شرکت فولاد هرمزگان، یکی از بزرگترین شرکت های زیر مجموعه مجتمع فولاد مبارکه اصفهان است. محصول نهایی فولاد هرمزگان تولید تختال با ظرفیت ۵/۱ میلیون تن در سال است. در حقیقت عریض‌ترین تختالی که در ایران تولید می‌شود مربوط به فولاد هرمزگان بوده که طول تختال تولیدی آن بین ۶ تا ۱۲ متر است. این واحد فولادسازی در برنامه‌های توسعه‌ای خود قصد دارد که تولید خود را از ۵/۱میلیون تن تختال به ۳ میلیون تن در سال برساند. البته واحد فولاد هرمزگان یک واحد صادراتی است و هر سال با توجه به تامین نیاز داخل حدود ۷۰درصد از محصولات خود را به صادرات اختصاص می‌دهد. از این‌رو برنامه‌ریزی صادراتی برای این واحد فولادی یک امر مهم به‌شمار می‌رود.

تولید و صادرات فولاد هرمزگان در سال ۹۶
مدیر عامل فولاد هرمزگان درباره برنامه‌های این واحد فولادسازی عنوان کرد: برنامه تولید فولاد هرمزگان براساس روال و اهداف تعیین‌شده پیش‌ می‌رود و قرار است که این واحد فولادسازی با حداکثر ظرفیت خود به تولید خود در سال جدید ادامه دهد تا بتواند با توان بیشتری بحث‌های توسعه‌ای را به پیش ببرد.
فرزاد ارزانی در پاسخ به این پرسش که میزان تولید و صادرات شما در سال گذشته به چه میزان بوده است، گفت: میزان تولید کل فولاد هرمزگان در سال گذشته یک میلیون و ۴۰۸ هزار تن تولید بوده که در همین سال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن فروش داشته‌ایم که البته ۲۰۰ هزار تن اضافی آن از میزان تولیدی انبار مربوط به سال گذشته بوده است که از این میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن صادرات و ۵۰۰ هزار فروش داخلی داشتیم. در کل در سال۹۶ به میزان ۶۸درصد محصولات فولاد هرمزگان صادر و ۳۲درصد در داخل به فروش رسیده است.

فاینانسی که در راه است
مدیر عامل فولاد هرمزگان همچنین با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان عنوان کرد: قرارداد‌هایی با شرکت‌های آلمان و ایتالیا برای برنامه‌های توسعه‌ای منعقد کرده‌ایم و منتظر فاینانس هستیم که مراحل اداری فاینانس‌ها هم در ایتالیا و هم در آلمان در حال طی شدن است که امیدواریم ظرف یکی دو ماه آینده فاینانس آن حل شود. ارزانی همچنین درباره برنامه‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در سال جاری قصد داریم که ظرفیت کارخانه را به یک میلیون و ۵۰۰هزار تن برسانیم.
وی در پاسخ به این پرسش که برنامه صادراتی شما برای سال جاری چگونه است، گفت: برنامه‌ریزی‌های ما به‌صورت کلی با توجه به نیاز داخل صورت می‌گیرد، در وهله اول باید ببینیم که کشش بازار داخل به چه میزان است. واحد ما یک واحد صادراتی است اما به‌دلیل مسئولیت اجتماعی که داریم، تامین داخل را در اولویت‌های برنامه‌های داخلی قرار می‌دهیم و در کل براساس نیاز بازار داخل، واحد خود را تنظیم می‌کنیم. اما به‌ٌ‌صورت کلی ۷۰درصد برنامه‌ریزی صادراتی و ۳۰درصد برای تامین داخل در نظر گرفته‌ایم.

