اقتصاد بازار: رییس شورای سیاست‌گذاری دفتر توسعه سرمایه‌گذاری و فناوری اتاق بازرگانی اصفهان از تدوین طرح جامع فولاد کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرای شرکت فولاد تکنیک اصفهان خبر داد و گفت: در 9 ماه نخست امسال 12.5 میلیون تن فولاد در کشور تولید شده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار محمد ابکا نشست مشترک کمیته صنایع معدنی کمیسیون معدن و کمیته فولاد کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، اظهار داشت: صنعت فولاد پس از نفت و گاز سومین صنعت ایران است که از ابعاد مختلف در ایران دارای مزیت است.
وی با بیان اینکه فولاد به‌عنوان یک صنعت بالادستی همواره نقش مهمی در توسعه رشد اقتصادی کشور دارد، افزود: همچنین فرصت‌های شغلی بسیاری در پایین‌دست این صنعت ایجاد می‌شود.
رییس شورای سیاست‌گذاری دفتر توسعه سرمایه‌گذاری و فناوری اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از صدور مجوزهای پراکنده تولید فولاد در سطح کشور گفت: این مجوزها در دولت قبلی بدون در نظر گرفتن زنجیره فولادی و تامین مواد صادرشده است.
وی تاکید کرد: برای ایجاد یک واحد تولید فولاد مولفه هایی از قبیل دسترسی آسان به مواد خام، دسترسی به حمل و نقل ریلی، انرژی، سوخت و آب بسیار مهم و ضروری است.
ابکا از تدوین طرح جامع فولاد کشور از سوی وزارت صنعت ،معدن و تجارت با اجرای شرکت فولاد تکنیک اصفهان خبر داد و گفت: در این طرح به تمام بخش‌های تولید و مصرف به ‌صورت دقیق پرداخته ‌شده و تولید و مصرف فولاد در بازارهای جهانی نیز لحاظ شده است .
وی مهم‌ترین رئوس طرح جامع فولاد کشور را شامل تولید، مصرف، تجارت فولاد، اکتشافات، استخراج، فرآوری مواد اولیه اصلی و نهاده‌های تولید، زیرساخت‌ها (راه، برق، گاز، آب)، تکنولوژی، سرمایه‌گذاری، الزامات زیست‌محیطی، مکان‌یابی، استراتژی و تهیه برنامه عملیاتی برشمرد و گفت: برای ایجاد یک واحد فولادسازی باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود و فقط برای افزایش تولید و اشتغال‌زایی نباید اقدام به ایجاد یک واحد فولادسازی کرد.
رییس شورای سیاست‌گذاری دفتر توسعه سرمایه‌گذاری و فناوری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به تولید 12.5 میلیون تن فولاد در 9 ماهه سال جاری، بیان داشت: در این مدت 13.7 میلیون تن مصرف فولاد کشور بوده که نسبت به سال گذشته بیش از 300 هزار تن مصرف فولاد کاهش ‌یافته است.
وی تصریح کرد: در سال جاری 2.8 میلیون تن فولاد وارد و 1.6 میلیون تن محصول میانی نظیر شمش و آهن اسفنجی هم صادر شده است.
ابکا اضافه کرد: پیش‌بینی تولید فولاد در ایران برای سال 1404، برابر با 55 میلیون تن است که میزان 20 میلیون تن امکان صادرات تعریف‌ شده است.
وی با اشاره به تولید 1.4 میلیارد تن فولاد در جهان، گفت: از سال 2015 روند کاهنده ای در تولید و مصرف فولاد شاهد هستیم.
شهریار شعبانی دبیر کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشت نیز گفت: طرح جامع تولید فولاد می‌تواند برنامه مشخص برای تولیدکنندگان سنگ‌آهن کشور باشد که براساس نیاز بازار داخل ماده خام مورد نیاز واحدهای فولادسازی را تامین کنند.