اقتصاد بازار: مجموعه توکا فولاد از سال 1367 فعالیت خود را آغاز و از ابتدا تلاش نموده تا ضمن حفظ منافع سهامداران و کسب سود بتواند با کمک به صنایع بزرگ کشور و به ویژه مجتمع فولاد مبارکه در مسیر توسعه صنعتی کشور گام بردارد. در این راستا شرکت های گروه توکا فولاد به طور خلاصه در چهار حوزه اصلی حمل و نقل، تولید، پیمانکاری و مالی و بازرگانی به فعالیت می پردازند. توکافولاد در بخش حمل و نقل در سه زمینه ریلی، جاده ای و دریایی فعال بوده و به عنوان مهم ترین بخش با در اختیار داشتن سهم قابل توجهی از کل واگن های حمل بار ناوگان ریلی کشور، یکی از بزرگترین گروه های ریلی شناخته می شود. علاوه برآن این مجموعه در حوزه تولید، پیمانکاری و بازرگانی و نیز بازار سرمایه مشغول به فعالیت می باشند. گفت و گوی ما را با داوود صافی، مدیر سرمایه گذاری و توسعه شرکت توکا فولاد می خوانید؛

اقتصاد بازار: چه مشکلات و مسایلی در مسیر جذب سرمایه گذاری و توسعه برنامه های شما وجود دارد؟ دیدگاه شما برای حل این مشکلات چیست؟
نتایج حاصل از سیاست های اقتصادی نادرست در گذشته از جمله محدودیت نقدینگی و رکود حاکم بر اقتصاد، سرعت اندک رفع محدودیت های ناشی از تحریم های بین المللی، عدم ثبات و ریسک های محیط کسب و کار و اعمال سلیقه ای قوانین را می توان از جمله مهم ترین موانع جذب سرمایه و توسعه کسب و کارها دانست. در این شرایط به نظر می رسد با توجه به موقعیت ویژه کشور و اهمیت توسعه سرمایه گذاری ها و ایجاد اشتغال می بایست دستگاه های دولتی حداکثر تلاش و همکاری را در جهت تسهیل مشکلات بخش خصوصی به عنوان اولویت اصلی امروز کشور بپذیرند و ضمن اجرای ضوابط و تلاش برای حذف رانت ها، از حداکثر ظرفیت های قانونی موجود برای رفع موانع استفاده نمایند؛ چرا که در بسیاری از موارد عدم همکاری و سخت گیری این دستگاه ها در فرار سرمایه ها و کاستن از سرعت رشد اقتصادی موثرتر از تحریم ها و موانع خارجی عمل می نمایند.

اقتصاد بازار: حمایت از تولید کنندگان و لزوم توجه به تولید داخلی از شعارهای دولت است. آیا در این زمینه موفق عمل کرده است؟
به نظر می رسد دولت یازدهم از ابتدای فعالیت به عنوان یک اولویت اساسی و پیش شرط بهبود وضعیت اقتصادی، حل مسائل بین المللی را در دستور کار خود قرار داد و می توان گفت در این بخش علیرغم برخی ایرادات، دستاوردهای ارزشمندی داشته است و به همین دلیل کمتر توانسته به بهبود شرایط داخلی کمک نماید با این همه حاصل تلاش های دولت در این حوزه کمتر ملموس و قابل مشاهده است. البته می بایست این نکته مهم را در نظر داشت که پیش از این اقتصاد کشور در شرایط بسیار نامناسبی قرار داشت و روزهای بسیار بدی را هم پشت سر گذاشته و مهم تر آن که ادامه سیاست های قبل کشور را به سمت نقطه بی بازگشتی هدایت می کرد. اصلاح سیاست های نادرست گذشته و کنترل نتایج آن ها کار بسیار دشواری بود که عمده وقت و توان دولت را در این مدت به خود اختصاص داد و همین امر باعث شد تا عملکرد داخلی دولت برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان کمتر قابل لمس باشد.

اقتصاد بازار: اجرایی شدن برجام تا چه اندازه به بهبود فضای کسب و کار استان کمک کرده است؟
نقش برجام در بهبود فضای کسب و کار کشور به طور عام و به ویژه در آینده انکارناپذیر است؛ اما به نظر می رسد بهبود فضای کسب و کار استان بیش از برجام نیازمند یک برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه های اقتصادی استان برای تسهیل و رفع موانع و مشکلات فعالان اقتصادی است. در بسیاری از مواقع آسیبی که عملکرد این دستگاه ها در کنار مشکلات بانکی به روند رشد فعالیت بنگاه های اقتصادی و حتی بقاء و حفظ حیات آن ها وارد می کند بسیار جدی تر و خطرناک تر از مسائل خارجی است و متأسفانه نشانه ای از عزم جدی برای همراهی و تلاش جمعی برای توسعه و بهبود شرایط مشاهده نمی شود. این موضوعی است که می تواند به سرعت خروج سرمایه ها از استان کمک کند و مسئولین باید با درک اهمیت و عمق این مشکل به فکر چاره ای برای آن باشند.

اقتصاد بازار: جدیدترین و شاخص ترین طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی در اصفهان چیست؟
با توجه به بحران خشکسالی و محدودیت جدی منابع آب و نیز نتایج طرح آمایش سرزمین که در استان اصفهان انجام شده است، آینده توسعه اقتصادی استان در دو بخش گردشگری و صنایع دانش بنیان پیش بینی شده و طبیعتاً طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری جدید باید با درک این موضوع تعریف گردد و از سوی دیگر شواهد نشان می دهد گام های خوبی در این حوزه توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی برداشته شده است.

اقتصاد بازار: جدیدترین و شاخص ترین طرح ها و پروژه هایی که در حال سرمایه گذاری هستید چیست و با چه منظوری در این حوزه ها ورود کردید؟
هلدینگ توکا فولاد با یک نگاه علمی به آینده و بر اساس مطالعات کارشناسی صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت گردشگری، صنعت انرژی، آب و بازیافت و صنعت فلزات اساسی را به عنوان استراتژی سرمایه گذاری های جدید خود در افق 1404 تعریف نموده است و سرمایه گذاری های آتی خود را بر این صنایع متمرکز خواهد کرد. بر این اساس در حوزه گردشگری، ساخت هتل و نیز مرمت و احیاء خانه های تاریخی و در صنعت انرژی، آب و بازیافت سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های مقیاس کوچک و نیز تولید برق از منابع تجدید پذیر و پاک را در دستور کار خود قرار داده است. در صنعت فلزات اساسی نیز سرمایه گذاری در تولید ورق فولادی خاص به منظور تأمین نیازهای داخلی و جایگزینی واردات را در حال مطالعه دارد. همچنین در صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی به دنبال سرمایه گذاری در تولیدات با ارزش افزوده بالا و دانش فنی پیشرفته و جذب مشارکت تولیدکنندگان توانمند و صاحب تکنولوژی خارجی می باشد. باید اشاره کرد که در این مسیر توکا فولاد در سال جاری ساخت نیروگاه 15 مگاواتی مورچه خورت و ساخت هتل توکا سعدی را آغاز نموده است.