اقتصاد بازار: اجلاسی با حضور فعالان اقتصادی اروپا و ایران در برلین و به میزبانی نشریه Handelsblatt که از روزنامه های معتبر اقتصادی آلمان است برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از فولاد مبارکه، مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در این نشست با ارائه گزارشی جامع از جایگاه صنعت فولاد ایران در منطقه و سطح جهان به برنامه های توسعه آتی این صنعت خصوصا فولاد مبارکه اشاره کرد و در ادامه به پرسش برخی از حاضران پاسخ داد.
بهرام سبحانی با اشاره به روند توسعه فولاد ایران در طول سال های گذشته تاثیر تحریم بر این روند را بی اثر توصیف کرد و افزود: به دلیل اینکه صنعت فولاد ما وابسته به تکنولوژی خارجی نیست روند توسعه ما در طول سال های تحریم از گزند مصون مانده است. البته رفع تحریم ها باعث شد که دسترسی به فاینانس خارجی برای ما تسهیل شود زیرا اگر تحریم باشیم نمی توانیم از بانک های خارجی فاینانس دریافت کنیم.
مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به سوالی در خصوص احتیاط شرکت ها برای حضور در بازار ایران گفت: ما در طول ده سال گذشته بالغ بر چندین میلیارد دلار قرارداد خارجی با شرکت های غیراروپایی امضا کرده ایم که این نشان از محروم ماندن اروپاییان از حضور در بازار ایران دارد.
وی افزود: در گذشته و قبل از تحریم ها اکثر صنایع فولادی در ایران توسط شرکت های اروپایی تامین و راه اندازی می شدند اما امروز به دلیل تحریم ها این تقاضا از اروپا به سمت سایر بازارها هدایت شده و در این میان شرکت های اروپایی بازار خود را از دست داده اند.
سبحانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال بازگشت تحریم ها، گفت: حتی در نبود تحریم ها هم در قراردادها بندهایی برای فسخ قرارداد و فورس ماژور گنجانده می شوند که این بندها برای همین شرایط خاص در نظر گرفته شده اند و طبیعی است که در برجام هم مانند هر قرارداد دیگر بندهایی تحت همین عنوان گنجانده شده باشد.
وی تاکید کرد: بايد نيمه پر ليوان را ديد و تا زماني كه طرف هاي توافق بر تعهدات خود پايبند باشند بازگشت تحريم ها اتفاقي بعيد است.