حفظ و گسترش بازارهای صادراتی
مدیر عامل فولاد هرمزگان همچنین درباره ضرورت حفظ بازارهای صادراتی خاطرنشان کرد: واحدهای فولادی باید بازارهای صادراتی را برای خود حفظ کنند و در کل باید به سمت پایداری در بازار صادراتی پیش رفت، چراکه منوال این‌گونه نیست که به دلخواه امروز وارد بازار صادراتی شد و فردا از آن خارج گشت. چون در بازارهای بین‌المللی مشتری به‌دنبال فروشنده وفادار است. ارزانی در ادامه با برشمردن عوامل موثر بر صادرات مناسب خاطرنشان کرد: برای گسترش بازارهای صادراتی ارتقا و افزایش کیفیت دارای حائز اهمیت است. به عبارت دیگر، محصول باید به اندازه‌ای مطلوب باشد که بتوان آن را بدون هیچ مشکلی در بازار صادراتی عرضه کرد، از این‌رو موضوع مهم در این راستا تاکید بر کیفیت انواع محصولات فولادی است. وی در ادامه با اشاره به مسئله رقابت‌پذیری نیز خاطرنشان کرد: از آنجا که رقابت در بازار صادراتی یکی است، از این‌رو نباید بر یک بازار تمرکز داشت، بلکه همزمان باید روی بازارهای موازی سرمایه‌گذاری کرد. به عبارت دیگر، محصولات متفاوت را باید بتوان به کشورهای گوناگون صادر کرد که اگر در بخشی از بازار با مشکل روبه‌رو شد، به‌طور کلی بازار صادراتی ما به مشکل برخورد نکند. موضوع قراردادهای صادراتی نیز یکی از موضوع مهم در زمینه صادرات است. در این‌باره نیز مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به نحوه قراردادهایی که بسته می‌شود، یادآور شد: در زمینه صادرات باید بتوانیم به سمت قراردادهای بلندمدت‌تری حرکت کنیم زیرا این بازارهای دائمی با قراردادهای بلندمدت ایجاد می‌شوند و باوجود چنین قراردادهایی است که می‌توانیم برای خط تولید و مواد اولیه خود را برای عرضه در این بازارها برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم. ارزانی در ادامه تاکید کرد: زمانی که برنامه‌ریزی بلندمدت با کیفیت تولید همراه شود، بی‌شک مشتری‌های بیشتری را جذب کرده و قادر خواهد بود بازار را تصاحب کند. این مدیرعامل فولادی در ادامه همچنین خاطرنشان کرد: البته شناسایی بازارهای جهانی موضوع قابل‌توجهی است که می‌تواند به گسترش بازارهای صادراتی بینجامد. ارزانی در ادامه با اشاره به نیازسنجی از بازارهای جهان، عنوان کرد: باید بتوانیم براساس نیاز بازار جهانی محصولات جدید تولید کنیم زیرا بازار صادراتی جهانی ممکن است نیازمند محصولاتی باشد که هر کشوری قادر به تولید آن نباشد؛ بنابراین باید بتوان محصول جدید به بازار عرضه کرد. مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین با تاکید بر حضور همیشگی و مقتدر در بازار، عنوان کرد: حضور مقطعی در یک بازار، به هیچ عنوان به یافتن مشتری وفادار در بازار نمی‌انجامد. البته سیاست‌های خارجی و همچنین وضع قوانین داخلی کشور در این زمینه بسیار اثرگذار خواهد بود، یعنی باید قوانین کشور بلندمدت و بدون تغییر، فراگیر و حامی صادرکننده باشد. ارزانی ادامه داد: به عبارت دیگر نباید قوانین به این شکل باشد که در یک مقطعی مجوز صادرات داده شود و در یک مقطع دیگر این مجوز داده نشود یا محدودیت‌هایی را برای آن ایجاد کنند. ارزانی در ادامه تصریح کرد: این شکل قوانین جز اینکه وفاداری مشتری‌ها را کاهش می‌دهد و در بلندمدت اعتماد آنها را خدشه‌دار می‌کند، رهاوردی ندارد. این مدیرعامل شرکت فولادی تایید کرد: در نهایت تعامل خوب و سازنده با مشتری نیز می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

نوسان‌های ارزی
مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین در پاسخ به این پرسش که نوسان نرخ دلار در بازار و تاثیر آن بر صنعت فولاد چگونه است، عنوان کرد: ثبات نرخ ارز نه تنها برای صنعت فولاد بلکه برای کل کشور ضروری و لازم به نظر می‌رسد. البته برای تحلیل درست درباره نوسان‌های پیش‌آمده و تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان، نیازمند زمان بیشتری هستیم.

منبع: نوسان