شرکت های دانش بنیان به طور ویژه، به کمک واحدهای تولیدی بیایند و بستر ارتقا کیفی صنعت کشور را فراهم سازند. سهل آبادی با اعتقاد بر اینکه امروز دیگر نمی توان برای تامین قطعات و ماشین آلات دست خود را جلوی کشورهای دیگر دراز کنیم، افزود: امروز بخش تولید و صنعت نیازمند نوسازی هستند؛ البته این نوسازی به این مفهوم نیست که شرکتی مانند فولاد مبارکه خود دانش بنیان شود؛ بلکه بنا بر فرمان رهبر معظم انقلاب، باید شرکت های دانش بنیان توسعه یافته و آنها به مجموعه های بزرگی همچون فولاد مبارکه، تکنولوژی روز دنیا را ارائه دهند. وی تصریح کرد: انتظار می رود فولاد مبارکه نیز از توان شرکت هایی مستقر در پارک های علم و فناوری کمک گرفته و نوآوری های آنها را خریداری کند.

 

اتفاقات مثبت از فولادمبارکه

نشات می گیرد

مدير فروش و توسعه كسب و كار شركت بین المللی دانيلي پرشيا نیز با اشاره به اینکه فولاد مبارکه طی يك دهه اخیر، همواره در میزان تولید خود رکوردهای متعددی را جابجا کرده است، تاکید کرد: این در شرایطی است که این مجموعه طی سال گذشته، به دلیل محدودیت های گاز و برق، برخی مواقع ناچار شد از برنامه زمان بندی توليد خود عقب بماند.

نصیرالدین ضویی اضافه کرد: به دلیل محدودیت های تامین انرژی و ... صنعت فولاد کشور سال گذشته شرایط خوب و مناسبی نداشت و حتی حجم تولید فولادسازان كشور کمتر از دو سال گذشته بود. با وجود این شرایط، شرکت فولادمبارکه در صادرات محصولات فولاد موفق بود اما ضرورت دارد این شرکت در سال جاری، در این بخش تغییراتی ایجاد کند و سبد صادراتي خود را متنوع تر کرده و بر روی محصولات باکیفیت بالاتر و با ارزش افزوده بیشتر متمركز شود. ضویی اضافه کرد: اگر موضوع انرژی در کشور به درستی مدیریت نشود، ما روزهای خوبی برای سال جاری و سال هاي آینده نخواهیم داشت و ممکن است با مشکلات بیشتری در تولید فولاد برخورد کنیم. وی ادامه داد: در بحث صادرات محصولات فولادی، اگر موضوع  تعرفه هاي صادراتي و سياست هاي مديريت كلان صنعت فولاد را اصلاح نکنیم، حتی شاید همان بخش های ارزآور را از دست دهیم، اما در صورت لغو تحریم ها، بازگشت به برجام و گشایش های ارزی، در آن زمان می توانیم از منابع ارزی که وارد کشور می شود توسعه  صنعت فولاد را جلو انداخته و كار های بزرگی انجام دهیم.

ضویی به شعار امسال مقام معظم رهبری و اجرای این سیاست در صنعت فولاد اشاره کرد و توضیح داد: فولاد مبارکه گل سر سبد صنعت کشور و پیشرو در این زمینه و الگوی دیگر فولادسازان کشور و حتی خاورمیانه است و این شرکت جزو نخستین مجموعه هایی است که بومی سازی بر مبنای دانش بنیانها را در ارتباط با مراکز تحقیقاتی، پارك هاي علم و فناوري و دانشگاهها مبنای حرکت خود قرار داده و اگر قرار است اتفاق مثبتی در حوزه دانش بنیان در صنعت فولاد کشور رخ دهد، به طور قطع این اتفاق از فولاد مبارکه نشات می گیرد. وی افزود: با توجه به پتانسیل های مجموعه فولاد مبارکه انتظار می رود در زمینه های چالش دار و گلوگاه های صنعت فولاد بتواند از دید دانش بنیان، موجب تحول آفرینی شود وشرایط خودکفایی در کشور را فراهم سازد. این کارشناس فولاد در تشریح دیدگاه خود توضیح داد: به عنوان مثال فولاد مبارکه می تواند در مباحث کاهش مصرف انرژی، كاهش آلاينده هاي محیط زیست و همچنین در حوزه های کاهش مصرف آب و تولید محصولات ویژه با کیفیت هاي خاص با ارزش افزوده بالا و ایجاد نوآوری در سبد محصولات خود اقدامات خوبی را انجام دهد که علاوه بر ارزآوری، نسبت به واردات محصولات فولادی از دیگر کشورها خودکفا شویم و بتواند این دانش را به بقیه فولادسازان کشور نیز منتقل کند. وی با اعتقاد بر اینکه سیستم دانش بنیان کشور باید برای شرکت ها تعریف شود، گفت: متاسفانه در بسیاری مواقع شرکت های دانش بنیان کشور زیرساخت های لازم، بودجه، امکانات و تجهيزات مورد نظر را ندارند و یا در ارتباطات خود با مراکز بین المللی ضعيف هستند که این می تواند مشکل ساز باشد، اما با توجه به هوش و استعداد متخصصان ایرانی به خصوص در صنعت فولاد کشور ما می توانیم در این حوزه کارهای بزرگی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در بحث دانش بنیان باید برخی اصول، زیرساخت ها و اکوسیستم هاي مورد نياز مهیا شود، توضیح داد: متاسفانه ایران در حوزه های دانش بنیان به آن میزانی که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به خصوص در حوزه صنایع مادر، بودجه تحقیقاتی تعریف می کنند، برنامه ریزی نمی شود و ضرورت دارد يك سند راهبردي براي توسعه شركت هاي دانش بنيان با رويكرد خروجي محور تدوین گردد. ضویی با تاکید بر اینکه اصول دانش بنیان بودن را باید در عمل پیاده كرد و با بررسی نتایج دیگر کشورها، به الگوبرداری از آنها پرداخت، تاکید کرد: یک نمونه مناسب در خصوص توجه به شرکتهای دانش بنيان در كشور ما صنایع دفاعي و نظامي هستند كه از بقيه صنايع، پيشروتر عمل کرده و می توانند الگوی خوبی برای سایر صنایع کشور باشند.