اقتصادبازار: معاون اقتصادي و مالي شرکت فولاد مبارکه اصفهان، گفت: شرکت فولادمبارکه در حال حاضر در شرايط خوبي به سر ميبرد و به يقين سال 95 براي ما بهتر از سال 94 است. آمارها نشان مي دهد که در سال 94 ما با کاهش سود و کاهش توليد مواجه بوديم در حاليکه امسال با وجود گذشت چند ماه شرايط رو به بهبودي است. در سالي که گذشت، ميزان توليد محصولات نهايي شرکت به بيش از 5 ميليون و500 هزار تن رسيد که نسبت به سال 1393 با کاهش 5/4 در صدي همراه بوده است. همچنين ميزان فروش شرکت با کاهش 11 درصدي مواجه گرديد. اما همانطور که گفتم سال 95 شرايط توليد روند مطلوبي را طي ميکند و پيش بيني ما مثبت است.
اميرحسين نادري، با اشاره به فروش محصولات فولادمبارکه در بورس کالا گفت: فروش محصولات در بورس کالا، شيوه بسيار مثبتي است چون کشف قيمتهاي ما در بورس کالا صورت ميگيرد و اين باعث ميشود تا حاشيه قيمت به شرکت برگردد و اين براي ما مزيت است. قبلاً که ما محصولاتمان را در بازار غير بورسي ميفروختيم برخي از توليد کنندگان محصولات را از ما ميخريدند و با حاشيه قيمت آن را در بيرون ميفروختند اما امروز با فروش محصولات در بورس کالا اين حاشيه قيمت به مجموعه برميگردد و پنج سال است اين شيوه رعايت ميشود.
معاون اقتصادي و مالي فولادمبارکه وضعيت صادرات و جذب بازارهاي موردنظر شرکت را مناسب خواند و تصريح کرد: ما درحال حاضر صادرات خوبي به اروپا از جمله ايتاليا، فرانسه، آلمان و پرتغال داريم. در سال گذشته نزديک به دو ميليون تن صادرات داشتيم که اين موضوع حدود600 ميليون دلار ارزآوري براي ما به همراه داشت. البته در شرايطي که کشور با محدوديت ارزي مواجه است اين ارقام ارزي عمده يک اتفاق خوبي است. کشور ما در زمينه توليد فولاد مزيت زيادي دارد و همه کشورهاي همسايه بويژه عربستان، امارات، قطر و عمان سعي دارند تا در زمينه فولادسازي فعاليت گسترده اي داشته باشند. حتي در شرايطي که رکود جهاني بوجودآمده است وليکن کشورما در زمينه توليد محصولات فولادي مزيت فراواني دارد اين مزيتها بواسطه گاز، سنگ آهن، نيروي انساني و دسترسي به آبهاي آزاد است. دو درصد مصرف فولاد دنيا دراين منطقه است و نيم درصد از آن در اين منطقه توليد مي شود و اين نشان مي دهد سرمايه گذاري در صنعت فولاد کماکان داراي مزيت است و بايد اين سرمايه گذاري را به دليل مصرفي که دارد، انجام بدهيم. داشتن معادن غني سنگ آهن مزيت بزرگي است که بايد از آن بهره برد .
نادري در توضيح شرايط سهام و سهامداران فولادمبارکه نیز گفت: ما امسال در فولاد مبارکه با مشارکت 50 درصدي سهامداران عمده يک افزايش سرمايه به رقم 7500 ميليارد تومان داشتيم در واقع اين رقم ثبتي مبارکه شد و اين افزايش سرمايه باعث گرديد که شرکت فولادمبارکه بزرگترين شرکت بورسي محسوب شود که به نظر من سود سهام شر کت فولادمبارکه جاي رشد زيادي دارد. ما چند طرح اجرايي در دست اقدام داريم ،يکي از آنها طرح سنگان که گندله سازي است و بالاي 80 درصد پيشرفت داشته است و صددرصد سهام آن مربوط به فولاد مبارکه است و امسال وارد مدار توليد مي شود. طرح هاي ديگر هم ريخته گري شماره 5 و توسعه در فولاد سبا است که مي تواند در توليد محصولات مبارکه تأثير داشته باشد و با توليد و فروش و سودآوري بيشتر، عايدي سرمايهگذاراني که سهام ما را خريداري کرده اند بيشتر شود.
وی اضافه کرد: در حقيقت علي رغم تمام فشارهاي ناشي از رکود اقتصادي، در بازار حضور داشتيم و سعي کرديم عملکرد مثبت خود را حفظ کنيم . با وجودي که دراين دوره سودها به نسبت گذشته کاهش پيدا کرده است اما کماکان عملکرد شرکت مثبت است .
وي در زمينه مهم ترين ريسک هاي فولاد مبارکه گفت: مهم ترين ريسک هاي ما ريسک نرخ ارز،ريسک واردات و ريسک قيمت حامل هاي انرژي است. اساساً فولاد مبارکه بدين دليل بوجود آمده است که بتواند دسترسي به منابع انرژي بويژه گاز طبيعي را داشته باشد . قيمت تمام شده گاز براي فولاد مبارکه حکم ماده اوليه را دارد و از آن به عنوان خوراک (ماده اوليه) استفاده مي کند و اگر بنا باشد اين مزيت را از مجموعه صنعت فولاد بگيريم و يا کم کنيم که ديگر فايده اي ندارد. وی ادامه داد: مثلاً اگر بدانيم که قراراست قيمت گاز براي ما بر مبناي قيمت هاي حامل هاي انرژي در دنيا محاسبه شود شايد در آن زمان تصميم بگيريم با روش ديگري مثلاً به صورت کوره بلند فولاد را توليد کنيم ولي يکي از مزيت هاي کشور ما براي توسعه فولاد و قدرت منطقه شدن همين داشتن حامل هاي انرژي است که ديگرکشورها ندارند. بايد نسبت به اين موضوع هم ثبات داشته باشيم و هم سعي کنيم براي سودآوري و توسعه بيشتر صنايع، حمايت خود را حفظ کنيم . اين موضوع ريسک انرژي ماست که بايد در نظر بگيريم.
نادری، ريسک ارز را ریسک دیگر فولادمبارکه دانست و ادامه داد: نرخ ارز در کشور براي صنايع شکننده است، به گونه اي که وقتي قيمت ارز بالا مي رود يک نوع ريسک ايجاد مي شود و اگر قيمت کاهش يابد يک ريسک ديگري است.آن چيزي که براي ما مهم است ثبات رويههاست. يعني آن چيزي که صنايع کشور نيازمند آن است ثبات نرخ ارز نيست؛ بلکه ثبات رويه هاي دولت براي تعيين نرخ ارز است . برفرض دولت اعلام کند مي خواهد به صورت سالانه 10درصد به نرخ ارز اضافه کند.اگر توليد کننده اين را بداند ديگر بر مبناي آن برنامه ريزي مي کند.يا حتي دولت مي تواند رويه ثبات را درزمينه تورم هم در نظر بگيرد. البته قراراست طبق وعده دولت در شهريور ماه ارز تک نرخي شود .
براي شرکت فولادمبارکه چون تراز ارزي مثبتي دارد و ميزان صادرات آن بيشتر از مصارف آن است، تک نرخي شدن ارز خيلي فرقي نمي کند چون در کل خريد و فروش ما با يک نرخ ارز صورت مي گيرد، اما ما از آن استقبال مي کنيم. براي برخي از صنايعي که ارزبر هستند، دو نرخي بودن ارز مشکل ساز است و اگر تثبيت نرخ ارز صورت گيرد براي آنها بهتر است .