مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: نگاه وزیر صنعت به افزایش سهم صنعت و معدن در تولید ملی و افزایش سهم صنعت ایران در مقایسه با جهان و توجه به توسعه صادرات در برنامه ها، نوید بخش آینده ای روشن در بخش صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم است.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه، بهرام سبحانی در جمع خبرنگاران با حمایت از برنامه های محمد شریعتمداری، گزینه دولت دوازدهم برای تصدی وزارت صنعت معدن و تجارت اظهار کرد: شریعتمداری، برنامه های امیدوارکننده ای در بخش صنعت ارائه داده است که توجه ویژه ایشان به بخش معدن و صنایع معدنی را بیش از پیش آشکار ساخته است.

وی با بیان اینکه در دولت دوازدهم به سرمایه گذاری خارجی و داخلی در بخش صنعت توجه ویژه ای خواهد شد اظهار داشت: شریعتمداری در دولت یازدهم به عنوان معاون اجرایی منشأ خیر بود و سابقه درخشانی نیز که در سال های ۷۶ تا ۸۴ به عنوان وزیر بازرگانی و نماینده ایران در الحاق به سازمان تجارت جهانی دارد، همچنین اشراف کامل وی به بخش تجارت و وقوف کافی و وافی به اوضاع داخل و بین المللی، در این برهه زمانی مثمرثمر است.
سبحانی افزود: دست اندرکاران صنعت معدن و صنایع معدنی از رویکرد دولت دوازدهم استقبال می کنند و همکاری های لازم را در قالب شرکت ها، نهادهای مدنی و قانونی انجام خواهند داد تا دست در دست هم این مسیر هموار گردد و برنامه ها با موفقیت پیاده سازی شود.
مدیرعامل فولادمبارکه گفت: برنامۀ دولت در بخش تولید و صنعت، ورود بیشت بخش خصوصی به عرصه و منفک شدن تصدی گری و بنگاه داری از دولت و حرکت به سمت سیاست گذاری است.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی، سرمایه گذارها، تولید کننده ها و صنعتگرها باید بیشتر فعال شوند، افزود: از وزیر صنعت معدن و تجارت هم این انتظار است که بستر مناسب را با تسهیل قوانین و پشتیبانی و حمایت لازم فراهم کند.
سبحانی افزود: شرایط سرمایه گذاری و تسهیل در اخذ وثائق و تضامین هم برای تشویق سرمایه گذار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه زنجیرۀ فولاد مغفول مانده است افزود: برنامۀ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم انداز و در افق ۱۴۰۴، پیش بینی شده و شواهد موجود نشان می دهد که در حال حرکت به سمت این هدف هستیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه ایجاد ظرفیت و بهره برداری باهم تفاوت دارد اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت های زیادی در بخش صنعت و معدن وجود دارد که بهره برداری نشده است.
وی با بیان اینکه ایجاد ظرفیت به اشکال مختلف می تواند انجام شود، اما برای بهره برداری از ۵۵ میلیون تن فولاد باید به شکل اصولی برنامه ریزی شود، گفت: نبود هماهنگی زنجیرۀ فولاد، از سنگ آهن تا محصول نهایی و بعضی از ظرفیت هایی که به دلیل مکان یابی نادرست یا تکنولوژی نامطلوب اقتصادی نیست، موجب بهره برداری نشدن از سرمایه گذاری ها می شود.
مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه یارانۀ انرژی مغفول مانده است افزود: صنعت فولاد مصرف کنندۀ بزرگ انرژی، در برق و در گاز است و دولت دوازدهم می تواند با تخصیص سهم یارانۀ تولید به صنعت که در قانون هم پیش بینی شده، به این بخش کمک کند.
سبحانی با بیان اینکه تعیین وضعیت طرح های دولتی نیمه کاره موضوع دیگریست که ضرورت انجام آن حس می شود، گفت: دولت باید برای سامان دهی طرح های نیمه کاره به صورت جدی برنامه ریزی کند و شرایطی برای واگذاری طرح های نیمه تمامی که در بهره برداری از آنها با مشکل مواجه است، ایجاد کند تا این طرح ها به بخش خصوصی واگذار شود.
وی افزود: تکمیل طرح های دولتی در مناطق مختلف، آبادانی نواحی اطراف خود را نیز به همراه داشته اند.
مدیرعامل فولادمبارکه با بیان اینکه بورس کالا تنها نهاد کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا است، گفت: در برابر بورس کالا، نظام قیمت گذاری و شورای رقابت جواب نمی دهد.
