اقتصاد بازار: سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از اعلام آمادگی یک شرکت ژاپنی برای تامین فناوری کاهش مصرف آب در کارخانه های آهن اسفنجی ایرانی در چارچوب توافق تامین مالی 10 میلیارد دلاری پارسال تهران- توکیو خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از ایمیدرو، قرار است فناوری کاهش مصرف آب در کارخانه های آهن اسفنجی، از شرکت «کوبِل.کو» ژاپن به ایران وارد و برای کارخانه های تولید آهن اسفنجی ایران به کار گرفته شود.
«کِن هیروسه» معاون شرکت کوبلکو- وابسته به کوبه استیل ژاپن- در نشستی با رییس هیات عامل ایمیدرو توضیح داد: با بهره گیری از این فناوری میزان مصرف آب نزدیک به 40 درصد و مصرف گاز پنج درصد کاهش می یابد. تولید نیز پنج درصد رشد می کند.
وی که به همراه شماری از مدیران این شرکت به تهران سفر کرده است، افزود: این شرکت تامین مالی و نیز تهیه بخشی از تجهیزات طرح آهن اسفنجی فولاد مکران را برعهده می گیرد و تامین تجهیزات این طرح با فناوری جدید است.

 صدور ضمانتنامه دولتی برای طرح آهن اسفنجی فولاد مکران
رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این دیدار گفت: ضمانتنامه طرح آهن اسفنجی فولاد مکران که در فهرست طرح های توسعه سازمان سرمایه گذاری خارجی قرار دارد،‌ از سوی دولت صادر می شود.
«مهدی کرباسیان» افزود: تامین مالی طرح آهن اسفنجی فولاد مکران (در منطقه آزاد چابهار) در چارچوب توافق 10 میلیارد دلاری پارسال ایران و ژاپن است که مورد حمایت دولت های 2 طرف قرار دارد.
اکنون مرحله نخست از مجموع واحدهای فولاد مکران شامل ساخت یک واحد اسفنجی به روش احیای مستقیم به ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن در سال در دستور کار این شرکت ژاپنی قرار دارد.
کرباسیان ادامه داد: قرار شده است برای آغاز کار، با هدف کاهش مصرف آب به میزان 40 درصد در واحدهای احیای مستقیم فولاد مبارکه که از فناوری کوبه استیل- ایریتک استفاده می کنند،‌ اصلاحاتی صورت گیرد.
مدت اجرای طرح فولاد مکران از تاریخ تنفیذ قرارداد به شکل یی.پی.سی (EPC) با پیمانکار پروژه (شرکت ایریتک) به مدت 30 ماه خورشیدی است.
گروه مالی بانک ملت، سازمان ایمیدرو، هولدینگ توسعه صنایع معدنی امید و سازمان منطقه آزاد چابهار سهامداران شرکت فولاد مکران را تشکیل می دهد که سرمایه گذاری ثابت ارزی این شرکت 147 میلیون یورو است.
گفتنی است؛ بخش خصوصی و افراد سرمایه گذار بومی در قالب شرکت یا به صورت فردی می توانند 20 درصد از سهام این شرکت را به میزان یک هزار و 500 میلیارد ریال خریداری کنند.
براساس برنامه ریزی های انجام گرفته، دوره بازگشت سرمایه در این طرح سه سال است که می تواند تحولی در بخش فولاد در جنوب شرق کشور ایجاد کند.
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره ورود فناوری نوین برای صرفه جویی در مصرف آب صنعت فولاد گفت: با توجه به شرایط اقلیمی ایران،‌ استفاده از فناوری که به کاهش مصرف انرژی و همچنین افزایش تولید آهن اسفنجی ‌کمک کند، ضروری است.
وی یادآوری کرد:‌ تامین تجهیزات طرح آهن اسفنجی فولاد مکران با رعایت قانون استفاده حداکثری از توان فنی و مهندسی داخلی انجام می شود؛ به طوری که سهم تولیدکنندگان کشورمان نیز منظور شود.
براساس برنامه ریزی، طرح فولاد مکران در مرحله نخست برای تولید یک میلیون و 600 هزار تن فولاد آهن اسفنجی و فولاد خام طراحی شده و مرحله دوم‌ آن نیز با هدف تولید سه میلیون و 200 هزار تن فولاد خام پیش بینی شده است.
ایران چهاردهمین فولادساز جهان به شمار می رود و در افق چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد خام پیش بینی شده است که نزدیک به 15 میلیون تن آن به صادرات اختصاص می یابد.