مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: جوامع باید به‌منظور رفع نیازهای اقتصادی خود به مسائل اجتماعی و حفظ محیط زیست توجه ویژه داشته باشند و با در نظر گرفتن این موارد اقدام به بهبود کیفیت زندگی خود کنند.
بهرام سبحانی با تأکید بر اهمیت حفظ محیط زیست اظهار کرد: مفهوم توسعه پایدار به معنای توسعه جوامع با در نظر گرفتن نیازهای کنونی، بدون لطمه زدن به استعدادها و توانایی‌های موردنیاز آینده است. وی افزود: جوامع باید به‌منظور رفع نیازهای اقتصادی خود به مسائل اجتماعی و حفظ محیط زیست توجه ویژه داشته باشند و با در نظر گرفتن این موارد اقدام به بهبود کیفیت زندگی خود کنند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: شرکت فولاد مبارکه از ابتدای طرح به‌ منظور تولید ۲٫۵ میلیون تن فولاد احداث شد و در ادامه توسعه این شرکت در دستور کار قرار گرفت. وی ادامه داد: یکی از مواردی که همواره فولاد مبارکه بر آن تأکید داشته، رفع نیاز حال حاضر کشور در زمینه محصولات فولادی است که این مهم با در نظر گرفتن توانایی دوره‌های آینده در برآوردن نیازهای خود صورت گرفته است.

اقدامات زیست محیطی
سبحانی، در ادامه به برخی اقداماتی که توسط این شرکت به‌منظور حفظ محیط زیست صورت گرفته، اشاره کرد و گفت: دفع پسماندهای ویژه، تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست به روش اصولی و طبق ضوابط فنی انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان هدف از اجرای این طرح را حفظ محیط زیست خواند و خاطرنشان کرد: به دنبال اجرایی شدن این طرح ضایعات فنی کاهش‌یافته و این ضایعات به ارزش‌افزوده تبدیل‌شده است که منجر به حفاظت از منابع طبیعی می‌شود. وی به نمونه دیگری از طرح‌های اجرایی فولاد مبارکه به‌منظور حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: اجرای سیستم پایش لحظه‌ای و بر خط آلاینده‌ها و ارسال آنالیز اطلاعات، به سازمان محیط زیست، احداث تصفیه‌خانه‌های پساب در شرکت فولاد سبا، توسعه و ارتقای سیستم‌های تصفیه پساب در فولاد مبارکه با هدف کاهش برداشت آب از رودخانه و ارتقا و بهبود سیستم‌های کنترل غبار با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بخش دیگری از اقدامات فولاد مبارکه به‌منظور حفظ محیط زیست است.

توسعه صادرات در فولاد هرمزگان
سبحانی با بیان اینکه سعی بر آن است تا محصولات خانواده مبارکه به مصرف داخل رسیده و فولاد هرمزگان را به سمت صادرات پیش‌ ببریم، افزود: این موضوع برنامه بلندمدت ما است. امروز با در نظر گرفتن میزان تولید فولاد سبا، در فولاد مبارکه نزدیک به 9 میلیون تن تولید داریم که تمام این میزان موردنیاز داخل نیست. اميدواريم در 3 تا 4 سال آینده با ايجاد توسعه و رونق در صنايع پايين دستي، سهم عمده اي از توليداتمان در داخل مورد مصرف قرار گيرد و همچنين بازارهاي هدف صادراتي را توسعه داده و حفظ نماييم.
سبحانی همچنین در ادامه با اشاره به پروژه توليد کنسانتره در سنگان، افزود: كارخانه توليد كنسانتره در حال حاضر در مرحله ساخت و نصب تجهیزات است اما نصب تجهیزات واحد گندله‌سازی به پایان رسیده و به صورت آزمايشي به بهره برداري رسيده و انشاالله به زودي به عنوان اولين و بزرگترين گندله سازي در شرق كشور توسط مديران ارشد دولت تدبير و اميد به بهره برداري رسمي خواهد رسيد. همچنین همکاری‌های لازم برای تامین کنسانتره این پروژه نیز در سنگان انجام شده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درخصوص تکنولوژی استفاده شده در گندله‌سازی سنگان نیز گفت: ظرفیت گندله‌سازی سنگان 5 میلیون تنی است. سعي شد تا با بهره گيري حداكثري از دانش مهندسان ايراني و تجربيات گرانسنگ همكاران گندله سازي موجود در فولاد مباركه با ظرفيت 7.5 ميليون تن، بهترين تكنولوژي در ساخت كارخانه جديد مورد استفاده قرار گيرد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، گفت: یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان هم از شرکت‌های خارجی استفاده کرد و هم کار را در داخل کشور اجرایی کرد تا اشتغالزایی را به همراه داشته باشد، احداث کارگاه‌ها با استفاده از دانش و سرمایه شرکتهای خارجی است. یعنی شرکت خارجی خود سرمایه‌گذاری کرده و فناوری و دانش فنی و ساخت آن را به ایران بیاورد تا تجهیزات مورد نیاز را طراحی و تولید کند. بهرام سبحانی اضافه کرد: علاوه بر آنکه چنین طرح‌هایی ایجاد اشتغال می‌کند، برای توسعه صنعت کشور نیز اقدامی خوب محسوب می‌شود. وی افزود: بطورکلی نیروهایی در این کارگاه‌ها تربیت می‌شوند که به سایر نیروها و کارخانه‌های کشور خدمات مطلوب ارائه می دهند. همچنین کارگاه‌های بالادستی و یا پایین‌دستی نیز می‌توانند برای تامین قطعه و یا پشتیبانی از این مجموعه ها فعال شوند. به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، این موضوع برای توسعه صنعت و ایجاد اشتغال بسیار موثر است.
تامین نیاز داخل همراه توسعه صادرات
وی همچنین درباره برنامه‌های این شرکت برای سال جاری، بیان کرد: در سال جاری فولاد مباركه با بهره گيري از ظرفيتهاي ايجاد شده جديد، بیش از ۵ میلیون تن محصول نوردی در فولاد مباركه و بيش از يك ميليون تن در فولاد سبا تولید می‌كند. همچنین برای امسال حدود یک میلیون تن اسلب مازاد پیش‌بینی شده است؛ زیرا با بهره برداري از ریخته‌گری جدید در سال گذشته افزایش ظرفیت صورت گرفته است. از این میزان می‌توانیم برای تامین نیاز داخل و بازار صادراتی استفاده كنيم. همچنین در فولاد هرمزگان نیز تولید ۱ میلیون ۴۰۰ هزار تن اسلب برای سال جاری پیش‌بینی شده است.