اقتصاد بازار: با اجراي يک پروژه درناحيه انرژي و سيالات فولاد مبارکه و استفاده از پساب هاي کم کيفيت واحدهاي نيروگاه و فولادسازي و بکارگيري آنها درخنک سازي سرباره هاي مذاب کوره هاي قوس الکتريکي فولادسازي، بيش از 100 متر مکعب بر ساعت در مصرف آب صنعتي صرفه جويي شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار مدير ناحيه انرژي و سيالات با اعلام اين خبر افزود: کاهش متوسط بارش نزولات آسماني در سالهاي گذشته و کاهش ميزان ذخاير آب پشت سد و تقاضاي افزايش برداشت آب در منطقه فلات مرکزي ايران، مديريت منابع موجود و تأمين آب با کيفيت و کميت مورد نياز شرب، صنعت و کشاورزي يکي از چالش هاي اصلي پيش رو است، بدين منظور فولاد مبارکه همواره با اجراي پروژه هاي متعدد در جهت کاهش مصرف آب اقدامات مؤثري را در اين خصوص صورت داده است.
بناييان مفرد در ادامه به راه حل هاي انجام شده براي رهايي از چالش هاي مذکور اشاره کرد و گفت: صنايع بزرگ از جمله شرکت فولاد مبارکه تمامي تلاش خود را در جهت کاهش مصرف آب در فرآيندها مدنظر قراردادهاند. پروژه هاي کاهش مصارف ويژه در خطوط توليد، بهينه سازي مصارف و استفاده از آبهاي با کيفيت پايين در خطوطي که نياز به آب صنعتي تازه ندارند براي رسيدن به توليد با حداقل وابستگي به آب از جمله اين پروژهها است.
مدير ناحيه انرژي و سيالات تصريح کرد: در جهت استفاده از آب هاي کم کيفيت، پروژه واحد خنک کاري سرباره از دو سال پيش آغاز شد که به جاي استفاده از آب صنعتي از پساب هاي کولينگ تاور نيروگاه (بلودانها) و کولينگ تاور مدول A فولاد سازي و همچنين از دورريز واحد توليد آب دمين نيروگاه استفاده شد.
بناييان خاطر نشان کرد: در اين پروژه مجموع آب هاي کم کيفيت به حجم حدود 100 مترمکعب بر ساعت وارد استخر 1000 متر مکعبي واحد نيروگاه شده و بعد از عمليات ته نشيني توسط دو دستگاه پمپ به ظرفيت 120 متر مکعب بر ساعت به سمت واحد سرباره جهت خنک کاري حوضچه ها ارسال مي شود و صرفه جويي قابل توجهي در مصرف منابع و جايگزيني مصرف پساب کم کيفيت بجاي آب صنعتي را بدنبال دارد.