اقتصاد بازار: فولاد مبارکه در سال جاری همانند سال های گذشته موفق به کسب رتبه نخست در شاخص حجم بین شرکت های صنایع معدنی و فلزی کشور شد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار در همایش صد شرکت برتر ایران که از سوي سازمان مديريت صنعتي برگزار شد علاوه بر اعلام اسامي ۱۰۰ شرکت برتر ايراني، گزارش ارزیابی ۵۰۰ شرکت برتر کشور در ۵ گروه ارائه شد.
معاون فناوری فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه در ارزیابی هایی که مبتنی بر الگوهای شناخته شده از آن جمله ارزیابی ۱۰۰ شرکت برتر کشور، تعالی سازمانی، مدیریت دانش، رعایت حقوق مصرف کنندگان و ... شرکت می کند.
فرزاد ارزانی با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه در سال جاری نیز مانند سال های گذشته موفق به کسب رتبه نخست در شاخص حجم بین شرکت های صنایع معدنی و فلزی در کشور شد، افزود: در سال ۱۳۹۴ که برای تمامی صنایع کشور از جمله فولاد مبارکه از نظر کسب و کار یکی از سخت ترین سالها از ابتدای راه اندازی تاکنون بود، این شرکت توانست با همت و تلاش بی وقفه تمامی مدیران و کارکنان خود بیش از ۹۷ هزار میلیارد ریال فروش داشته باشد.
وی اضافه کرد: فولاد مبارکه همچنین در شاخص ارزش افزوده نیز موفق به کسب رتبه دهم شد که این مهم با کنترل و مدیریت هزینه ها در شرکت به دست آمد و در نهایت سبب حضور موفق در عرصه های مختلف داخلی و صادراتی بوده و هست.
معاون فناوری فولاد مبارکه افزود: سازمان مدیریت صنعتی رتبه بندي شرکت های برتر ايران را براي سالیان متوالي تهيه می کند و فهرستی با الهام از رسالت آن سازمان از طریق فراهم کردن آمار و اطلاعات شفاف و مفيد در مورد بنگاه هاي اقتصادي كشور، فضاي روشن تري از کسب و کار اقتصادي كشور ارائه می کند و به مديران، سیاستگذاران و پژوهشگران ياري مي‎رساند تا شناخت و درك دقيق تري از مقياس، ساختار مالي و اقتصادي صنايع و بنگاه هاي اقتصادي بزرگ كشور بيابند و رقابتی سالم را نیز در بین بنگاه ها در راستای افزایش رشد اقتصادی کشور ایجاد کنند.
وی در این راستا ادامه داد: این سازمان به منظور شفاف سازی فضای کسب و کار و جایگاه اقتصادی شرکت های ایرانی و رتبه بندی آنها از نظر میزان تأثیرگذاری در اقتصاد ملی، با هدف گسترش رقابت در فضای کسب و کار بنگاه های اقتصادی و با الگوبرداری از بسياري از فهرست هاي رتبه بندي متعارف در جهان از قبيل فورچون ۵۰۰، براساس يك يا مجموعه اي از شاخص هاي خروجي گرا به رتبه بندي شركت ها مي پردازند.
بنابر این گزارش در اين همايش، مدیر مرکز رتبه بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران، گفت: جمع فروش ۱۰۰ شرکت برتر بر اساس ارزیابی سال مالی ۹۴ حدود ۵۶۰ هزار میلیارد تومان بود که رشد ۴ دهم درصدی را نشان می دهد، درحالی که رقم رشد در سال قبل ۱۸ درصد گزارش شده بود.
شناسایی مزیت رقابتی و شرکای بین المللی دو عامل مهم برای بنگاه های اقتصادی
رئیس هیئت عامل ایدرو در این همایش به مدیران بنگاه ها، تولیدکنندگان و صنعتگران توصیه کرد مزیت های رقابتی خود را شناسایی کنند و در هر حوزه ای که فعالیت میکنند، به دنبال شریک بین المللی باشند.
منصور معظمی بی توجهی به این دو مسئله را عامل تعطیل شدن بسیاری از بنگاه هایی عنوان کرد که در چهار دهه گذشته در کشور فعالیت کرده اند.
رئیس هیئت عامل ایدرو همچنین به موضوع رشد اقتصادی اشاره کرد و گفت: چارچوب هایی در قالب سند چشم انداز و برنامه های پنج ساله برای ما مشخص شده، اما با نگاهی به عملکرد ۱۰ ساله متوجه می شویم فاصله میان آنچه هست با آنچه باید باشد، بسیار زیاد است.
معظمی گفت: در حالی سهم بهره وری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی، در برخی مقاطع برنامه های پنج ساله منفی بوده که این رقم در کشورهای توسعه یافته حدود ۵۰ درصد است.
به گفته وی، بنگاه ها برای حضور در بازارهای جهانی به توانمندی هایی مانند «توانایی تشخیص فرصتهای بالقوه حضور در بازار»، «توانایی به کارگیری رویکردهای جدید و مدل های کسب و کار»، «توانایی انعطاف پذیری ساختاری و تشکیلاتی در بنگاه ها»، «قابلیت استفاده از ظرفیت ها و منابع موجود در صنایع مرتبط برای جذب و تأمین امکانات جدید» و همچنین «قابلیت انتقال منابع و توانمندی های موجود در بازارهای هدف» نیاز دارند.
چهار شاخصه برای انتخاب شرکتهای برتر به معیارها افزوده شد
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، نیز در این همایش با اشاره به شاخصهای انتخاب شرکت ها از افزوده شدن چهار شاخص بهره وری کل، راندمان کل عوامل، بهره وری نیروی انسانی و بازدهی سرمایه در این دوره خبر داد.
مـحـمـدعلی محمدی گفت: ۵۰۰ شرکت، ابتدا براساس شاخص میزان فروش (درآمد) مشخص می شوند، پس از آن، بر اساس ۳۲ شاخص دیگر باهم مقایسه و رتبه بندی می شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تغییر رتبه فروش شرکت های برتر را معیار اصلی در انتخاب این شرکت ها در چهار سال اخیر عنوان کرد و توضیح داد: شرکت هایی که بیشترین ارتقای رتبه را از نظر شاخص میزان فروش داشته اند، انتخاب شده هستند.
به گفته محمدی، با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی برای کشور، ۱۰ شرکت برتر صادرات گرا بر اساس شاخص ترکیبی صادرات مشخص و معرفی شده و این شاخص، ترکیبی از سه شاخص میزان صادرات شرکت، رشد صادرات و نسبت صادرات به فروش است.
گفتنی است در این همایش ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران با شرکتهای بزرگ چند کشور مقایسه شده و در آن رشته های مختلف کسب و کار در ایران با رشته های کسب و کار در آن کشورها از جنبه های مختلف تحلیل شدند.