اقتصاد بازار: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه در شش ماه دوم سال وضعیت فولادی ها به دلیل افزایش ساخت و سازها نسبت به شش ماهه اول سال بهتر خواهد، گفت: یکی از این توافقات فولادی بعد از برجام فروش محصولات فولادمبارکه به اروپاست که در حال انجام است همچنین دو تفاهم نامه برای توسعه فولاد هرمزگان و توسعه نورد فولاد در حال انعقاد است.
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، بهرام سبحانی امشب در چهارمین سال مدیریت خود در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه فولاد مبارکه اولویت خود را تامین خوراک این مجموعه قرار داد، اظهار داشت: پیش از این مواد اولیه خود را از معادن گل‌گهر و یا چادرملو تامین می کردند که در ادامه آنها فولادسازی های مجزا راه اندازی کردند در این راستا برای تامین سنگ، در معدن سنگان سرمایه گذاری کردیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته با واردات گندله فعالیت خود را پشت سر گذاشتیم، افزود: به طور قطع واردات، با سیاست های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد در این راستا توسعه های افقی و افزایش ظرفیت را در نظر گرفتیم و در ادامه این مسیر سعی در کیفی سازی محصول کردیم و اقداماتی انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولید کننده فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقاست و سهم 22 درصدی در تولید بین این کشورها دارد، گفت: این مجموعه بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی با ظرفیت 12 میلیون تن است.
به گفته وی، ارزش گروه فولاد مبارکه 25 هزار میلیارد تومان است همچنین سرمایه ثبت شده این شرکت در بورس 7500 میلیارد تومان ثبت است از سوی دیگر سهم یک درصدی در تولید ناخالص ملی و 5 درصدی در بخش صنعت دارد.
تولید 84 درصد نیاز فولاد مبارکه در داخل کشور
سبحانی تاکید کرد: بیش از 84 درصد نیاز فولاد مبارکه در داخل تولید می شود همچنین حدود 1000 کارخانه پایین دست همچون صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل و ... از محصولات فولاد مبارکه به صورت مستقیم استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه 3 مجموعه فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان تحت نظارت گروه فولاد مبارکه کار می‌کنند، افزود: فولاد سپیددشت تولیدکننده آهن اسفنجی یکی از طرح های هشت گانه فولادسازی کشور در چهارمحال بختیاری است که تحت نظارت فولاد مبارکه به زودی افتتاح خواهد شد.
به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، فولاد چهارمحال و بختیاری تولیدکننده ورق خودرو، فولاد امیرکبیر تولیدکننده گالوانیزه، مجموعه معدنی سنگان که از کارخانجات کنستانتره و سنگ آهن است و تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر فولاد مبارکه تولیدکننده 5.1 میلیون تن است، اما در یک طرح توسعه 1.8 میلیون تن به ظرفیت مجتمع فولاد مبارکه اضافه خواهد شد.
سبحانی با اشاره به اینکه امروز فولاد مبارکه 7.2 میلیون تن تولید دارد که با احتساب فولاد هرمزگان و سبا به 9.5 میلیون تن می رسد، اظهار داشت: با احتساب طرح توسعه سبا تا آخر امسال ظرفیت تولید فولاد مبارکه به 10 میلیون و 300 هزار تن خواهد رسید.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد 7 ماهه فولاد مبارکه، گفت: در این مدت در تولید گندله سنگ آهن 3 درصد از برنامه جلوتر، 98 درصد برنامه تولید آهن اسفنجی محقق شده همچنین در تولید تختال یک درصد، در تختال یک درصد پیش، در کلاف گرم 3 درصد پیش، در کلاف سرد 16 درصد عقب هستیم و گالوانیزه 4 درصد از برنامه پیش هستیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه 350 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در فولاد مبارکه اشتغال دارند، افزود: در فولاد مبارکه 13 هزار و 150 نفر، در فولاد سبا 920 نفر و در هرمزگان 1673 نفر اشتغال مستقیم دارند همچنین 334 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم دارند.
وی با اشاره به روند افزایش تولید فولاد خام طی سال های گذشته، گفت: در سال 95 قرار است میزان تولید فولاد خام به 34 هزار تن و در سند چشم انداز 1404 به 55 میلیون تن افزایش یابد براین اساس فولاد مبارکه در استراتژی خود در نظر دارد تولید خود را افزایش دهد.