سبحانی با بیان اینکه بورس کالا راه اندازی شد تا قیمت گذاری ها بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود افزود: اگر قرار است شورای رقابت قیمت ورق را مدیریت کند، باید قیمت مواد اولیۀ فولادسازها مانند سنگ آهن و گاز را هم مدیریت کند.
وی با بیان اینکه بالا و پایین صنعت باید باهم دیده شود، زیرا به صورت یک زنجیره در حال فعالیت است گفت:در حقیقت بورس نقشی در تعیین قیمت ندارد و فروشنده و خریدار در کنار هم به توافق می رسند و بورس کالا فقط فضای مذاکره را فراهم می کند.
سبحانی با بیان اینکه فولادمبارکه هم نقشی در تعیین قیمت ندارد، افزود: برخی برای بهره برداری های خاص خود آب را گل آلود می کنند، نمی شود مجموعه ها را وادار به کنترل قیمت کرد.
سبحانی مشکلات مداخله ای دولت در بخش خصوصی را مهم خواند و افزود: بحث اقتصاد آزاد یکی از موضوعات مهم است و در زنجیرۀ فولاد، از سنگ آهن تا محصول نهایی که به دست صنایع پایین دستی می رسد، باید توازن برقرار باشد و این توازن هم باید به دست خود صنایع صورت گیرد.
مدیرعامل فولادمبارکه با اشاره به عملکرد این شرکت در چهارسال گذشته گفت: تولید فولادخام در پایان سال ۹۱ برابر با ۶ میلیون و ۶۵۰ هزارتن بودکه در پایان سال ۹۵ به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتن رسیده است.
وی گفت: برنامۀ تولید ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن در سال ۹۶ هم هدفگذاری شده که با ۳۰ درصد رشد همراه است و در چهارماهۀ نخست سال از برنامه هم پیشی گرفته ایم.
سبحانی با بیان اینکه در سال جاری نسبت به سال ۹۱ بالغ بر ۳۸ درصد افزایش ظرفیت داشتیم افزود: حدود ۵۳هزار میلیارد ریال در پروژه های داخل و خارج فولادمبارکه سرمایه گذاری کرده ایم که تمام آن از منابع داخلی شرکت بوده است.
وی با بیان اینکه طرح ۵ میلیون تنی کنسانترۀ سنگان در اواسط سال آینده راه اندازی خواهد شد گفت: توسعه سبا از ۸۰۰ هزار تن به ۱.۶ میلیون تن انجام شده و آماده بهره برداری رسمی است.
سبحانی گفت: در کارخانۀ فولادمبارکه هم تولید از ۵.۴ به ۷.۲ میلیون تن افزایش یافته و در کنار توسعۀ کمی، توسعه و بهبود کیفی محصولات را هم انجام داده ایم.
تولید ورق آجدار در مجتمع فولاد سبا، اضافه کردن تجهیزات گاززدایی برای تولید ورق های رویه خودرو، سامانه گوگردزدایی برای تولید ورق فولادهای API مورد استفاده در خطوط لوله انتقال گاز و نفت ترش و صنایع دریایی و نیز ۲ طرح توسعه فولادهرمزگان از ۱.۵به ۳ میلیون تن و نورد گرم شهید خرازی به ظرفیت ۳ میلیون تن از این جمله هستند.
وی گفت: راهبرد فولادمبارکه این است که پا به پای توسعه صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۲۵ میلیون تن فولادخام دست پیدا کند.
سبحانی با اشاره به میزان صادرات محصولات فولادمبارکه گفت: صادرات در سال ۹۱به میزان ۵۷۰ هزارتن بوده که این میزان در سال ۹۴ به یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن و در سال ۹۵ به یک میلیون و ۵۵۵ هزارتن رسیده و برای سال ۹۶ هم یک میلیون و نیم ۵۰۰ هزار تن برنامه ریزی شده است.
وی با بیان اینکه بازارهای هدف فولادمبارکه مشخص است گفت: سهم بازار اتحادیۀ اروپا بیش از ۵۰ درصد است و آفریقا، خاوردور و خاور میانه هم از دیگر بازارهای صادراتی محصولات فولادمبارکه است و این بدین معناست که کیفیت محصولات این شرکت اعتماد مشتریان صادراتی را جلب کرده و فولادمبارکه به عنوان نمایندۀ جمهوری اسلامی در قلب اروپا حضور دارد.
مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بر اساس راهبرد سازمانی سعی می کنیم، همواره سهم ۲۵ درصدی صادرات را حفظ کنیم. البته میزان صادرات به سهم بازار داخل هم بستگی دارد.