شرکت فولاد امیرکبیر کاشان از جمله مجموعه‌های موفق فولاد مبارکه است که در سال‌ گذشته موفق به دریافت تندیس سیمین صنعت سبز در نوزدهمین «همایش ملی صنعت و خدمات سبز» نیز شد. در فولاد امیرکبیر کاشان ۴ خط تولید اسیدشویی با ظرفیت ۳۰۰هزار تن، یک خط نورد سرد با ظرفیت ۲۵۰هزار تن، یک خط آنیلینگ با ظرفیت ۱۵۰هزار تن و یک خط گالوانیزه با ظرفیت ۱۴۰هزار تن در سال مشغول به کار و تولید هستند. البته این واحد فولادساز، قصد دارد در سال جدید طرح توسعه‌ای خود را با خط تولید ورق گالوانیزه با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن راه‌اندازی کند.

طرح‌های توسعه‌ای با رویکرد ساختمانی و خودرویی
درباره برنامه‌های محقق شده فولاد امیرکبیر کاشان، مدیرعامل این شرکت گفت: بسیاری از برنامه‌های فولاد امیرکبیر کاشان طی سال گذشته محقق شده است. عزیز قنواتی در ادامه با اشاره به اهداف و استراتژی فولاد امیرکبیر کاشان در سال ۹۷ خاطرنشان کرد: برای سال‌جاری افزایش ۲۰درصدی تولید و افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات در نظر گرفته شده است. وی همچنین با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای برای این واحد فولادی عنوان کرد:‌ یکی از طرح‌های توسعه‌ای ما ایجاد ظرفیت ۳۰۰ هزار تن ورق گالوانیزه است.

نخست تامین نیاز داخل سپس صادرات
مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان همچنین در پاسخ به این پرسش که میزان تولید و صادرات سال گذشته این واحد فولادی عنوان کرد: در واحد اسیدشویی تولید به میزان ۱۸۰هزار تن، نورد ۱۸۰هزار تن، گالوانیزه ۱۳۸هزار تن و آنیلینگ با توجه به نیاز داخلی حدود ۴۰ هزار تن بوده است.
قنواتی همچنین در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان سیاست شرکت به سمت صادرات است، عنوان کرد: از آنجا که شرکت فولاد امیرکبیر جزو هلدینگ فولاد مبارکه است و در کل استراتژی فولاد مبارکه نیز در وهله نخست تامین نیاز داخل و در وهله بعد پیش رفتن به سمت صادرات است؛ سیاست ما نیز بر این اساس پیش می‌رود، از همین ‌رو شرکت فولاد امیرکبیر نیز صادرات را در دستور کار خود قرار داده؛ اما میزان صادرات را برحسب نیاز داخل افزایش یا کاهش خواهد داد. بنابراین ممکن است حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد تولیدات خود را به صادرات اختصاص می‌دهد اما این میزان برحسب نیاز داخل ممکن است تعدیل شود.

عوامل قدرت‌ساز صادرات
مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با اشاره به عواملی که سبب کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولیدکنندگان در بازار صادراتی است، گفت: دو عامل باعث کاهش رقابت‌پذیری تولیدکننده داخلی شده بود؛ یکی واقعی نبودن نرخ دلار و دیگری به‌روز نبودن فناوری در صنعت فولاد. قنواتی در پاسخ به این پرسش که امسال را سال صادراتی فولادی‌ها می‌بینید، اظهار کرد: با توجه به میزان صادرات در سال گذشته و راه‌هایی که در بازار صادراتی برای ایران باز شده است، می‌توان پیش‌بینی کرد که امسال سال خوبی برای صادرات رقم بخورد.