سبحانی همچنین به طرح های توسعه عمودی و افقی این مجموعه در سال جاری اشاره کرد و گفت: ارتقا کیفی ایستگاه گاززدایی با ظرفیت یک میلیون تن، ایستگاه سولفورزدایی با ظرفیت 2 میلیون تن محصول کیفی، بریکت سازی شهید خرازی با ظرفیت تولید 500 هزار تن در سال، واحد تولید آدمین با ظرفیت 400 مترمکعب در ساعت، ماشین ریخته گری شماره 5 با ظرفیت 2 میلیون تن، توسعه زیرسقف فولادسازی، توسعه زیرسقف فولاد سبا، کوره های آهنک کلسینه، کنستانتره آهن سنگان، گندله سازی سنگان، انباشت و برداشت و احیا مستقیم فولاد سپیددشت و ... از جمله طرح های توسعه کیفی فولاد مبارکه در سال جاری است.
وی همچنین به میزان فروش داخل و خارج فولاد مبارکه طی هفت ماهه سال 95 اشاره کرد و بیان داشت: در این مدت سهم فروش فولاد مبارکه در بازار داخل از 65 درصد به 68 درصد و میزان فروش صادراتی با کاهش به 32 درصد رسیده است.
به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، میزان فروش فولاد مبارکه از ابتدای راه اندازی تا به امروز در بازار داخل 72 میلیون تن و در بازار خارج 17 میلیون تن بود و در مجموع به ارزش 37 میلیارد دلار است.
وی همچنین یادآور شد، در بازارهای صادراتی طی 7 ماهه نخست امسال 54 درصد محصولات فولاد مبارکه به اتحادیه اروپا صادر شده است.
سبحانی در ادامه با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی که درون زا و برون نگر است، گفت: در 6 ماهه نخست امسال، 83 درصد قطعات مواد و تجهیزات مورد نیاز از داخل تامین شد.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به افزایش ظرفیت تولید فولاد مبارکه از 5.4 به 7.2 درصد باید زنجیره ای در تولید فعال شود و در این راستا ماشین ریخته گری شماره 5 برای دستیابی به این ظرفیت افتتاح می شود و در مجموعه بیش از 33 درصد به ظرفیت مجموعه اضافه و در نهایت منجر به افزایش بیش از 8 درصدی ظرفیت فولاد کشور می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، جمع مبلغ ریالی پروژه ریخته گری شماره 5 معادل 502 میلیارد تومان است.
وی در ادامه با بیان اینکه سهم فولاد مبارکه از آب زاینده رود 1.5 درصد است، تصریح کرد: امروز کمتر از 30 میلیون متر مکعب از برای تولید 5.5 میلیون تن فولاد برداشت می شود.
سبحانی همچنین در خصوص اختلافات میان این شرکت و رئیس لوله پروفیل کشور در قیمت‌گذاری، گفت: سال گذشته قیمت فولاد به شدت افت پیدا کرد و ما باید پا به پای رقبا این قیمت را در بازار جهانی کاهش می‌دادیم، اما اینکه در داخل این قیمت کاهش نیافت به این دلیل بود که در دیگر کشورها مؤلفه‌های تولید نیز کاهش یافت اما در کشور ما این اتفاق رخ نداد.
به گفته وی، برخی از فولادسازان معتقدند تعرفه باید افزایش یابد، البته ما اعتراض چندانی بر تعرفه نداریم چرا که بقا ما به صادرات است.
اجرای برخی از توافقنامه های فولادی بعد از برجام
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا فولاد مبارکه امسال جزو صادرکنندگان نمونه قرار نگرفت، افزود: سال گذشته 20 درصد صادرات ما بیش از سال 93 بود اما به دلیل افت قیمت بازار جهانی، ارزش ریالی صادرات فولاد مبارکه رشد نداشت که این فاکتور ما را از انتخاب صادرکننده نمونه دور کرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی سرانجام برخی توافقات فولاد مبارکه بعد از برجام، گفت: یکی از این توافقات فروش محصولات فولاد مبارکه به اروپاست که در حال انجام است همچنین دو تفاهم نامه برای توسعه فولاد هرمزگان و توسعه نورد فولاد در حال انعقاد است.