مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: طرح ۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان در اواسط سال آتی راه‌اندازی خواهد شد و توسعه سبا نیز از میزان ۷۵۰ هزار تن به ۱.۶ میلیون تن انجام شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه، بهرام سبحانی با اشاره به عملکرد شرکت فولاد مبارکه در چهار سال اخیر اظهار کرد: تولید فولاد خام در پایان سال ۹۱ برابر با ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تن بوده که در پایان سال ۹۵ این میزان به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

وی در همین رابطه افزود: برای سال ۹۶ برنامه تولید ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تن هدف قرار داده شده بود که با ۳۰ درصد رشد همراه بوده و مقدار تولید در چهارماهه نخست سال از برنامه در نظر گرفته شده، پیشی گرفته است.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با بیان اینکه نسبت به سال ۹۱، بالغ‌بر ۳۸ درصد به ظرفیت تولید افزوده‌ شده است، تصریح کرد: قریب به ۵۳ هزار میلیارد ریال در پروژه‌های داخل و خارج فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری شده که همگی از منابع داخلی شرکت تأمین‌ شده است.

وی با اشاره به افزایش تولید از ۵.۴ میلیون تن به ۷.۲ میلیون تن در کارخانه فولاد مبارکه، بیان کرد: طرح ۵ میلیون تنی کنسانتره سنگان در اواسط سال آتی راه‌اندازی خواهد شد و توسعه سبا نیز از میزان ۷۵۰ هزار تن به ۱.۶ میلیون تن انجام شده و آماده بهره‌برداری رسمی است.

سبحانی با تأکید بر اینکه در کنار توسعه کمی، توسعه و بهبود کیفی محصولات نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تولید ورق آجدار در مجتمع فولاد سبا، اضافه کردن تجهیزات گاززدایی و تولید ورق‌های رویه خودرو، سامانه گوگردزدایی و تولید ورق فولادهای API مورد استفاده در خطوط لوله انتقال گاز و نفت‌ ترش و صنایع دریایی از آن جمله هستند.

وی تصریح کرد: در حقیقت استراتژی فولاد مبارکه این است که پا به‌ پای توسعه صنعت فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۲۵ میلیون تن فولاد خام دست پیدا کند.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در ادامه مشکلات مداخله‌ای دولت در بخش خصوصی را مهم خواند و اضافه کرد: بحث اقتصاد آزاد یکی از موضوعات مهم است و در زنجیره فولاد نیز، از سنگ‌آهن تا محصول نهایی که به دست صنایع پایین‌دستی می‌رسد، باید توازن برقرار باشد و این توازن هم باید به دست خود صنایع صورت گیرد.

وی با اشاره به نوسان قیمت‌ها به واسطه عرضه و تقاضا، بیان داشت: نرخ سنگ‌آهن و گندله‌ای که فولاد مبارکه خریداری می‌کند، تابع شمش فولاد خوزستان است که در این دو بخش ۱۰۰ درصد افزایش قیمت مشاهده شد اما قیمت محصولات فولاد مبارکه افزایش چشمگیر نداشته است.

سبحانی خاطرنشان کرد: بر این باور هستیم که اقتصاد، بسته‌ای است که پارامترهای مختلفی دارد و نمی‌توان برخی را کنترل و برخی را رها کرد و باید این واقعیت را پذیرفت که مکانیزم تسهیل این مهم، بورس کالاست و اگر هم ایرادی دارد، باید رفع شود.

وی با تأکید بر اینکه سیستم قیمت‌گذاری و شورای رقابت جواب نمی‌دهد، تصریح کرد: بورس کالا راه‌اندازی شد تا قیمت‌گذاری‌ها بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود حال اگر قرار است شورای رقابت قیمت ورق را مدیریت کند، باید قیمت مواد اولیه فولادسازها مانند سنگ‌آهن و گاز را هم مدیریت کند.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در همین راستا ادامه داد: در حقیقت بالا و پایین صنعت باید با هم دیده شود زیرا به‌ صورت یک زنجیره در حال فعالیت است و در واقع بورس نقشی در تعیین قیمت ندارد بلکه این فروشنده و خریدار هستند که در کنار هم به توافق می‌رسند و بورس کالا فقط فضای مذاکره را برای این دو گروه فراهم می‌کند.
وی با تأکید بر این موضوع که فولاد مبارکه هم نقشی در تعیین قیمت ندارد، اظهار داشت: همان‌طور که گفته شد برابری عرضه و تقاضا قیمت نهایی را تعیین می‌کند و در واقع خریدار و فروشنده بعد از توافق بر سر یک قیمت مشخص، افزایش یا کاهش ارزش محصولی را رقم می‌زنند.