هدف‌گذاری صادراتی
مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در پاسخ به این پرسش که آیا تعرفه‌های امریکا روی محصولاتی فولادی می‌تواند روی برنامه‌های صادراتی شما در امسال تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: افزایش تعرفه امریکا روی محصولات فولادی، به واکنش مناسب چین در این زمینه منجر شد. البته چین به‌دلیل مسائل محیط زیستی در حال تعطیل کردن واحدها و کاهش میزان تولید خود است. قنواتی ادامه داد:‌ با توجه به کاهش میزان تولید چین، بازار مناسبی برای کشور ایجاد خواهد شد. البته در این بازار باید بتوانیم کیفیت‌مان را افزایش دهیم و با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حمایت از کالای داخل، امسال باید به سمت واردات کمتر و صادرات بیشتر پیش برویم چراکه ظرفیت‌های خالی تولید ایجاد خواهد شد و با رویکرد صادرات‌محور پیش خواهیم رفت. وی در ادامه تاکید کرد: از این رو عملکرد سال جاری، هم سال تامین نیاز بازار داخل و هم پیش رفتن به سمت صادرات را نوید می‌دهد. قنواتی با توجه به هدف‌گذاری صادراتی کشور برای سال پیش‌رو عنوان کرد: امسال باید دست کم ۱۰ میلیون تن فولاد را هدف‌گذاری کرد؛ چراکه واحدهایی چون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد هرمزگان بودجه داخلی خود را در سال ۹۷ بیشتر صادرات‌محور در نظر گرفته‌اند.

کشورهای منطقه خریدار شمش ما هستند
مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست صادرات را از سمت شمش به سمت محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر سوق بدهیم، خاطرنشان کرد: البته به یقین در زمینه صادرات انواع محصولات فولادی، اگر به سمت محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا پیش برویم بهتر خواهد بود ولیکن باید نیاز بازار را هم در نظر گرفت. برای مثال باید این موضوع را در نظر بگیریم که بازار داخل به چه میزان محصولات با ارزش‌افزوده نیاز دارد. قنواتی در ادامه تاکید کرد: البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که کشورهای منطقه بیشتر خریدار شمش ما هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد: البته تولید محصول با ارزش افزوده در صنعت فولاد، نیازمند فناوری بالاست، هر چند برخی واحدهای تولیدی داخل مانند فولاد مبارکه به سمت تولیدات با ارزش‌افزوده بالاتر پیش رفته‌اند اما در کل تمام صنعت فولاد کشور نیاز دارند که به این سمت و سو پیش بروند.
از همین رو پیش رفتن به سمت فولاد با ارزش‌تر، مستلزم این است که باید در گام نخست، فناوری خود را ارتقا داده و در گام بعدی بتوان بازار آن را پیدا کنیم. برای پیش رفتن به سمت بازار صادراتی با ارزش‌افزوده بیشتر باید گام‌های بلندی برداشت و این امر نیازمند برنامه‌ریزی و زمان بیشتر است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر عراق و افغانستان و همچنین سوریه - اگر بازسازی شود- بازارهای مناسبی برای ما به‌شمار می‌روند؛ در ضمن می‌توانیم به سمت کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز پیش برویم.

برجام هم برجا نماند، وضعیت از این بدتر نمی‌شود
مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت پایبند نبودن امریکا به برجام آیا کماکان می‌توانیم شاهد بازارهای صادراتی فولادی در سال‌جاری باشیم یا خیر، گفت: موضوع برجام نمی‌تواند تمام معادله‌های ما را برای صادرات به‌هم بریزد چراکه طی۱۰ تا ۱۵ سال گذشته کشور ما همچنان در تحریم به‌سر برده است و در این دوران نیز راه‌هایی برای صادرات یافته‌ایم. از این رو اگر فضای برجام کماکان پابرجا بماند به یقین شرایط برای صادرات بهتر خواهد بود ولی اگر کشور امریکا به برجام پایبند نماند وضعیت کنونی ما بدتر از این نخواهد شد. قنواتی در پایان خاطرنشان کرد: هر چند سال‌جاری به لحاظ بحران‌های ایجاد شده مانند بحران‌های سیاسی و منطقه، از سوی دیگر کاهش بودجه عمرانی و تحولات نرخ ارز، شرایط سختی را پیش روی ما قرار داده است اما در کل، بازارهای صادراتی ما مشخص است و باید با رویکرد جهادگونه برنامه‌های خود را برای کشف بازارهای جدیدتر دنبال کنیم.

منبع: نوسان